Permalänk
Medlem

Förfrågan om lösenord?

Slängde in senaste versionen av Linux Mint i VMWare för att testa lite igen. Har inte kört Linux nu på evigheter, så det känns nytt igen.

Som van användare av Windows finner jag detta med förfrågan om lösenord oerhört frustrerande. Jag vill kunna installera programmen och göra ändringar utan att behöva skriva in mitt lösenord hela tiden.

Vart stänger jag av det? Kunde ju inte ens installera själva OS:et utan att behöva ange ett lösenord för kontot.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att du inte kan logga in som admin alls i Mint/Ubuntu för de har tagit bort kontot pga säkerhet så man behöver använda sudo.
men så jobbigt är det väl inte ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Root-kontot är förmodligen spärrat för inloggning men det är ju bara att köra

sudo su

så blir du root och kan göra allt du vill och lite till utan att behöva skriva i lösenordet stup i kvarten. Alternativt kan du ta bort lösenordskravet på sudo: https://mintguide.org/other/355-how-to-make-sudo-without-a-pa...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

I debian baserad operativ system det väl

sudo -i

som är rekommenderat för köra root, eller miss minner jag mig?

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Nja, inte jättejobbigt nej. Handlar väl mest om bekvämlighet i det här fallet.

Eftersom jag kör detta i en virtuell maskin endast för att "lattja" lite med det så vill jag slippa lösenord.

Skillnad vore om det skulle användas till mer seriöst arbete, då fyller det sin funktion med säkerheten.

Permalänk
Medlem

Men då kan du aktivera root användaren (skippa att logga in på en användare utan bara root).

vet ej om detta gäller för mint (funkar iaf i Ubuntu som min är byggt på):

sudo passwd root #skriiv in root lössen två gånger (det du vill ha för att logga in) sudo passwd -u root #vilket ska returnera: "passwd: password expiry information changed"

efter detta ska du kunna logga in i root på samma sätt som att logga in som en vanlig sudo användare, SÄKERHETSMÄSSIG ÄR DETTA DUMT!

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6