Angående fotgängare på parkeringar

Permalänk
Medlem

Angående fotgängare på parkeringar

Hej!

Var på ICA och handlade för några dagar sedan. När jag sedan är på väg ut från parkeringen, dock fortfarade väl inne på själva parkeringen, så kommer det en gubbe gående ut från butiken och går helt hänsysnlöst ut framför min bil. Butiksentrén var ca 10-15m från där jag var så jag tycker inte att jag körde förbi så pass nära entrén att man som fotgängare skulle ha svårt att se mig. Gubben såg mig långt i förväg, det såg jag, men han bara fortsatte att gå, långsamt dessutom. Jag var ju tvungen att stanna för att inte köra över honom.

Har försökt googla lite på vad som faktiskt gäller på parkeringar. Har jag väjningsplikt mot gående eller har dom väjningsplikt för mig? Var några år sedan jag tog körkortet och kan inte minnas att jag läste om detta i teoriutbildningen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Förare har nästan bara skyldigheter, tyvärr.
Skulle _gissa_ på att det går under att man skall sammarbeta i trafiken.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Utfartsregeln gäller ju på parkeringar, du har ju inget måste på att lämna företräde mot fotgängare men kör du på gubbfan blir ju nog f*an problem ändå.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Kan inte svara på om du har väjningsplikt mot gående eller inte.
Men lagen säger att det alltid den mest oskyddade trafikanten som har "rätt".
Detta gäller alla trafikanter, så om en cyklist kör på en gående är det i lagens ögon cyklisten som ska ta/visa hänsyn.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag brukar behandla parkeringar som gångfartsområden och lämnar alltid företräde. Det är knappast svårt att ta sig ut med bilen och eftersom det är ett område där fotgängare MÅSTE röra sig överallt så känns det bäst för mig att alltid köra långsamt och lämna företräde. Sikten är ofta dålig pga alla bilar och det är lätt hänt att en unge springer iväg för att vara först till bilen osv osv. Det gör mig inget att jag inte "får ha rätt" på en sån plats utan jag kör på samarbete och företräde till andra för att garantera säkerheten.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

Du ska lämna företräde för det där odjuret till fotgängare på parkering. Bara att bita ihop

Permalänk
Medlem

Misstänker att man kan vara ett ofantligt rövhål på en parkering (typ springa omkring och bara vara i vägen) utan att det klassas som en allvarlig nog förseelse för att rättsväsen/polis ska bry sig.

Normalt funtade människor försöker vara i vägen så lite som möjligt och tänker även på risken att en bilist inte är lika uppmärksam som hen borde vara..

Permalänk
Medlem

Detta går under avdelningen sunt förnuft. Du verkar se det som självklart att gående ska hålla sig undan när du kommer i din bil. Jag förstår inte den attityden.

Skrivet av Kalium:

Hej!

Var på ICA och handlade för några dagar sedan. När jag sedan är på väg ut från parkeringen, dock fortfarade väl inne på själva parkeringen, så kommer det en gubbe gående ut från butiken och går helt hänsysnlöst ut framför min bil. Butiksentrén var ca 10-15m från där jag var så jag tycker inte att jag körde förbi så pass nära entrén att man som fotgängare skulle ha svårt att se mig. Gubben såg mig långt i förväg, det såg jag, men han bara fortsatte att gå, långsamt dessutom. Jag var ju tvungen att stanna för att inte köra över honom.

Har försökt googla lite på vad som faktiskt gäller på parkeringar. Har jag väjningsplikt mot gående eller har dom väjningsplikt för mig? Var några år sedan jag tog körkortet och kan inte minnas att jag läste om detta i teoriutbildningen.

Permalänk
Medlem

Om du skulle köra på en person på en parkering tror jag det blir vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada.
Du kör trots allt så pass sakta att du utan problem ska hinna stanna för fotgängare.
Det råder alltså ingen speciell väjningsplikt mot fotgängare på parkeringsplatser såvida inte området räknas som gångfartsgata, vilket parkeringar sällan brukar räknas som.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Frågan är om gående har samma rättigheter som om parkeringen vore ett enda stort övergångsställe?

Jag vet inte. Det vore intressant att veta.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Idioter finns överallt det är inte bara (vissa) pokemon go:are.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

Kör på dem bara.
Du kan ju omöjligen ha tagit körkort om du måste ställa en sån här fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Kör på dem bara.
Du kan ju omöjligen ha tagit körkort om du måste ställa en sån här fråga.

då du har körkort, länka gärna regeln.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Igelkott:

Frågan är om gående har samma rättigheter som om parkeringen vore ett enda stort övergångsställe?

Jag vet inte. Det vore intressant att veta.

De har samma rättigheter som överallt i trafiken, dvs om du kör på en fotgängare med din bil så är det du som är vållande. Sedan kan det så klart finnas extra skyltar som utökar fotgängarnas rättigheter såsom övergångsställen inne på parkeringen. Då gäller det.

Det som gäller extra på övergångsställen är att du måste stanna om någon står och väntar på att gå över, men det gäller bara på övergångsställen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Gubben som helt "hänsynslöst" gick ut framför din bil kollade ju uppenbarligen på dig samtidigt som du kollade på honom (eftersom du sett att han sett dig) och tänkte kanske "Oj, han i bilen väntar på att jag ska gå förbi" och fortsatte därför att gå i sin egna "snabba" takt vilken uppfattas långsam för oss andra.

Vet inte riktigt vart jag vill komma med detta men tyckte synd om gubben då vissa verkar idiotförklara honom..

Permalänk
Medlem

Alltid svårt när det gäller gående på parkeringar. Har själv backat på en barnvagn på Jägersro i Malmö.
Killen skulle genast dra upp nävarna och slås , gick inte att prata med han. Hans fru va mer förstående och bad om ursäkt för att hon gick så nära bilarna med vagnen.
Dock hände inte mer än att jag precis rörde vid barnvagnen , är jäkligt svårt att se ibland när man står mellan 2 bilar med tonade rutor.
Hennes man lugna sig efter en stund , hon fick 250kr att handla nått till barnet.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Frågan är om gående har samma rättigheter som om parkeringen vore ett enda stort övergångsställe?

Jag vet inte. Det vore intressant att veta.

Det räknas som ett vanligt trafikområde inom tättbebyggt område och allmänna parkeringar har hastighetsbegränsningen på 50km/h om detta inte regleras av lokala trafikföreskrifter eller av skyltning.
Det är inte ett gångfartsområde eller liknande, men kör du bilen och kör på en person är det nästan 100% säkert att du blir den skyldiga parten.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Nu var det några år jag läste detaljerna, men med fotgängare så finns det 3 "alternativ" på regler av vad jag minns.

1. Övervakat övergångsställe, grön = de har företräde, röd = de har ingen företräde och ev kollision är deras fel. (Också det enda ställe de kan ha helt fel, förutom rent förbud mot dem).

2. Övergångsställe (ej övervakat), du ska stanna som fordon (bil, cykel, taxi, lastbil och även förare som har "bråttom"). Ev kollision är 100% förarens, med ett lite avvikelse. Fotgängaren måste ge dig chans och tid att stanna (de kan mao inte bara "springa ut" från en buske där du inte har en chans att reagera).

3. Övriga vägar, där har du som förare väjningsplikt för fotgängare, men du måste inte stanna per regel 2 ovan. Mao, det hanteras som en vanlig väjningsplikt. Skillnaden är att kan du köra utan att störa dem, så kör. I Regel 2 ska du stanna, oavsett och vänta tills de gått över (vilket du inte behöver på samma sätt här)
Detta gäller parkeringar, vanliga vägbanor mm, så länge inte en förbud för fotgängare finns (då har de själva ansvaret, då de begår brott). Detta gäller faktiskt även gående på cykelbanor och liknande... de har faktiskt rätten på sin sida, då cykel är ett fordon. Så nästa gång någon gående korsar cykelvägen... sakta ner, så du inte blir ansvarig för en olycka.

Så på parkeringar tex, gäller det att se upp för all gång trafik, för de har rätt att gå före.

Dock vill jag tillägga en viktig del... som gående, var 100% säker på att föraren ser dig och faktiskt stannar!
Långt från alla förare kan se allt när det är skymt och speciellt när föraren backar ut tex... så fråga dig själv, vill du åka hem, eller till sjukhus? För det är trots allt dig det skadar mest. Så att låta en bil backa ut, utan att blint och dumt gå före, bara för att du får, kan vara mest vettiga. Så lite hänsyn i trafiken är aldrig fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brainsplitter:

Om du skulle köra på en person på en parkering tror jag det blir vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada.
Du kör trots allt så pass sakta att du utan problem ska hinna stanna för fotgängare.
Det råder alltså ingen speciell väjningsplikt mot fotgängare på parkeringsplatser såvida inte området räknas som gångfartsgata, vilket parkeringar sällan brukar räknas som.

Är vad jag tror med och är det inte gångfartsgata eller övergångs ställe så råder ingen väjningsplikt men är inte helt säker och oftast lämnar man företräde ändå men tycker många som går borde lära sig med för det är inte ovanligt med personer som kliver rakt ut utan att titta det minsta och är förvånad över att flera cyklister inte slutar som huv trofe

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Det som stör mig mest på parkeringar är att när man påbörjat backning från parkeringsruta så kan folk inte vänta på att man skall backa ut utan går bara rakt ut bakom bilen. Man undrar ju ibland om det inte finns något slags självbevarelsedrift hos folk eller om de bara inte tänker på det/ser bilen alls. Eller är det dagens "jag, jag, JAG"-kultur som gör att det är svårt att visa hänsyn? Det kan vara ganska svårt att upptäcka folk som hoppar ut bakom bilen när man backar då man inte bara har uppsikt rakt bakåt med tanke på bilarna som står parkerade bredvid som man vill undvika att stöta till. Speciellt om det är trångt och dåligt med plats rakt bakåt där man skall backa.

Vad gäller den långsamma gubben... det känns som en självklarhet att lämna företräde för denne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Du ska lämna företräde för det där odjuret till fotgängare på parkering. Bara att bita ihop

Hur tar du dig från bilen/parkeringen in till affären?
Kan den där gubben möjligtvis vara en bilist på väg till eller från bilen/affären?

Lite mer allvarligt.
Så blev en lastbilschaufför dömd i rättegång ( syrran var kallad som vittne ) för att han körde på och krossade foten på en liten unge som fullständigt "dampade" ut och rusade rakt ut på gatan.

Lastbilen nästan kröp fram pga korsning och tvärnitade, men ungen rusade rakt på, och så gick det illa.
Det var inte chaffisens fel och syrran vitnade till hans fördel, men han dömdes och blev av med kortet och jobbet, vet inte vad han fick för straff däremot.

Detta pga något som ingen hade klarat att undvika. Han blev "påkörd" av ett barn som rusade rätt på honom och förklarades skyldig.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Hur tar du dig från bilen/parkeringen in till affären?
Kan den där gubben möjligtvis vara en bilist på väg till eller från bilen/affären?

Vill du "hämnas" kan du ju gå bakom hans bil när han backar ut
PS. Räkna med att det kan göra ont. DS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

då du har körkort, länka gärna regeln.

Det framgår av hela trafikförordningen.
Har man inte förstått detta så bör man inte manövrera ett fordon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vill du "hämnas" kan du ju gå bakom hans bil när han backar ut
PS. Räkna med att det kan göra ont. DS.

Lol, Fyyy stygg padda.

Tänkte på det du skrev om i förra inlägget och är inte heller säker på om de genomfört det ännu. men de har/skall ta bort dessa förbud vid övergångställen pga den falska säkerhetskänslan en del fotgängare har och att en del bilister struntar totalt i övergångsställen.
Det sker mycket olyckor pga detta.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nu var det några år jag läste detaljerna, men med fotgängare så finns det 3 "alternativ" på regler av vad jag minns.

1. Övervakat övergångsställe, grön = de har företräde, röd = de har ingen företräde och ev kollision är deras fel. (Också det enda ställe de kan ha helt fel, förutom rent förbud mot dem).

2. Övergångsställe (ej övervakat), du ska stanna som fordon (bil, cykel, taxi, lastbil och även förare som har "bråttom"). Ev kollision är 100% förarens, med ett lite avvikelse. Fotgängaren måste ge dig chans och tid att stanna (de kan mao inte bara "springa ut" från en buske där du inte har en chans att reagera).

3. Övriga vägar, där har du som förare väjningsplikt för fotgängare, men du måste inte stanna per regel 2 ovan. Mao, det hanteras som en vanlig väjningsplikt. Skillnaden är att kan du köra utan att störa dem, så kör. I Regel 2 ska du stanna, oavsett och vänta tills de gått över (vilket du inte behöver på samma sätt här)
Detta gäller parkeringar, vanliga vägbanor mm, så länge inte en förbud för fotgängare finns (då har de själva ansvaret, då de begår brott). Detta gäller faktiskt även gående på cykelbanor och liknande... de har faktiskt rätten på sin sida, då cykel är ett fordon. Så nästa gång någon gående korsar cykelvägen... sakta ner, så du inte blir ansvarig för en olycka.

Så på parkeringar tex, gäller det att se upp för all gång trafik, för de har rätt att gå före.

Dock vill jag tillägga en viktig del... som gående, var 100% säker på att föraren ser dig och faktiskt stannar!
Långt från alla förare kan se allt när det är skymt och speciellt när föraren backar ut tex... så fråga dig själv, vill du åka hem, eller till sjukhus? För det är trots allt dig det skadar mest. Så att låta en bil backa ut, utan att blint och dumt gå före, bara för att du får, kan vara mest vettiga. Så lite hänsyn i trafiken är aldrig fel.

Ja att bilföraren är ansvarig i nästan alla fall är en sak. Men frågan verkade gälla regler för "väjningsplikt".

Om jag tolkar ditt svar rätt så får man som gående gå mitt i gator (ej motorväg), utan någon skyldighet att gå åt sidan.

edit:
Om man som bilförare endast har plikt att stanna (innan den gående påbörjat övergången), vid just övergångsställen - ej på parkeringar - så tolkar jag förlängningen av det som att en gående har väjningsplikt (vid övergång) på parkering.

Den körande bilen bör ju kunna förmodas ha en riktning framåt samt ämna köra i den riktningen - om det finns en väg där. Då kan man inte kliva ut framför ifall det inte är ett övergångsställe.
... och kanske även ha en riktning bakåt när backljuset är tänt. Dvs ut från parkeringsplats. Men i de fallen har ju också den gående en fast kurs och håller redan åt sidan.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Ja att bilföraren är ansvarig i nästan alla fall är en sak. Men frågan verkade gälla regler för "väjningsplikt".

Om jag tolkar ditt svar rätt så får man som gående gå mitt i gator (ej motorväg), utan någon skyldighet att gå åt sidan.

Du får inte gå mitt i vägen och uppehålla trafiken, det regleras av första kapitlet i trafikförordningen.
Är det noll trafik och du inte stör någon, absolut kan du knata vidare

Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till
omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i
onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.

Dold text
Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det framgår av hela trafikförordningen.
Har man inte förstått detta så bör man inte manövrera ett fordon.

Som sagt, det TS frågar om är svart på vitt regeln. Vad du inte verkar förstå är att han inte frågar om det logiska eller moraliska svaret då TS stannade och inte körde på gubben...

han vill veta regeln där det står. Läs gärna igenom hans fråga igen.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk

Stryk allt ovanstående. Detta faller under Darwins lag, störst går först. Jag vet tex att tåg är betydligt hårdare och snabbare än mig och att jag därför sannolikt skulle förlora en duell. Därför låter jag bli att gå på spåret. Vuxna människor med ett uns förstånd borde veta bättre än att gå ut framför rullande bilar alldeles oavsett vem som har företräde.

Du borde, för att flanören ifråga skulle fatta poängen och rätta sig i ledet, åtminstone tutat och skrämt livet ur honom. Det är det minsta man kan begära. Fast å andra sidan har ägg likt ovanstånde flanör en förmåga att trilla av pinnen för egen maskin så det kanske är bättre att vänta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

Som sagt, det TS frågar om är svart på vitt regeln. Vad du inte verkar förstå är att han inte frågar om det logiska eller moraliska svaret då TS stannade och inte körde på gubben...

han vill veta regeln där det står. Läs gärna igenom hans fråga igen.

Hans fråga är irrelvant, då den är felställd.
Det framgår bl.a. i 2 kap 1 § samt 3 kap. 14, 15 §.
Brottet är vållande till kroppsskada enligt BrB 3 kap. 8 § och/eller vårdslös i trafiken 1 § lag 1951:649
För att fotgängaren ska anses vara oaktsam ur straffbar synvinkel ska det till bra mycket mer än dessa förhållanden som framgår i första posten.
Hovrätten konstaterade förra året i sin dom:
"Den som kör bil får, särskilt inom tättbebyggt område och inte minst vid mörkerkörning, räkna med att det i färdvägen uppträder trafikanter som på olika sätt bryter mot trafikreglerna. Inträffar i sådant fall en olycka, blir ofta även bilföraren att anse som försumlig genom att hen inte visat sig tillräckligt förutseende utan i ett eller annat avseende brustit i aktsamhet."

Därmed ska förare av fordon räkna med att andra trafikanter bryter mot lagen, och därmed anpassa sin körning efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Du får inte gå mitt i vägen och uppehålla trafiken, det regleras av första kapitlet i trafikförordningen.
Är det noll trafik och du inte stör någon, absolut kan du knata vidare

Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till
omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i
onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.

Dold text

2 kap gäller alla trafikanter, se 7 kap istället för hur fotgängare ska bete sig.