Nvidia i uppgörelse om falsk marknadsföring av Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Garanti är inte någonting lagstadgat, det är ett frivilligt åtagande från tillverkare/återförsäljare. Detta är inte detsamma som den treåriga lagstadgade reklamationsrätt vi har. Det jag skrev var att en reklamation skall göras inom två månader från det att felet upptäckts, vilket hittas i KKöpL:

Som du säger, de ska anmälas inom skälig tid. Däremot skulle man ju kunna säga nu 2 år senare att man inte spelat några krävande spel och därmed inte upptäckt de förrän nu, problem solved. Skulle dom neka är det ju bara att driva vidare och hänvisa till flera intygande källor och denna dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

I vilka spel då? Jag har själv överstigit 3.5 och har inte märkt av någon prestandaförlust. Med detta inlägget menar jag inte att det inte kan hända utan är bara nyfiken på vilka spel det kan inträffa i.

Det finns flera exemple av detta fenomen men detta är ett ut av dom, att DOOM ser sämmre ut på 970 änn AMD vet inte om detta gäller pascal också eller inte.

Se här: https://www.youtube.com/watch?v=FVb25eomcrI

Permalänk
Medlem
Skrivet av mummel:

Däremot skulle man ju kunna säga nu 2 år senare att man inte spelat några krävande spel och därmed inte upptäckt de förrän nu, problem solved. Skulle dom neka är det ju bara att driva vidare och hänvisa till flera intygande källor och denna dom.

Som jag sagt tidigare vore det intressant om någon drev ett reklamationsärende vidare, men det skulle tveklöst inte vara något såpass enkelt fall som du framställer det som. Då det nästintill unisont från etablerade källor påpekats att minneskonfigurationen inte orsakar några prestandaproblem utom eventuellt i några extrema fall för en ytterst liten andel användare torde man behöva visa att a) man faktiskt lider av prestandaproblem eller b) marknadsföringen av korten varit såpass felaktig att det faller in under KKöpL 19 §, samt c) att man upptäckt felet de senaste två månaderna för att ha någonting att komma med hos ARN eller domstol.
Nu kommer detta inte ske så det blir mest en skojig teoretisk övning. Någon dom finns för övrigt inte att hänvisa till, att Nvidia nått en förlikning och därmed inte ur rättslig mening ses som skyldiga till någonting skulle knappast vara till någon hjälp hos en opartisk instans som ARN, till skillnad mot hur partiska privatpersoner gärna vill vrida det hela till att passa deras eget tycke.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Spelar i 1080, alltid på högsta möjliga inställningar, i nyaste Need for speed är det problem "stock", minns det då var senaste spelet, behövs dock duktigt med fart och bilar i omgivningen blandat med drifting och däckrök bl a för att det ska till att krascha,men fan vad förbannad jag blev under ett svårare race när det hände mitt i tävlingen, på ungefär samma ställe, slutade med att jag kom förbi de racen till slut

Sen har jag haft problem med några andra titlar där den långsammare sista 0,5GB VRAMen har fått spelet att krascha/sluta funka.

Och att köra med extra krispiga tillägg/mods/texture packs är bara att glömma i spel så som witcher 3, Skyrim och GTA 5 för mig, än om jag har 16 GB RAM och en värre i7a, kommer bli underbart med nytt 1070 sen, om det inte blir 1080 t o m och köra i 4K på TVn, men att priserna ska ner lite först, och sen vill jag se hur AMDs eventuella 490X presterar, eller om de t o m släpper ett nytt fury-kort när Vega (om jag minns projekt-/kodnamnet rätt) kommer, och att det kommer bli aktuellt först då med vilket grafikkort att köpa denna generation

Skickades från m.sweclockers.com

Det där låter inte som att 3.5+0.5 är boven. Ett spel ska ju inte krascha på grund utav att kortet får slut på vram.

Skrivet av Oaktree:

Det finns flera exemple av detta fenomen men detta är ett ut av dom, att DOOM ser sämmre ut på 970 änn AMD vet inte om detta gäller pascal också eller inte.

Se här: https://www.youtube.com/watch?v=FVb25eomcrI

Just ja, det såg jag faktiskt igår. Men det är svårt att säga om det har med 970 att göra eller fler Nvidia-kort. Får hoppas att han gör fler tester.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av ClintBeastwood:

Bor man i Varberg så får man inga pengar.

Haha

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jaha, dags att casha in en familjepizza + stor cola nu då!

Tack Nvidia

Har du inte läst tråden. (Gäller ej Svenska konsumenter)

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av AmdX2:

Har du inte läst tråden. (Gäller ej Svenska konsumenter)

Kanske inte köpte mitt i Sverige ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Det där låter inte som att 3.5+0.5 är boven. Ett spel ska ju inte krascha på grund utav att kortet får slut på vram.

Det är de sista, långsammare 0,5GB som gör det, det är kraftigt långsammare minne.

Har läst kring arkitekturen och kan bara komma fram till att GTX 970 aldrig borde ha släppts med samtliga 4GB, hade varit vettigare som 3,5GB i mina ögon, tänker inte starta diskussion varför, utan nöjer mig med eget tycke här.

Har även kollat med diverse CPU-, RAM- och GPU-instrument och kommit fram till att det verkligen är VRAMen som tackar för sig, skulle aldrig påstå något så omfattande annars.

Nåja, 1070, 1080 eller eventuellt nytt fury/490X som hägrar i Q4/Q1 2017 i min personliga roadmap

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Det finns flera exemple av detta fenomen men detta är ett ut av dom, att DOOM ser sämmre ut på 970 änn AMD vet inte om detta gäller pascal också eller inte.

Se här: https://www.youtube.com/watch?v=FVb25eomcrI

Jag tror det gäller Pascal också, jag tycker mig se samma dåliga texturer med mitt 1080 kort, spelar förövrigt i 1440p

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag 970 efter minnesgrejen var känd. Brydde mig onte direkt. Inte haft problem med det heller.

Synd sverige inte är med här dock. Pls byta till et 1070 med pengar imellan inet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jaja det var nog ingen som trodde att de kunde köra 4k med ett 970, så dom behöver inte mer än 2Gb minne max endå.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Och vi kunder kommer nu få betala priset för både rättegången och ersättningen, i form av dyrare grafikkort. Det är ju inte som att nVidia sänker sina marginaler utan dom tar ut kostnaden på oss kunder. Och eftersom svenska marknaden inte kan kräva dessa 250 kronor i ersättning drar vi dubbel nitlott... Ingen ersättning + Dyrare GTX 1080/1180's.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!