CPU fläkt startar och stannar sen efter några sekunder

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2015

CPU fläkt startar och stannar sen efter några sekunder

Hej, jag uppgraderade nyliggen mitt moderkort till ett ASUS Z170 och vad jag märkt är att min cpu kylares (Corsair H100i v2) fläktar inte är på när datorn har startat. Det konstiga är dock att fläktarna funkade perfekt på mitt förra moderkort och pumpen funkar fortfarande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

@Ladrason: Har inte den kylaren möjlighet till passiva fläktar. alltså att de stannar om de inte behövs? kan det vara så enkelt? körs fläktarna i boot? vad händer när du pressar systemet? (vilken temp har du och vad, om något program har du för fläktsyrning)

NÖRDA- Att överentusiastiskt sysselsätta sig med något intresse under långa tidsperioder, intensivt. Betoningen ligger på att överdriva sitt engagemang.

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av Massemåns:

@Ladrason: Har inte den kylaren möjlighet till passiva fläktar. alltså att de stannar om de inte behövs? kan det vara så enkelt? körs fläktarna i boot? vad händer när du pressar systemet? (vilken temp har du och vad, om något program har du för fläktsyrning)

Jag antog att den var i ett apssivt läge också men Corsair har ett program där jag skall kunna ändra fläkthastigheten själv men inget händer när jag sätter dem på att till och med vara på max hastighet hela tiden.
Fläktarna kör i boot ja och det verkar som att de stängs av så fort som jag kommer ur det och får windows laddningen.
Jag har inte kört något test eller så men när jag har kört med krävande program så kom tempraturen upp till lite över 70 och jag har borde ha satt det så att fläktarna skall komma på när den går över 50.
Programet jag har är Corsair Link 4, vilket funkade perfekt innan.

Kan det vara så att det är någon ASUS inställning som gör så att detta händer? Moderkortet har ju sin egen fläktkontroll så jag vet inte om det på något sätt gör så att fläktarna inte funkar efter boot.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jul 2001

Fläktarna är inkopplade?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jan 2010

Inte så att du har kopplat in fläkten i CPU_OPT?

PSU: BeQuiet Dark Power Pro 11 1000w Case: Fractal Design Define S
GPU: EVGA GTX 1080 FTW SLI Watercooled
RAM: Corsair Vengeance LPX 2x16GB
Motherboard: MSI GAMING M7
CPU: i7 6700k @ 5Ghz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av Fantomen:

Fläktarna är inkopplade?

Skrivet av 13ers3rk:

Inte så att du har kopplat in fläkten i CPU_OPT?

Ja, de är inkopplade och de sitter inte i CPU_OPT.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

Det är inte så att du skulle kunna kolla hur det funkar att köra strömförsörjningen direkt från nätagget och låta programmet sköta styren, kolla om den varvar upp/ner och stannar?eller bara då ligger konstant på samma?

NÖRDA- Att överentusiastiskt sysselsätta sig med något intresse under långa tidsperioder, intensivt. Betoningen ligger på att överdriva sitt engagemang.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av Massemåns:

Det är inte så att du skulle kunna kolla hur det funkar att köra strömförsörjningen direkt från nätagget och låta programmet sköta styren, kolla om den varvar upp/ner och stannar?eller bara då ligger konstant på samma?

Det hade jag säkert kunna göra om jag visste hur man gjorde. Jag vet inte riktigt hur jag skall använda mitt nätagg för att ge ström direkt till kylaren. Vad jag kan testa imorgon är dock att sätta in fläktarna i en annan kontakt på moderkortet eftersom alla andra fläktar i chassit funkar så de borde ju funka även om jag efter det inte kommer kunna ändra på hastigheten av fläktarna så är det väll bättre än inget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2009

Har du testat att köra utan Corsair Link igång?

Har du Asus AI Suite installerat? Ditt moderkort har en funktion som kallas Fan Xpert 3, kanske den funktionen är igång och har högre prioritet än Corsair Link?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

@Ladrason: dunis90 har en bra poäng som du borde kolla på. men för att gå till det jag pratade om tidigare så behöver du en adapter för att köra fläktarna direkt, brukar följa med (iaf alla noctuafläktar och jag tror min gamla antec kúler hade det också).
Men kolla det dunis90 sa, och har du INTE AI suite installerat så prova det. jag kör all min fläkstyrning så och tycker det är lättsamt och funkar bra.

(kan ju kanske lösa problemet också, vem vet?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av dunis90:

Har du testat att köra utan Corsair Link igång?

Har du Asus AI Suite installerat? Ditt moderkort har en funktion som kallas Fan Xpert 3, kanske den funktionen är igång och har högre prioritet än Corsair Link?

Skrivet av Massemåns:

@Ladrason: dunis90 har en bra poäng som du borde kolla på. men för att gå till det jag pratade om tidigare så behöver du en adapter för att köra fläktarna direkt, brukar följa med (iaf alla noctuafläktar och jag tror min gamla antec kúler hade det också).
Men kolla det dunis90 sa, och har du INTE AI suite installerat så prova det. jag kör all min fläkstyrning så och tycker det är lättsamt och funkar bra.

(kan ju kanske lösa problemet också, vem vet?)

Jag försökte med att stänga av både AI suit och sedan corsair link samt att ändra på options i bios men inget löste det. Vad jag nu har gjort är att koppla in fläktarna till de andra fläktkontakterna på moderkortet och de funkar nu som de ska. De kör alltid på 100% men det är ju i alla fall bättre än 0%.

Tack för hjälpen i alla fall men jag antar att jag kanske har ett dåligt moderkort eller något som CPU fläkt utaget är sönder på eller något.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jun 2013

Cpu opt ger bara en kopia av vad cpu fläkten gör, för att corsair link ska funka så måste du köra fläktarna genom pumpen som är kopplad med usb till moderkortet, jag vet inte hur du har det kopplat där nu.
På moderkortet så är det inställning i bios för om du kör 3-pin eller 4-pins fläktar för kör du fel där så går dom bara på fullt konstant och kan inte ställa farten.

Intel Core i7 4770k @ 4.5Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x4GB Corsair Vengeance 2133mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | Dell U2414H IPS skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 7 Ultimate 64bit | Custom EK vattenkylning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Kopplat in till USB3 porten? Isåfall, koppla ur det så ska du se att både pump å fläktar funkar bättre!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av trbo:

Kopplat in till USB3 porten? Isåfall, koppla ur det så ska du se att både pump å fläktar funkar bättre!

Nope. Hoppades nästan att det skulle vara fallet bara för att allt jag hade behövt göra då är att byta port. Men de satt där de skulle så länge ASUS inte har skrivit fel i sin manual. :/