1Tb SSD rekomendation?

Permalänk
Medlem

1Tb SSD rekomendation?

Jag har sneglat på en Samsung SM961, men i all ärlighet... Jag kommer stoppa den i en PCI-e adaptor, och sen ner i ett moderkort som tack vara min 2500K bara har PCI-e 2.0. Jag kommer alltså redan från början att vara något bandbredds begränsad. Jag har i systemet sedan tidigare en 120gB Samsung 830, och en 250gB Samsung 850 Evo, och dessa kommer få stanna, och någon av dem kommer få agera boot/system disk.
Att i det läget lägga 5Kkr på en SSD som kommer husera primärt spel, känns kanske lite överkurs.
Jag kan ju utan vidare gå ned till Samsung 850 Pro, få 1 tB, och 10 års garanti, samtidigt som jag spar en tusenlapp.
Ytterligare en femhundring går att spara på att gå till en Intel 5400, med 5 års garanti.
Rent instinktivt är jag sugen på att lägga femhundringen för att få Samsung disken.
Är det några andra alternativ jag borde ha med på min lista, med Samsungen som riktmärke för maxpris, och målet är ca 1tB lagringsyta, med god driftsäkerhet, och livslängd, utan att snåla bort för mycket prestanda?
(jag har för avsikt att ta med mig disken när jag om ytterligare ett par år blir tvungen att uppgradera från min 2500K. I dagsläget är ju realiteten det att det nästan inte spelar någon roll, alla SSD'er kommer prestera så pass bra att begränsningen ligger i min CPU, eller i moderkortet den sitter på.)

Tack för er tid.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag är nästan redo att rekommendera två 512gb diskar i raid0. Även osäker på om du skulle märka av skillnaden mellan en SM961 och en Samsung 850.

Permalänk
Medlem

Faktum e att 950 tom e långsammare i vissa fall än just 850 ssd:arna.
Köp 850 å va glad

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

@-=Mr_B=-:

Det är lite svårt att svara på.

En 850 EVO skulle vara ännu billigare än en 850 Pro samtidigt som du troligen inte skulle märka någon större skillnad mellan dem.

SanDisk X400 och Ultra II kan också vara lite billigare alternativ även om skrivhastigheter utanför SLC-cachen (eller för Ultra II om den inte kan komprimera filerna) kan vara lite låga men de ska annars vara rätt så responsiva.
SanDisk Ultra II använder sig dock av komprimering för att prestera bättre och minska slitage (den har runt 500 skrivcykler) vilket betyder att hur bra den är beror på användningsområde.

Annars om vi vill ha ännu billigare men utan att gå ned för mycket i prestanda får vi ta de som använder sig av Direct-To-Die writes för att skillnaden i skrivprestanda mellan SLC-cache och TLC inte ska vara så stor och som används av till exempel Trion 150.
Dessa kommer ha högre skrivprestanda än X400 eller Ultra II men inte vara lika bra för program.

Skulle jag rekommendera Intel 540s/5400s?
Nej, de presterar sämre än de andra nämnda samtidigt som jag tror det är risk för att den kommer lida av sjunkande läshastigheter för gamla filer eftersom den liknande kombinationen SM2256 (sitter SM2258 i Intel 540s/5400s) med SK Hynix 16nm TLC NAND ser ut att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har sneglat på en Samsung SM961, men i all ärlighet... Jag kommer stoppa den i en PCI-e adaptor, och sen ner i ett moderkort som tack vara min 2500K bara har PCI-e 2.0. Jag kommer alltså redan från början att vara något bandbredds begränsad. Jag har i systemet sedan tidigare en 120gB Samsung 830, och en 250gB Samsung 850 Evo, och dessa kommer få stanna, och någon av dem kommer få agera boot/system disk.
Att i det läget lägga 5Kkr på en SSD som kommer husera primärt spel, känns kanske lite överkurs.
Jag kan ju utan vidare gå ned till Samsung 850 Pro, få 1 tB, och 10 års garanti, samtidigt som jag spar en tusenlapp.
Ytterligare en femhundring går att spara på att gå till en Intel 5400, med 5 års garanti.
Rent instinktivt är jag sugen på att lägga femhundringen för att få Samsung disken.
Är det några andra alternativ jag borde ha med på min lista, med Samsungen som riktmärke för maxpris, och målet är ca 1tB lagringsyta, med god driftsäkerhet, och livslängd, utan att snåla bort för mycket prestanda?
(jag har för avsikt att ta med mig disken när jag om ytterligare ett par år blir tvungen att uppgradera från min 2500K. I dagsläget är ju realiteten det att det nästan inte spelar någon roll, alla SSD'er kommer prestera så pass bra att begränsningen ligger i min CPU, eller i moderkortet den sitter på.)

Tack för er tid.
B!

shit va du skriver osammanhängande, eller rättare sagt rabblar.. vad vill du ha är frågan?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag är nästan redo att rekommendera två 512gb diskar i raid0.

Om systemet haft riktig RAID, och inte bara mjukvaruRAID, hade det varit ett alternativ. På mitt P67 chipset är det inte ett alternativ, bland annat för att TRIM inte stöds under RAID.

Skrivet av MsSmith:

Även osäker på om du skulle märka av skillnaden mellan en SM961 och en Samsung 850.

Återigen, på den här plattformen är jag i det närmaste helt övertygad om att moderkortets bandbreddsbegränsningar kommer vara flaskhalsen, och längre fram, när plattformsbyte sker, är jag som du inte helt säker på om det är rimligt att förvänta sig att man kommer märka skillnaden.

Skrivet av DST:

Faktum e att 950 tom e långsammare i vissa fall än just 850 ssd:arna.

De tester jag sett pekar på att alla "realistiska" scenarion låter 950 gå ur fighten som segrare, och 961 är ett strå vassare.

Skrivet av DST:

Köp 850 å va glad

Det lutar åt 850 Pro. Det har det gjort hela tiden. Jag ville mest verifiera att det inte dykt upp nya fel som gör det till ett oattraktivt köp, eller någon annan produkt som är en vettig konkurrent. Bland det mest attraktiva är 10 års garanti, speciellt eftersom jag sannolikt fortfarande kommer att använda disken vid den tidpunkten... Jag har för fan precis slutat använda gamla pATA diskar...

Skrivet av Gtoxed:

shit va du skriver osammanhängande, eller rättare sagt rabblar.. vad vill du ha är frågan?

Tack för ditt sjukt hjälpsamma inlägg. Det gjorde hela skillnaden, nu vet jag precis vad jag ska köpa.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Köpte precis min andra 1tb 850 evo. Är supernöjd med dem
IMO är pro disken inte värt pengarna, 2890kr för 1tb är grymmt bra, betalade 4490kr för min första när dom va nya

Kör Raid 0 och ligger på runt 1050 MB/s read/write

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem

Jag kör 950 pro som systemdisk och en 850 pro med spel. Gillar båda.
Vete fan om NVMe:n är värt pengarna, liten och smidig dock, frigör sata till annat.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har i systemet sedan tidigare en 120gB Samsung 830, och en 250gB Samsung 850 Evo, och dessa kommer få stanna, och någon av dem kommer få agera boot/system disk.

Jag kan ju utan vidare gå ned till Samsung 850 Pro, få 1 tB, och 10 års garanti, samtidigt som jag spar en tusenlapp.

NVMe diskar är bara till nytta om du tänker nyttja dem. Är som att ha en 1000 hästars bil att köra o handla med i en storstad... 0-40km på... ingen tid alls, men du får vänta vid nästa trafikljus likväl. Dessa måste mao ha ett syfte, annars är det ingen poäng att ha dem mer än E-peen.

Om du själv anser att du inte behöver absolut bästa prestandan med NVMe, så är 850 Pro helt klart en bra disk. Som andra sagt nedan, 850 EVO fungerar bra också, men strunta i RAID möget, då det är bara bråk och lite nytta på SSDer. RAID + SSD är som vatten och bensin... du behöver etanol för att få skiten att blandas bra. Mao, utan bra IOPs stöd, TRIM och riktigt bra bandbredd är det totalt bortkastat med RAID, då SSDerna blir snabbare som ensamma diskar i många fall.

Ang köpa mindre SSDer, varför? Du sitter troligen redan i denna båt för du har för små diskar, eller? Så köp 1(-2TB) SSD så har du gott om plats för ett bra tag framöver.

Så vad är alternativen jag hade tittat på:
- 850 Pro 1TB är en kanon bra disk, och 10 års garanti, 6-7PB skrivtålighet är kanon, men behöver du det? Skriver du mycket till en SSD så är denna helt klart vettigaste alternativet. Du kan behandla den som en HDD och defragmentera den bara för att du vill, och den slits knappt ändå. Men behöver du inte skrivtåligheten, är nog EVO disken mer vettig.

- 1TB 850 EVO är helt klart en bra disk, både snabb och pålitlig. Ja det finns billigare diskar, men prestandan EVO disken har är svårslagen av konkurrenterna, och vem vill skriva 1TB data @ 80-200MB/s som konkurrenterna gör? Disken kan skriva 500MB/s även i TLC läge, men med lägre IOPs dock. (1TB EVO hade nog varit mitt 1:a val)
Konkurrenternas diskar är bra när de är prisvärda, och du inte bryr dig om skrivprestanda dock, som tex Trion 150 disken. Men du offrar garantitid också, som är värt att tänka på, och för ca 300kr på 2500kr känns det lite som snål dumt. SP550/BX200 är nono pga sina problem dock.

- Tyvärr är 850 EVO 2TB verkligen inte prisvärda i Sverige. Och att spendera 5kkr utomlands är lite... iffy, utan våra garantier, men med det sagt, du har Samsungs garanti på 5 år oavsett. Problemet är brist på konkurrens i denna storlek, som gör att det blir dyrt. Om du vill satsa på en så är den nog en bra disk, dock inte säkert mest ekonomiska köpet just nu.

Enda andra alternativet är att vänta och hoppas att i slutet på året så kommer konkurrenterna ut med sina större SSDer. Det lär dock dröja till 2017 innan dessa är i full produktion dock och priserna faller. Så frågan är då, är du beredd på att vänta? Personligen väntar jag på just detta nu, till när 2TB+ SSDer blir prismässigt intressanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du skriver egentligen bara hur mitt eget resonemang gått fram tills jag ställde frågan här. (Tack för att du tog dig tiden, det bekräftar mina egna tankar) Så du kommer inte få några mothugg från mig. Jag är kluven, och behöver bestämma mig. Jag vill ha en NVMe av samma anledning som jag vill ha en sportbil. Det är kul, de gångerna man faktiskt använder resurserna... Och förr eller senare kommer jag byta plattform, och disken kommer få jobba med sin fulla potential. Men jag tror jag har bestämt mig för att skippa NVMe. och gå på 850 i stället. När jag väl tar steget, kommer en NVMe disk med samma prestanda vara betydligt billigare, och jag får mer "över" till annat om jag går ned till 850 i dagsläget. Så då blir valet Pro vs Evo, och även här är det tidsaspekten som spelar in mer än något annat. Jag tror det blir Pro, eftersom jag har en benägenhet att aldrig sluta använda grejer som fortfarande fungerar, och Pro kommer ha betydligt längre livstid...

Skrivet av Paddanx:

Enda andra alternativet är att vänta och hoppas att i slutet på året så kommer konkurrenterna ut med sina större SSDer. Det lär dock dröja till 2017 innan dessa är i full produktion dock och priserna faller. Så frågan är då, är du beredd på att vänta? Personligen väntar jag på just detta nu, till när 2TB+ SSDer blir prismässigt intressanta.

Jag skulle egentligen ha tryckt på köpknappen för ett par månader sedan redan, då jag ska spendera någon annans pengar, på hårdvara till mig. Jag har dragit i bromsen och försökt vänta in 1080, och dess prisstabilisering, vilket ser ut att ha inträffat, så mycket som man kan förvänta sig att det kommer inträffa. Så jag börjar få svårt med bromsen, beläggen är slitna...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Precis den här tråden jag letade efter.

Tack för er input.

Visa signatur

// znatz

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du skriver egentligen bara hur mitt eget resonemang gått fram tills jag ställde frågan här. (Tack för att du tog dig tiden, det bekräftar mina egna tankar) Så du kommer inte få några mothugg från mig. Jag är kluven, och behöver bestämma mig. Jag vill ha en NVMe av samma anledning som jag vill ha en sportbil. Det är kul, de gångerna man faktiskt använder resurserna... Och förr eller senare kommer jag byta plattform, och disken kommer få jobba med sin fulla potential. Men jag tror jag har bestämt mig för att skippa NVMe. och gå på 850 i stället. När jag väl tar steget, kommer en NVMe disk med samma prestanda vara betydligt billigare, och jag får mer "över" till annat om jag går ned till 850 i dagsläget. Så då blir valet Pro vs Evo, och även här är det tidsaspekten som spelar in mer än något annat. Jag tror det blir Pro, eftersom jag har en benägenhet att aldrig sluta använda grejer som fortfarande fungerar, och Pro kommer ha betydligt längre livstid...

Som sagt, jag tyckte du hade resonerat bra och ville bekräfta det.

Btw, 850 PRO är mer som sportsbil, 950 med NVMe är mer som super-sport bil som är trimmad... alla vill vi ha en, men hur många av oss kommer någonsin låta den växla ur helt?
(Jag vågar inte ha så kraftfull bil iaf, då jag lär bli av med körkortet o hamna bakom lås o bom).

Ang din tanke med Pro vs Evo är också en klok sådan, och det är därför jag också köpte dem. Nu fick jag min "super deal", så det var svårt att låta bli, men ändå, det är mycket pengar. Men att veta att de kommer hålla (och ofta räcka utrymmesmässigt i extremt lång tid), gör att det kan helt klart vara värt det. En 256GB 850 PRO vs 512GB EVO är dock inte värt det tex. Men 1TB räcker och blir över för både OS, program och spel. Lagra större saker behöver man inte sådan SSD för.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag skulle egentligen ha tryckt på köpknappen för ett par månader sedan redan, då jag ska spendera någon annans pengar, på hårdvara till mig. Jag har dragit i bromsen och försökt vänta in 1080, och dess prisstabilisering, vilket ser ut att ha inträffat, så mycket som man kan förvänta sig att det kommer inträffa. Så jag börjar få svårt med bromsen, beläggen är slitna...
B!

Heh...
Du lägger 15k+ på dator delar, jag lägger 15k på ljudsystem, bränsle och bromsbelägg till bilen... så what. Nånstans måste vi ju spendera pengarna som bränner hål i fickan, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

(Jag vågar inte ha så kraftfull bil iaf, då jag lär bli av med körkortet o hamna bakom lås o bom).

Jag köpte en Mitsubishi Lancer Ralliart för ett par veckor sedan. Det är hemskt kul, men jag känner att jag borde lämna körkortet hemma, så det inte blåser bort i onödan...

Skrivet av Paddanx:

Men 1TB räcker och blir över för både OS, program och spel. Lagra större saker behöver man inte sådan SSD för.

Långtidslagringen har jag både NAS'ar, och en 6tB Seagate till. Så det är till OS, spel och program. 250gB 850 Evo kommer få hushålla mina VM's, och 120gB Samsung 830, kommer ligga kvar och skvalpa i burken som scratchdisk.

Skrivet av Paddanx:

Du lägger 15k+ på dator delar, jag lägger 15k på ljudsystem, bränsle och bromsbelägg till bilen... så what. Nånstans måste vi ju spendera pengarna som bränner hål i fickan, eller hur?

Prioriteringar. Jag la mina egna pengar på bilen, och spenderar någon annans på ny datorhårdvara ;- )
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag köpte en Mitsubishi Lancer Ralliart för ett par veckor sedan. Det är hemskt kul, men jag känner att jag borde lämna körkortet hemma, så det inte blåser bort i onödan...

Vet själv inte hur jag kan ha mitt kort kvar... jag måste ha kört om poliserna

Jag hoppas leka lite på bana nästa år, men vill fixa laddluftkylaren till nästa år först. Ev tänkte jag inskaffa en lite enkel "skrot-bil" att mecka med istället, som man kan gör till "ban-bil", får se.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Långtidslagringen har jag både NAS'ar, och en 6tB Seagate till. Så det är till OS, spel och
program. 250gB 850 Evo kommer få hushålla mina VM's, och 120gB Samsung 830, kommer ligga kvar och skvalpa i burken som scratchdisk.

Låter som en bra ide, även om jag inte vet vad dina "VM" syftar till, så tror jag du har koll på det. 830 diskar har också enorm skrivtålighet, så den lär leva kvar ett bra tag till.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Prioriteringar. Jag la mina egna pengar på bilen, och spenderar någon annans på ny datorhårdvara ;- )
B!

Önskar jag kunde göra så... men jag har inte någon annan än mina egna pengar att spendera. Jag var helt enkelt trött på 10 år gamla ljudsystemet som lät som en transistor radio i bilen som man ska ha kul att köra. Nu däremot är det rena njutningen och underbart

Men till höst-vinter när de riktiga high-end korten kommit ut på marknaden och stabiliserat sig lite så ska jag titta på PC uppgradering. Först tänkte jag dock en HTC Vive, men jag måste flytta om och runt lite möbler så jag kan rensa ut större delen av ett litet rum (så man få maximal användning för den).

Som du säger Prioriteringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Låter som en bra ide, även om jag inte vet vad dina "VM" syftar till, så tror jag du har koll på det.

Mest slask och lek. Experimentverkstad.

Skrivet av Paddanx:

830 diskar har också enorm skrivtålighet, så den lär leva kvar ett bra tag till.

Den påstår att den har varit i drift 4+år. Det borde vara närmare 5, men den har säkert fått lite energisparfunktioner som drar bort en del. Jag har skrivit lite drygt 12tB till den, så där är ett par hundra till, innan den är "utsliten". Det enda som är lite negativt är att Samsungdiskarna tydligen har en tendens till att utan förvarning bricka sig helt, när de är "slut" så man får inte hämta sina data. Det vore betydligt vänligare om de började ge S.M.A.R.T. fel, varnade för att disken inte kommer gå att skiva till längre, men att man kunde kopiera ut sina data. Men men. Med beta byte i återskrivbar kapacitet på små diskar, så får man helt enkelt hålla ögonen på dem...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Mest slask och lek. Experimentverkstad.

Ahh. Jag borde verkligen göra detta mer ofta själv

Skrivet av -=Mr_B=-:

Den påstår att den har varit i drift 4+år. Det borde vara närmare 5, men den har säkert fått lite energisparfunktioner som drar bort en del. Jag har skrivit lite drygt 12tB till den, så där är ett par hundra till, innan den är "utsliten". Det enda som är lite negativt är att Samsungdiskarna tydligen har en tendens till att utan förvarning bricka sig helt, när de är "slut" så man får inte hämta sina data. Det vore betydligt vänligare om de började ge S.M.A.R.T. fel, varnade för att disken inte kommer gå att skiva till längre, men att man kunde kopiera ut sina data. Men men. Med beta byte i återskrivbar kapacitet på små diskar, så får man helt enkelt hålla ögonen på dem...
B!

Ett av de få testerna jag sett på 830 så pratar vi inte 100TB... vi pratar några PB. Den dog vid 6PB, men jag tror att den hade problem innan men även 1-2PB är mer än de flesta diskar idag ens klarar. Så skriv du på till den...

Men jag håller med dig att Samsung har lite dålig... SMART info. 100%... 100%... 100%... and its dead.

Permalänk
Medlem

Men finns det någon som säljer 1 TB SM961 och kan leverera??

Skickades från m.sweclockers.com