Asus Z170 Pro Gaming, bör jag uppdatera Bios?

Permalänk
Medlem

Asus Z170 Pro Gaming, bör jag uppdatera Bios?

Köpte ett Asus Z170 Pro Gaming för ett tag sen och kortet kom med BIOS 1206 och den senaste Bios är 1904.

Är 1904 stabilt och bör jag uppdatera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anarko:

Köpte ett Asus Z170 Pro Gaming för ett tag sen och kortet kom med BIOS 1206 och den senaste Bios är 1904.

Är 1904 stabilt och bör jag uppdatera?

Varför skulle du inte göra det? Enkelt som en plätt numera.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Anarko: Kör med senaste bios och allt funkar kanon inga problem att anmärka.

Mvh

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

Försökte nyss uppdatera till 1904, men när den flashade noterade jag att det inte stod modell eller version i textfälten i BIOS där det borde stå det... Dock flashade den och startade om, rapporterade version 1904 men sen bootade den mig åter till i BIOS-flashen där jag ombads "flasha samma CAP-fil igen för att slutföra". Märkligt men OK tänkte jag, vi väljer 1904 igen - men se det gick inte. Försökte flera gånger, stoppade CAP-filen på USB-minne men det var omöjligt.

Lyckligtvis kan ju även BIOS ladda hem den senaste biosen från nätet, så jag valde det och den laddade då själv hem 1901, som installerades med bara en flashning utan bootloop.

Har du inga problem behöver du inte uppgradera BIOS, chansen att du vinner något på det är minimal, och har du oflyt händer sådana här konstiga saker som skrämmer halvt ihjäl en.

Själv stannar jag nog på 1901 en stund, känner inte att jag vill spela 1904-lotteri igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Försökte nyss uppdatera till 1904, men när den flashade noterade jag att det inte stod modell eller version i textfälten i BIOS där det borde stå det... Dock flashade den och startade om, rapporterade version 1904 men sen bootade den mig åter till i BIOS-flashen där jag ombads "flasha samma CAP-fil igen för att slutföra". Märkligt men OK tänkte jag, vi väljer 1904 igen - men se det gick inte. Försökte flera gånger, stoppade CAP-filen på USB-minne men det var omöjligt.

Lyckligtvis kan ju även BIOS ladda hem den senaste biosen från nätet, så jag valde det och den laddade då själv hem 1901, som installerades med bara en flashning utan bootloop.

Har du inga problem behöver du inte uppgradera BIOS, chansen att du vinner något på det är minimal, och har du oflyt händer sådana här konstiga saker som skrämmer halvt ihjäl en.

Själv stannar jag nog på 1901 en stund, känner inte att jag vill spela 1904-lotteri igen.

Uppdaterade via internet till vers 2003 och allt rapporterades OK men sedan hamnade jag i samma situation som du. "Välj samma fil igen för att slutföra uppdateringen."
Vaddå? Jag har ju uppdaterat via nätet. Laddade ner filen till USB-minne via annan dator, såg en varning om att det måste vara ett USB-minne med endast en partition och att filen ska ligga uppackad på den partitionen. Nix, gick inte. Testade flera olika USB-portar och plötsligt gick det på en av frontportarna på chassiet. Dator liksom nosade lite på filen, läste en liten bit och var sedan nöjd.
Allt OK, bootar fint men jag blev riktigt nervös ett tag. Nästa gång blir det fil på USB direkt.