12 gram mellan gaming och gaming x? Varför?

Permalänk
Medlem

12 gram mellan gaming och gaming x? Varför?

Hej!

När jag kikade på en jämförelse mellan MSI 1080 Gaming och MSI 1080 Gaming Z, noterade jag att det senare kortet väger 12 extra gram. Har ni någon aning var dessa kommer ifrån? Såvitt jag ser är den enda skillnaden att Gaming Z är fabriksöverklockad men det bör väl inte lägga till vikt, eller?

https://www.msi.com/comparison/graphics-card

Permalänk
Medlem

Nu går jag lite off-topic men jag måste fråga, varför i hela världen sitter du och kollar vikten på grafikkort?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valgua:

Hej!

När jag kikade på en jämförelse mellan MSI 1080 Gaming och MSI 1080 Gaming Z, noterade jag att det senare kortet väger 12 extra gram. Har ni någon aning var dessa kommer ifrån? Såvitt jag ser är den enda skillnaden att Gaming Z är fabriksöverklockad men det bör väl inte lägga till vikt, eller?

https://www.msi.com/comparison/graphics-card

De kanske använder en lite annan plast? Lite mer plast? Vad spelar det för någon jäkla roll egentligen?
Kontakta MSI och hör dig för vettja, vet inte hur du tänker att vi ska kunna svara på din fråga. Sedan får du gärna i framtiden fundera ut lite mera passande och kanske beskrivande rubriker på dina trådar.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Inte trodde jag att jag skulle göra så många förbannade med min lilla fråga. Ni undrar varför jag är intresserad av viktskillnaden. Det torde vara uppenbart: Viktskillnaden tyder på att skillnaden mellan X och "non-X" versionen inte bara har att göra med inställningarna i firmware. Detta torde vara relevant i ett forum som handlar om geforce-kort, eller?

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag har hittat svaret. Gaming X-kortet har en extra Led-belysning på ena sidan. Titta där, frågan var inte så korkad som den lät

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Det är förvånande hur många som tog illa åt sig av den här frågeställningen. Om man känner att en tråd är olämplig så ska man rapportera den i första hand.
Har man inget vettigt svar att komma med så är det bättre att låta bli att svara

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Av någon anledning trodde jag att tråden var oseriös så det var därför jag svarade som jag gjorde. Var inte meningen att försöka göra mig rolig på TS bekostnad så ber om ursäkt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Dessa 12gram kunde ha varit olika storlekar på, kvalité på eller antal kondensatorer eller andra komponenter som skulle kunna göra överklockningen stabilare.
Då skulle korten inte vara identiska för överklockning och därmed utgöra skillnad för den som vill köpa den billigare varianten och klocka själv, med samma förutsättningar som den antagligen dyrare överklockade kortet.

Spara pengar på detta sätt anser jag vara smart. Detta är vad 12gram kan utgöra skillnad på, men i detta fall var det lite led-belysningen som var "viktig"

Tycker folk här var lite väl elaka i denna tråd, bara för att ni inte förstår en människas tankar, funderingar, perspektiv eller kanske till och med genialitet så behöver ni inte dumförklara denna.
I mina ögon ser det ut mer som att ni är den som inte förstår och förlöjligar er själva :/

Ibland kan man bara fråga vad eller hur personen tänker på ett ödmjukt sätt om man inte själv riktigt förstår, förhoppningsvis leder då detta till att man ser och förstår utifrån dennes perspektiv.

<3 till er alla

Permalänk
Medlem

tyckte faktiskt att det var en intressant sak du såg, "tyvärr" vqr det ju bara lite extra belysning.

men har man ett stock grafikkort "xxx1892x gaming" och ett "xxx1892x gaming superclocked" och det senare ska vara överklockat men annars exakt samma som första, då ska det ju inte skilja i vikt.
Gör det det ändå skulle det kunna visa sig att de har bättre komponenter i " superclocked"

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Förstår inte heller varför man blir upprörd. Om någon retar sig så skit i att svara bara.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.