Playstation 4 val av modell

Permalänk
Medlem

Playstation 4 val av modell

Hej

Jag har planerat att införskaffa ett Playstation 4 och undrar vilken modell man ska köpa?
Finns ju en på 500Gb och en på 1Tb.

Det jag har läst på nätet är att den med 1Tb hårddisk drar mycket mer ström och väsnas mer, stämmer detta?

Blev även lite besviken då jag läste i specen att den saknade wifi med 802.11ac stöd, menmen man får väl köra trådat.

Skilljer sig dom båda modellerna mer i hårdvaran annars?

Kommer ju även en PS 4.5 vilket stödjer spel med 4k Ultra HD upplösning och VR, men jag har ingen nytta av att spela spel med den upplösningen eftersom jag inte har en sådan tv och inte kommer att införskaffa en inom en snar framtid.

VR hade varit kul men är det värt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lwiseby:

Hej

Jag har planerat att införskaffa ett Playstation 4 och undrar vilken modell man ska köpa?
Finns ju en på 500Gb och en på 1Tb.

Det jag har läst på nätet är att den med 1Tb hårddisk drar mycket mer ström och väsnas mer, stämmer detta?

Blev även lite besviken då jag läste i specen att den saknade wifi med 802.11ac stöd, menmen man får väl köra trådat.

Skilljer sig dom båda modellerna mer i hårdvaran annars?

Kommer ju även en PS 4.5 vilket stödjer spel med 4k Ultra HD upplösning och VR, men jag har ingen nytta av att spela spel med den upplösningen eftersom jag inte har en sådan tv och inte kommer att införskaffa en inom en snar framtid.

VR hade varit kul men är det värt det?

Jag vet inte om så är fallet men hårdvaran är riktigt usel i vanliga PS4 och spelen har låg fps och sällan 1080p. Nya 4.5 har däremot bättre hårdvara och borde klara av att leverera mycket högre fps i de äldre spelet också? Detta är bara en spekulation - jag är inte alls insatt.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

@Grumie:

Va behöver du för TV för att få ut det mesta ur en PS4 konsol då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lwiseby:

Hej

Jag har planerat att införskaffa ett Playstation 4 och undrar vilken modell man ska köpa?
Finns ju en på 500Gb och en på 1Tb.

Det jag har läst på nätet är att den med 1Tb hårddisk drar mycket mer ström och väsnas mer, stämmer detta?

Blev även lite besviken då jag läste i specen att den saknade wifi med 802.11ac stöd, menmen man får väl köra trådat.

Skilljer sig dom båda modellerna mer i hårdvaran annars?

Kommer ju även en PS 4.5 vilket stödjer spel med 4k Ultra HD upplösning och VR, men jag har ingen nytta av att spela spel med den upplösningen eftersom jag inte har en sådan tv och inte kommer att införskaffa en inom en snar framtid.

VR hade varit kul men är det värt det?

Hej lwiseby,

Eftersom att jag ser mitt PS4 som ett komplement till min PC så ser jag inte framerate som ett problem.
PS4an har några år på nacken och därför är det inte konstigt att komponenterna (inklusive nätverkskort) är något utdaterade i jämförelse med dagens olika maskiner.
När det gäller spel så anser jag själv att trådat nätverk alltid är att föredra med tanke på både bandbredd och latensen, så nätverkskortet är enligt mig inte ett problem. Värt att nämna är att jag för tillfället tvingats koppla upp min PS4 trådlöst mot internet utan större problem.

När det gäller val av konsol så skulle jag personligen vänta till "NEO" eller "PS4.5" som sägs släppas i höst. Själv ska jag byta upp mig och sälja av min gamla PS4 pga införskaffandet av en 4k tv.
Om "NEO" inte är av intresse som kommer det garanterat finnas kampanjer eller begagnade vanliga PS4or att köpa.
Äldre spel ska enligt uppgift inte köras bättre på NEO, utan NEO ska ha ett "normal" läge och ett "NEO" läge beroende på spel. men ta inte det som fakta innan NEO släppts och vi fått se själva.

Lagringsutrymme är en fråga om hur snabbt du kommer utöka ditt spelbibliotek, själv har jag ett 10tal spel och klarar mig utmärkt på 500GB i dagsläget. Behövs mer utrymme så kan man alltid stoppa i en större disk i efterhand. Och det är ingen direkt prestandaskillnad mellan 500GB respektive 1TB varianten.

Det finns en hel del exklusivtitlar till PS4an som är värda att köpa och spela igenom.
Mina favoriter är Bloodborne och Uncharted-spelen.

Skrivet av lwiseby:

@Grumie:

Va behöver du för TV för att få ut det mesta ur en PS4 konsol då?

Svaret på detta är så låg responstid på TVn som möjligt.

Med vänliga hälsningar
Olle

Permalänk
Medlem

@olle:

Mycket bra utförligt svar.

Hoppas dom släpper ett "bundle pack" med BF1.

Kan väl tänka mig att dom har fixat en heldel hårdvaru buggar på ps 4.5 så det blir nog till att vänta. Är ju trots allt Battlefield jag väntar på;)

Fler får gärna tycka till om detta.