Roliga förslag på vad man kan göra med en äldre server :)

Permalänk
Medlem

Roliga förslag på vad man kan göra med en äldre server :)

Hej!

Har en äldre server IBM eserve series 225

Intel Xeon 3.06Ghz
Minne 3GB
3st diskar 3*72.8GB

Inget är installerat utan tänkte höra med er vad är lämpligt o roligt att installera?
Gärna med länkar med howto.
Tack på förhand
eServe Xseries 225

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoltrix:

Intel Xeon 3.06Ghz

Kan du länka den på Intel Ark? Finns flera modeller som heter Intel Xeon 3.06GHz och några stycken Xeon som kör i 3.06GHz.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Kan du länka den på Intel Ark? Finns flera modeller som heter Intel Xeon 3.06GHz och några stycken Xeon som kör i 3.06GHz.

Hade inte kollat så långt, något särskilt jag behöver hitta där?
Mvh

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoltrix:

Hade inte kollat så långt, något särskilt jag behöver hitta där?
Mvh

Din processor? Intel Ark är en databas över intel produkter. Anledningen till att jag frågar är att Intel Xeon 3.06GHz kan antingen betyda att den heter Intel Xeon 3.06GHz enbart (vilket ger några möjliga modeller) eller att det är en Intel Xeon som kör i 3.06GHz. (Ger betydligt fler alternativ.)

Exempel:
http://ark.intel.com/products/27278/Intel-Xeon-Processor-3_06... Släpptes 2003 och heter Intel Xeon 3.06 GHz
http://ark.intel.com/products/52577/Intel-Xeon-Processor-X567... Släpptes 2011 och heter Intel Xeon X5675 men körs i 3.06GHz.

En rejäl prestanda skillnad mellan dem två modellerna... Finns många fler Intel Xeon som kör i 3.06GHz. Det jag vill alltså är att du är lite mer precis än bara Intel Xeon 3.06GHz för det säger verkligen ingenting. Säger du bara Intel Xeon 3.06GHz så syftar du på en fyra(?) processorer som släpptes 2003... Säger du däremot Intel Xeon på 3.06GHz så ger det alternativ hela vägen fram till 2011. Därför undrar jag vad du egentligen menar.

Edit: Kollade upp om IBM eserve series 225 och det verkar som om det är en utav Intel Xeon 3.06GHz (flera modeller under samma namn) från 2003. Skriver i morgon vad jag tycker du ska göra med den och varför jag tycker det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Om teorin stämmer att den släpptes 2003... så kan du använda servern till brevpress och element med usel verkningsgrad.

/D ( )

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Din processor? Intel Ark är en databas över intel produkter. Anledningen till att jag frågar är att Intel Xeon 3.06GHz kan antingen betyda att den heter Intel Xeon 3.06GHz enbart (vilket ger några möjliga modeller) eller att det är en Intel Xeon som kör i 3.06GHz. (Ger betydligt fler alternativ.)

Exempel:
http://ark.intel.com/products/27278/Intel-Xeon-Processor-3_06... Släpptes 2003 och heter Intel Xeon 3.06 GHz
http://ark.intel.com/products/52577/Intel-Xeon-Processor-X567... Släpptes 2011 och heter Intel Xeon X5675 men körs i 3.06GHz.

En rejäl prestanda skillnad mellan dem två modellerna... Finns många fler Intel Xeon som kör i 3.06GHz. Det jag vill alltså är att du är lite mer precis än bara Intel Xeon 3.06GHz för det säger verkligen ingenting. Säger du bara Intel Xeon 3.06GHz så syftar du på en fyra(?) processorer som släpptes 2003... Säger du däremot Intel Xeon på 3.06GHz så ger det alternativ hela vägen fram till 2011. Därför undrar jag vad du egentligen menar.

Edit: Kollade upp om IBM eserve series 225 och det verkar som om det är en utav Intel Xeon 3.06GHz (flera modeller under samma namn) från 2003. Skriver i morgon vad jag tycker du ska göra med den och varför jag tycker det.

Den är nog från 2003 som du säger.
Skulle ändå vara kul att få lite tips på ifall det finns något kul man skulle kunna installera på den.
Tack på förhand

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Om teorin stämmer att den släpptes 2003... så kan du använda servern till brevpress och element med usel verkningsgrad.

/D ( )

Skickar mest epost och bra element har jag redan 👍😜

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoltrix:

Den är nog från 2003 som du säger.
Skulle ändå vara kul att få lite tips på ifall det finns något kul man skulle kunna installera på den.
Tack på förhand

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Min rekommendation är att få bort den, släng eller skänk, den drar mycket ström och är stor för tragisk prestanda. Din mobiltelefon konkurrerar mot den i prestanda (beroende på last och telefon troligen vinandes) och man kan få en Raspberry Pi 3 för några hundralappar som lär klara allting som den servern gör i ett mycket mindre format.

Med det sagt, vill du använda den ändå så är mitt råd att kolla upp vad folk gör med Raspberry Pi's. Filserver är troligen inte någon bra idé då den saknar moderna SATA portar, har troligen bara 100Mbit/s ethernet port och en riktigt slö processor. Den saknar även UEFI vilket gör att det inte går med över 2TB stora diskar.

Om du gillar chassit så kanske du kan uppgradera den. Grejen är att vad som helst du köper lär vara ljusår bättre än den. Även 500kr CPU'er lär vara minst 10x snabbare än den gamla CPU'n.

Det sista alternativet är att ha den som lekstation för att testa operativsystem. Finns nog några fler saker du kan göra med den, men allting som innebär kontinuerlig drift är värdelöst pga den höga strömförbrukningen gentemot moderna alternativ. Sedan kan du själv avgöra om det är värt att ha kvar en sådan stor burk, för den drar en del plats.

EDIT: Glömde att du kan köra benchmarks på den för att jämföra dåtidens prestanda med dagens. Inte många resultat för 13 år gamla CPU's ute på internet för moderna tester.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Den där bör kunna driva ownCloud eller Nextcloud.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av philipborg:

Min rekommendation är att få bort den, släng eller skänk, den drar mycket ström
den saknar moderna SATA portar

Jag håller med dig om det första men riktiga servers har sällan sata (Inte ens idag) sata är för klienter och den här maskinen har nog scsi interface om diskarna är på 72.8GB.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Min rekommendation är att få bort den, släng eller skänk, den drar mycket ström och är stor för tragisk prestanda. Din mobiltelefon konkurrerar mot den i prestanda (beroende på last och telefon troligen vinandes) och man kan få en Raspberry Pi 3 för några hundralappar som lär klara allting som den servern gör i ett mycket mindre format.

Med det sagt, vill du använda den ändå så är mitt råd att kolla upp vad folk gör med Raspberry Pi's. Filserver är troligen inte någon bra idé då den saknar moderna SATA portar, har troligen bara 100Mbit/s ethernet port och en riktigt slö processor. Den saknar även UEFI vilket gör att det inte går med över 2TB stora diskar.

Om du gillar chassit så kanske du kan uppgradera den. Grejen är att vad som helst du köper lär vara ljusår bättre än den. Även 500kr CPU'er lär vara minst 10x snabbare än den gamla CPU'n.

Det sista alternativet är att ha den som lekstation för att testa operativsystem. Finns nog några fler saker du kan göra med den, men allting som innebär kontinuerlig drift är värdelöst pga den höga strömförbrukningen gentemot moderna alternativ. Sedan kan du själv avgöra om det är värt att ha kvar en sådan stor burk, för den drar en del plats.

EDIT: Glömde att du kan köra benchmarks på den för att jämföra dåtidens prestanda med dagens. Inte många resultat för 13 år gamla CPU's ute på internet för moderna tester.

Fast man behöver inte uefi för att klara 2tb+ diskar särskilt inte om man har en separat diskkontroller vilket är rätt vanligt i servrar inkl denna även om den kör u320 scsi. Den har dessutom 1000 Mbit/s vilket var rätt vanligt på servrar 2003.

Permalänk
Medlem

Hade ett stort as ståendes i källaren ett tag med dubbla socklar för xeons, massa ram och 6st högvarviga scsi diskar.

Den ligger på soptippen nu. Det är roligare att skruva på bastun på 7,5kW än att höra en sån stridsvagn äta ström och förpesta källarmiljön med oväsen. Gamla maskiner som låter så grannen har svårt att köra motorsåg i trädgården utan att bli störd

Resonerar så här: Vad kan jag göra med en sådan maskin som inte en modern liten enkortsdator med strömsnål CPU och SSD disk klarar av ? Dessutom med en elförbrukning så låg att det blir billigare att köpa ny hårdvara än att köra den gamla

Sparade 72 gigs diskarna utifall att - men resten åkte i containern..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Min rekommendation är att få bort den, släng eller skänk, den drar mycket ström och är stor för tragisk prestanda. Din mobiltelefon konkurrerar mot den i prestanda (beroende på last och telefon troligen vinandes) och man kan få en Raspberry Pi 3 för några hundralappar som lär klara allting som den servern gör i ett mycket mindre format.

Med det sagt, vill du använda den ändå så är mitt råd att kolla upp vad folk gör med Raspberry Pi's. Filserver är troligen inte någon bra idé då den saknar moderna SATA portar, har troligen bara 100Mbit/s ethernet port och en riktigt slö processor. Den saknar även UEFI vilket gör att det inte går med över 2TB stora diskar.

Om du gillar chassit så kanske du kan uppgradera den. Grejen är att vad som helst du köper lär vara ljusår bättre än den. Även 500kr CPU'er lär vara minst 10x snabbare än den gamla CPU'n.

Det sista alternativet är att ha den som lekstation för att testa operativsystem. Finns nog några fler saker du kan göra med den, men allting som innebär kontinuerlig drift är värdelöst pga den höga strömförbrukningen gentemot moderna alternativ. Sedan kan du själv avgöra om det är värt att ha kvar en sådan stor burk, för den drar en del plats.

EDIT: Glömde att du kan köra benchmarks på den för att jämföra dåtidens prestanda med dagens. Inte många resultat för 13 år gamla CPU's ute på internet för moderna tester.

Hej!

Mkt möjligt att min iPhone 4S är snabbare
Jag vet att den är gammal o stor o drar el men grejen är att min idé är ifall någon har något förslag på vad man skulle kunna installera på den som var min grundfråga ?
Förslag på någon Linux dist eller något annat mm.

Mvh

Visa signatur

$$

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zoltrix:

Hej!

Mkt möjligt att min iPhone 4S är snabbare
Jag vet att den är gammal o stor o drar el men grejen är att min idé är ifall någon har något förslag på vad man skulle kunna installera på den som var min grundfråga ?
Förslag på någon Linux dist eller något annat mm.

Mvh

Centos kan kanske passa till en gammal server.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag håller med dig om det första men riktiga servers har sällan sata (Inte ens idag) sata är för klienter och den här maskinen har nog scsi interface om diskarna är på 72.8GB.

3*72.8GB (10000 rpm) diskar samt scsi interface
Har du något förslag på vad man skulle hitta på med den?

Mvh

Visa signatur

$$

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zoltrix:

3*72.8GB (10000 rpm) diskar samt scsi interface
Har du något förslag på vad man skulle hitta på med den?

Mvh

Idag så passar det nog en mailserver eller webserver, kanske ett forum, det är lite för lite plats att lagra filer på idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Släng den. Jag förstår inte riktigt varför man måste skapa ett behov. Jag har ett gammalt strykjärn hemma, vad ska jag använd det till? Eller en gammal micro?

Har en ATM switch på vinden, med fiberinterface och en hel del seriella interface. Har ingen som helst användning av den, visst jag kan sätta upp ett ATM backbone mellan dasset och sovrummet.