Varför finns inte detta? Vertikal GPU mount.

Permalänk

Varför finns inte detta? Vertikal GPU mount.

Hejsan Sweclockers. Jag vill gärna ha mitt grafikkort vertikalt, typ liknande detta, utan att köpa ett chassi enbart gjort för detta. Jag vill ha ett mount som man kan sätta i de flesta chassin och ger tillgång till att mounta grafikkortet vertikalt.

Jag gjorde lite bilder för att visa vad jag menar:

Vanligt grafikkorts placering utan mount:

Vertikal grafikkorts placering med mount (lila färg):

Tycker grafikkort borde synnas mer.

Vad tycker ni om detta koncept?

Permalänk
Medlem

Är väl en bra idé om man vill ha en estetiskt snygg dator och inte har någon nytta av de resterande expansionsplatserna.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

*Eftersom att bakplåten på grafikkortet sitter fast, måste ju ha massa special om du ska kunna fästa denna i två portar men verkikalt
*Hur hålls grafikkortet stadigt i luften?
*Dyrt med saker som inte så många vill ha

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför fler chassin har detta. Först arbetar företag som asus att göra korten så snygga som möjligt. Men det ända man ser är ändå bakplåten.

Permalänk

@kobb3: 1. Det hade jag inte riktigt tänkt på men går säkert att lösa på något sätt.

2. Den hänger inte i luftan utan vilar på mountet (lila färg). Gjorde en bild utan grafikkortet här

Permalänk
Inaktiv

Hej.

Detta finns redan, har så i min Optiplex 780.

Man köper till en sådan här så kan man vrida pci-e och pci platsen 90 Grader.
Finns så man kan vrida åt andra hållet med.

Riktigt smidigt.

http://en.community.dell.com/resized-image/__size/550x550/__k...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Hej.

Detta finns redan, har så i min Optiplex 780.

Man köper till en sådan här så kan man vrida pci-e och pci platsen 90 Grader.
Finns så man kan vrida åt andra hållet med.

Riktigt smidigt.

http://en.community.dell.com/resized-image/__size/550x550/__k...

Tjena.
Du skulle inte kunna lägga upp en bild på hur det ser ut?
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Är väl så på Fractal Design 4?
Finns en vertikal slot i alla fall men har aldrig tänkt på hur den ska användas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mange75:

Tjena.
Du skulle inte kunna lägga upp en bild på hur det ser ut?
Mvh / Mange

Är inte hemma nu men kan fixa det senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Är inte hemma nu men kan fixa det senare.

Okej , tack.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Varför då bara inte välja ett chassi med inverterad ATX, är väl inte alltför ovanligt?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanKJIP:

Hejsan Sweclockers. Jag vill gärna ha mitt grafikkort vertikalt, typ liknande detta, utan att köpa ett chassi enbart gjort för detta. Jag vill ha ett mount som man kan sätta i de flesta chassin och ger tillgång till att mounta grafikkortet vertikalt.

Problemet är väl som folk varit inne på redan att man iallafall måste modda chassit för att få detta att funka. Det sitter plåt mellan öppningarna för slottarna i bak, som kommer vara i vägen för tex kontakterna på grafikkortet. Möjligen man kan komma undan med att helt enkelt klippa bort de ribborna mellan slottarna?

Sen är det förstås slöseri med utrymme
... plus att man måste bygga in en liten pci-e extender och de är rätt dyra i sig.

Skrivet av skogsvilden:

Varför då bara inte välja ett chassi med inverterad ATX, är väl inte alltför ovanligt?

Det är ju inte samma sak? Inverterad är ju helt enkelt uppochner. Den här lösningen är vertikal istället för horisontell. Kolla bilderna

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kolla in Lian-Li PC-06S. Den har grafikkortet monterad sådär med hela sidan av glas. PC-06S är för mATX. Finns också modeller för mITX och ATX.
Den är inte så tjock, så den stödjer inte tornkylare. Man får läsa recensioner och byggloggar för att ta reda på vad som går in.

Chassit måste annars ha stöd från början för olika sätt att montera GPU:n på. Den delen är ofta fast och kan se ut på olika sätt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Är väl så på Fractal Design 4?
Finns en vertikal slot i alla fall men har aldrig tänkt på hur den ska användas.

R4 kräver ju dock kort med single slot och de är ganska fåräknade... är nog snarare tänkt för att montera ett ljudkort eller något liknande alternativt pci-e SSD eller något som går att ha i en single slot.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

R4 kräver ju dock kort med single slot och de är ganska fåräknade... är nog snarare tänkt för att montera ett ljudkort eller något liknande alternativt pci-e SSD eller något som går att ha i en single slot.
http://www.fractal-design.com/media/6f6be839-ee23-4c51-8551-ad32726f72d4

Jag är rätt övertygad att det inte är tänkt för montering av något kort öht utan en bakplåt med bara kontakter på. Vanligt med extra USB-kontakter som kan anslutas till moderkortet (ex http://www.bilder.delock.de/produkte/orig/62e66f6895709c10671... ), osv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det finns rätt gott om chassin som är byggda på det viset, men det är just det som är "grejen". Man måste köpa ett chassi som är byggt för det från början. Det här exempelvis:

(Deepcool Genome)

Och trots att chassit är byggt för att ha ett vertikalt grafikkort, så måste man fortfarande köpa till PCI-e extendern, och man bör köpa deras egen så man vet att den passar...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Bara plocka fram vinkelkapen/dremel och köp lite plåt på närmaste byggshop

http://www.ebay.com/itm/PCIe-PCI-express-164pin-16x-16x-exten...

Permalänk

@-=Mr_B=-: Precis. Det jag egentligen letade efter var ett mount som man fäster vid pcie slot covers och kan på så vis användas i vilket chassi som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanKJIP:

@-=Mr_B=-: Precis. Det jag egentligen letade efter var ett mount som man fäster vid pcie slot covers och kan på så vis användas i vilket chassi som helst.

Korten har ju kontakter som ska gå att komma åt på baksidan. Förutom att man helt i onödan tar upp en väldig massa kortplatser för ett enda kort så har ju chassit i praktiken ett glest galler på fel ledd som är i vägen om man nu tänker sig att kortet skulle sitta en bit in på andra ledden.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Varför skulle man över huvud taget vilja göra detta? Den enda anledningen jag kan se är om man vill ha ett kompakt chassi, och då är ofta detta redan löst.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Bara plocka fram vinkelkapen/dremel och köp lite plåt på närmaste byggshop

http://www.ebay.com/itm/PCIe-PCI-express-164pin-16x-16x-exten...

Risk för problem som lägre hastighet, störningar etc. Kan även bli samma problem med vanliga risers.
Det finns en anledning att ledningsbanorna är så korta som möjligt på ett moderkort.

Permalänk
Medlem

Det du söker är en PCI-E x16 riser om du vill montera grafikkortet vertikalt.

Dold text
Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk

sån här fyller ju den funktionen. men själva upphängningen får du ju lösa själv.

EDIT: kan kanske bli gälet det där, då backplaten blir den del som är mot glas ändå

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Det du söker är en PCI-E x16 riser om du vill montera grafikkortet vertikalt.

Fast då är du kvar vid att du måste ha ett chassi som är gjort för det redan från början, För att inte nämna att din adapter lägger kortet parallellt med moderkortet, fläktarna in mot moderkortet, och baksidan av kortet utåt. Varken den snyggaste, eller den mest effektiva lösningen, sett till kylningen...

Det finns av naturlig anledning ingen lösning som passar vilket chassi som helst, eftersom slotsen till expansionskort sitter på förutbestämda platser... Man får helt enkelt välja, från början, när man väljer chassi.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

@evil penguin: Gjorde en ny bild som kanske visar lite bättre. Det är möjligt att nå kontakterna på baksidan:

Permalänk
Medlem

Konstigt att detta är inte en "Industry Standard"

Permalänk
Medlem

@JohanKJIP: ja o ditt mount är det kanske det. Men inte på själva chassit.
Det är det folk försöker säga.
Mellan varje PCI slot så sitter en "ram". Så skulle du fästa kortet som du vill utan att kapa genom alla dessa ramar. Så skulle alla PCI "ramarna" ligga ivägen för ditt grafikkortet portar.
Kolla själv hur det ser ut. Så förstår du vad vi menar.

Så med andra ord så går det inte att ha någon standard här utan att ändra PCI slot standarden helt. Eller att man kan byta hela bakstycket för PCI slottarna.
Men inget av detta är det någon standard på, så några standard fästen finns inte.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

@zOlid: Känner mig lite dum att jag inte förstod/tänkte på det.. Förstår nu vad ni menar hmm.

Permalänk
Digital fyndjägare

@JohanKJIP: Kolla in denna rig.

Rig of the Month - July 2016
http://www.guru3d.com/articles_pages/guru3d_rig_of_the_month_...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk

@Bl4ckIce: Jo det var från det chassit jag fick ideen om ett mount som skulle funka till alla chassin då denna kostar skjortan. 4500kr på prisjakt :/