Permalänk
Medlem

Är mina komponenter för varma?

Hej!

Laddade idag ner programmet NZXT Cam och såg att min processor cirkulerade runt 50° och mitt grafikkort runt 35° när jag bara hade programmet uppe, inget spel eller något annat. Är dessa temperaturer för höga, och om de är det, vad ska jag göra?

Permalänk

@Maxipaxo:
GPU tempen är het normal men cpu tempen är möjligtvis för hög, beror helt på vilken cpå samt kylare du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

@Maxipaxo:
GPU tempen är het normal men cpu tempen något för hög.

Tips på vad jag kan göra? Förutom att skaffa ny kylare?

Permalänk

@Maxipaxo:
Det behöver nödvändigtvis inte vara för hög, vad har du för cpu och kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

@Maxipaxo:
Det behöver nödvändigtvis inte vara för hög, vad har du för cpu och kylare?

CPU: AMD-A10 7850K
Kylare: Zalman CNPS 5X

Permalänk

Så länge datorn fungerar som den ska och du inte ska överklocka så spelar temperaturen ingen roll om den är under 100 grader. Det är mycket större sannolikhet att datorn blir gammal innan den går sönder pga värmen.

Visa signatur

Live and let live.

Permalänk
Skrivet av Maxipaxo:

CPU: AMD-A10 7850K
Kylare: Zalman CNPS 5X

Då är det inte en normal temp.

Vad du skulle kunna prova med är att göra rent från damm alt. om det inte hjälper byta kylarpasta, t.ex MX2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GiveMeLibertyOrDeath1337:

Så länge datorn fungerar som den ska och du inte ska överklocka så spelar temperaturen ingen roll om den är under 100 grader. Det är mycket större sannolikhet att datorn blir gammal innan den går sönder pga värmen.

Ok, då kan jag känna mig säker. Har inte tänkt att överklocka CPUn, och datorn används endast till videoredigering, så någon större belastning sker inte

Permalänk

Du kan ju alltid testa att damma ur den med tryckluft om du inte redan gjort det

Permalänk
Skrivet av GiveMeLibertyOrDeath1337:

Så länge datorn fungerar som den ska och du inte ska överklocka så spelar temperaturen ingen roll om den är under 100 grader. Det är mycket större sannolikhet att datorn blir gammal innan den går sönder pga värmen.

Runt 80C är maxtemp för hans cpu så 100C är inte att rekommendera!

Permalänk
Medlem

@macke0010

behöver jag då alkohol för att ta bort nuvarande kylpasta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

Då är det inte en normal temp.

Vad du skulle kunna prova med är att göra rent från damm alt. om det inte hjälper byta kylarpasta, t.ex MX2.

Behöver jag då alkohol för att ta bort nuvarande kylpasta?

Permalänk
Medlem

@Maxipaxo
Idle temperaturer är rätt meningslösa att kolla oftast. Temperatur sensorn är inte kalibrerad för låga temperaturer så ibland kan man se lägre temperaturer än rummets... Någonting som är omöjligt med vanliga luft- eller vatten-kylare. Sedan blir det extra knöligt med AMD då du får två värden, socket och core. Två värden som förvirrar programmen ännu mer då dem ofta anges som antal grader kvar till överhettning istället för faktisk temperatur.

Kontentan är alltså, mät under syntetisk last och mät med flera olika program som är erkända att fungera för AMD CPU'er. Har för mig att AMD Overdrive ska vara bra på det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Maxipaxo:

Behöver jag då alkohol för att ta bort nuvarande kylpasta?

Ja, typ.

Själv brukar jag använda 80% ytdesinfektion, kaffefilter och bomullstops.
Det absolut bästa är om du använder 99% isopropanol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

Det absolut bästa är om du använder 99% isopropanol.

Kemiskt ren bensin är riktigt effektivt också och kan vara lättare att få tag på. Är vad jag kör personligen, köpte det på ICA under varumärket Gripen. Annars om man ska ha någonting som finns hemma hos dem flesta så är T-Röd rätt så effektivt. Det lämnar pytte lite rester men inte så mycket och löser upp kylpastan.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxipaxo:

@macke0010

behöver jag då alkohol för att ta bort nuvarande kylpasta?

Mitt tips är: Coop våt-servetter, de tar bort all kylpasta rent o effektivt utan att lukta illa

// LZ

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Kemiskt ren bensin är riktigt effektivt också och kan vara lättare att få tag på. Är vad jag kör personligen, köpte det på ICA under varumärket Gripen. Annars om man ska ha någonting som finns hemma hos dem flesta så är T-Röd rätt så effektivt. Det lämnar pytte lite rester men inte så mycket och löser upp kylpastan.

Precis, därför jag skrev "typ", finns mycket som funkar bra men fördelen med hög %ig alkohol är att det löser upp dunstar snabbt.

Skrivet av Tea42BBS:

Mitt tips är: Coop våt-servetter, de tar bort all kylpasta rent o effektivt utan att lukta illa

// LZ

Funkar de me

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Mitt tips är: Coop våt-servetter, de tar bort all kylpasta rent o effektivt utan att lukta illa

// LZ

Hur jag har kunnat installera typ 25 kylare utan att få den idén är obehagligt. Tack för tipset.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!