Permalänk
Inaktiv

Dell Inspiron 13 5000 SNED!?

Hej! Har en sprillans ny Dell Inspiron 13 5000 2in1 som är sned!
Dels hänger högra nedre hörnet i luften, ( 3 vanliga pappersark under foten krävs för att få den stabil). Dessutom ser man att mellanrummet mellan gångjärnen och själva basen skiljer sig lite, springan på vänstra gångjärnet är aningens sluttande.
När man synar basen kan man se att plasten är något sned. Med vattenpass kunde jag se att den högra sidan sluttar 2 grader.
Dessutom är glipan där skärmen sitter fast i locket något större till vänster än till höger.
Detta måste ju vara en defekt eller slarvig ihopsättning.

Vet inte riktigt vad jag borde göra? Det stör inte själva användingen av datorn. Dock gav jag ca 950€ för den så jag förväntar mig lite högre qualitycontrol för det priset. Borde jag inte omdelbart få en ny dator, man kan väl knappast fixa det på verkstaden om plasten i basen är sned?
Det som gör att jag tvekar inför att göra RMA på den är att antingen kommer de anse att felet inte är stort nog, eller så skruvar de lite på den och ger den tillbaka i samma skick. Om jag mot förmodan får en NY, kommer den eventuellt ha samma fel? Är sned bas en "feature" när det gäller Dell? Någon annan som haft problemet, med Dell eller någon annan tillverkare?

Ska det faktiskt få vara så här usel kvalite på dyra Windows datorer? Jag får en Macbook Air med samma spec i METALL för bara 100€ mer? Ska man måsta köpa en Mac och köra bootcamp bara för att få en windows dator med någorlunda kvalite?

Permalänk

När det gäller Dell ska det ju definitivt sägas att Vostro och Inspiron ska man helst hålla sig borta från, det är
deras billigare varianter för enkelt hemmabruk. Om du köper Latitude, Precision eller XPS så får du riktigt bra maskiner
med oftast en trevlig byggkvalitet (har kört flera generationer av både Latitude och Precision och har en XPS Ultrabook
hemma i dagsläget).

Inspiron har alltid varit lite plastiga och "billiga".

Sen, efter att ha läst några av dina andra trådar så framstår något som ganska tydligt:

1. Du vill egentligen köra Mac
2. Du vill gärna köra Linux, eller har du bara en stark längtan efter att få sålla dig till skaran som gnäller på Microsoft utan hejd och utan självinsikt eller självrannsakan.

Min rekommendation, gör det som passar dig bäst, varför tvinga dig kvar i något du bevisligen inte gillar?

Visa signatur

/Enthoo Primo/i7-4790K/Asus ROG Formula VII/ASUS GTX 1080 Founders Edition/32GB Corsair Dominator/Samsung EVO 500GB/Intel 910 800GB/4x4TB HDD (WD)/Asus ROG Swift PG345Q/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaggernauten:

När det gäller Dell ska det ju definitivt sägas att Vostro och Inspiron ska man helst hålla sig borta från, det är
deras billigare varianter för enkelt hemmabruk. Om du köper Latitude, Precision eller XPS så får du riktigt bra maskiner
med oftast en trevlig byggkvalitet (har kört flera generationer av både Latitude och Precision och har en XPS Ultrabook
hemma i dagsläget).

Inspiron har alltid varit lite plastiga och "billiga".

Sen, efter att ha läst några av dina andra trådar så framstår något som ganska tydligt:

1. Du vill egentligen köra Mac
2. Du vill gärna köra Linux, eller har du bara en stark längtan efter att få sålla dig till skaran som gnäller på Microsoft utan hejd och utan självinsikt eller självrannsakan.

Min rekommendation, gör det som passar dig bäst, varför tvinga dig kvar i något du bevisligen inte gillar?

Min Inspiron är förvisso av plast men inte annars "plastig", känns gedigen men som sagt var den sned. En i övrigt bra dator men slarvigt ihopsatt. Fy skam på Dell!

Känner mig hedrad över att du lagt ner så mycket av din tid på att analysera mig

1. Jag har haft en Mac Mini, byggkvalité är vida överlägsen någon annan datortillverkare. På utsidan iallafall. Den dog av sig själv en dag. Sysboard failure helt klart. Hade det varit en hemmaknåpad PC hade jag kunnat ta tillvara på mer än bara minne och hårddisk. Ett klart minus för Mac är överprissatt hårdvara som dessutom inte är helt billig att fixa själv och som självklart inte följer just någon standard. Det är okej när det gäller laptops! Men inte desktops, där vill man därför köra Windows eller Linux (föredrar Windows).

2. Jag KÖR Linux och Windows och gärna macOS någon dag när jag igen känner för att köpa en till tokdyr "laptop in a box". Jag har en massa skit att kasta på alla 3. Därtill kan jag förbanna Android och iOS av många skäl. Sen finns det en jävla massa övrig hårdvara som gärna skulle få sluta sina dagar med en yxa genom kretskortet.

Men huvudsakliga ilskan i tidigare inlägg ville jag rikta mot det faktum att man ska behöva nöja sig med skit när man kastar ut närmare 1000€ (ca 10 000kr) på hårdvara. MÅSTE jag köpa Mac och betala överpris och dessutom köra ett OS jag inte har så mycket nytta av bara för att få en dator som håller måttet rent design- och kvalitetsmässigt. (eller betala 1000 spänn extra för att köra Windows i bootcamp)

Så din slutsats är att om man nyttjar sin rätt att klaga på något så är man en fanboy till konkurrenten?

Permalänk
Medlem

Vad säger Dell-supporten?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av keptang:

Vad säger Dell-supporten?

Nå det var ett ganska litet fel som inte påverkade användandet så jag valde att ignorera det. Jag hade inte tid att vara utan maskin och hade inte riktigt lust att sitta med garantiärenden. Så vad Dell säger, ingen aning.

Permalänk
Medlem

Rätt ska vara rätt, slå en pling till support.
Det kommer hem en kille och fixar det i ditt hem så du inte är av med den mer än 1 timme max.

Permalänk
Skrivet av CC86:

Men huvudsakliga ilskan i tidigare inlägg ville jag rikta mot det faktum att man ska behöva nöja sig med skit när man kastar ut närmare 1000€ (ca 10 000kr) på hårdvara. MÅSTE jag köpa Mac och betala överpris och dessutom köra ett OS jag inte har så mycket nytta av bara för att få en dator som håller måttet rent design- och kvalitetsmässigt. (eller betala 1000 spänn extra för att köra Windows i bootcamp)

Så din slutsats är att om man nyttjar sin rätt att klaga på något så är man en fanboy till konkurrenten?

Mja, det måste du knappast. Allt handlar om val av produkt. Jag körde tills för ett år sedan en Dell Latitude E-serien i tre år, den var med överallt, i skogen, på flyget, på kontoret etc etc och den blev aldrig sned, skev eller betedde sig underligt. Fick iofs slänga i lite mer minne i den, men det har att göra med att jag ville virtualisera några maskiner på den. Kör sedan ett år tillbaka en HP Zbook, samma sak med den och samma gäller Dell XPS:en (ultrabooken), har varit med om det mesta och går som tåget och ser ut som när den var ny, minus lite slitage på tangentbordet och någon fläck här och var på ovansidan. Så nej, du behöver inte köpa en Mac, däremot kan det vara bra att klämma och känna lite på den maskin du tänker köpa och kanske läsa lite recensioner etc och bilda dig en bra uppfattning om maskinen innan du slår till.

Och nej, inte fanboy av någonting, men om du har såna problem som du verkar ha dels med Dell-laptopen och dels med W10, så kanske det är läga att byta? Jag hade definitivt gjort det om jag ansåg att problemet var av så fundamental art som det verkar vara.

Visa signatur

/Enthoo Primo/i7-4790K/Asus ROG Formula VII/ASUS GTX 1080 Founders Edition/32GB Corsair Dominator/Samsung EVO 500GB/Intel 910 800GB/4x4TB HDD (WD)/Asus ROG Swift PG345Q/