Gtx 1070 och i7 6700k eller gtx 1080 och i5 6600k?

Permalänk
Medlem

@imdaniel:

Det är samma resultat i GTA 5 där Sweclockers tester visar att GTX 1080 går över vad en i5 klarar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av imdaniel:

https://www.youtube.com/watch?v=3w218fhE7fA&feature=youtu.be

Löjligt höga inställningar för min rigg.. Spelbart? Kanske. Men jag föredrar att dra ner på AA och Nvidia exklusiva grejer som ändå bara suger.

Inget trottlande alls. Men tror ni att jag skulle få ut mer prestanda av att stoppa i en bättre processor?

Ja?Nej Motivera gärna.

Inaktivera begränsad läge

Permalänk
Digital fyndjägare

För att få en så ärlig bild av staplar som länkas hit och dit så bör ju självklart tester göras med samma rigg men med olika CPU'er. Vad TS kan göra är att googla runt med ungefärlig rigg som den han sitter på och utgå från att de testerna visar en så ärlig bild som möjligt. Tester som vi ser här är en bra fingervisning. Jag skulle absolut inte köra med en i7 om jag vet att i5 kan klockas så bra som den gör för ett lägre pris. För spel är det alltid bättre med stark GPU. Köp en i5 med 1080 sedan kör du allt på ULTRA utan att tänka på dittan och dattan ett bra tag framöver. Får du dessutom en bra CPU så kan den t.o.m. klockas upp till 4.6-5GHz enkelt. Sedan kommer många göra sig av med deras i7 6700k då ZEN och Intel släpper nytt. Passa på då att uppgradera till i7, om du anser att du behöver maxa ditt kort 5-20 FPS mer.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

@imdaniel:

Det är samma resultat i GTA 5 där Sweclockers tester visar att GTX 1080 går över vad en i5 klarar.

Länk till det? Sweclockers har inte kört några tester med i5 + GTX 1080 än

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Frågan är ju också när i framtiden alla spel kommer ha stöd för DX12.

http://i.imgur.com/ZEXVOtW.jpg fler och fler spel, och vilka också!

Permalänk
Inaktiv

Lura han inte att köpa en i5 nu bara.
Får han köpa en i7 om en vecka då det flaskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuLioS:

http://i.imgur.com/ZEXVOtW.jpg fler och fler spel, och vilka också!

Klart det blir fler och fler spel men när det blir standard som du pratade om - "samtliga". Den listan är rätt klen med bara 18 spel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuLioS:

Inaktivera begränsad läge

Varför det. Det begränsar väl bara inställningar så dom inte överskrider minnet? Jag har gott om minne över och jag kan aktivera alla inställningar.

Min gamla ruttna prolle klarar av att maxa ett 1060. Vore jäkligt mysko om ett 1080 vore så fördjävulskt mycket mer resurskrävande för att få att snurra så inte ens den senaste genereationens i5 klarar det.

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Testet i 720p visar historian bättre där det visas att i5:an inte orkar driva spelet över 100 fps.

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10355?key=7503744acb09e4daf6b9a87b5890795d

Ett GTX 1080 som med en i7:a kommer upp i 140 FPS blir ju då kraftigt begränsat av en i5:a i stock. Med Sweclockers överklockningsresultat så kommer en i5:a upp till 110 FPS istället, inte så imponerande om du sitter på ett 1080...

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10384?key=3a3cc23ffe385e4e6d90817dc16538fc

Men en stor skillnad är ju att i5an är clockad vässentligt lägre än i7an (3.5 mot 4.0). Klocka upp båda i 4.2ghz+ så är skillnaden mindre... sen vem fan spelar med låga settings i 720p??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Men en stor skillnad är ju att i5an är clockad vässentligt lägre än i7an (3.5 mot 4.0). Klocka upp båda i 4.2ghz+ så är skillnaden mindre... sen vem fan spelar med låga settings i 720p??

Jag. I alla fall i BF3.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Kontentan av allt detta är väl att om 5 år så kommer man sitta och spela i 4k. Och då vill man väl vrida på inställningarna också? Det är väl ingen ide att ha miljarder med pixlar på skärmen om texturerna ändå ser ut som svettiga fläckar.

Ingenting på marknaden idag är värt den kostnaden för att vara beredd att spela 200fps i 4k om 5 år.

Köp den prisvärdaste i5, det prisvärdaste kortet (1060?) och fortsätt gör så var 5e år? Jag älskar grafik, men jag älskar fps mer. Jag gillar AA men det är bara viktigt dom första minutrarna, när man väl sitter och spelar ett bra spel så inser man att man kan dra ner ett hack för att optimera. Jag kan göra det med min rigg och det är nästan identiskt maxinställningarna i vilket fall.

Om några år kanske det blir en uppgradering eller nyköp om jag blir tvingad att spela på medium.

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av imdaniel:

Varför det. Det begränsar väl bara inställningar så dom inte överskrider minnet? Jag har gott om minne över och jag kan aktivera alla inställningar.

Min gamla ruttna prolle klarar av att maxa ett 1060. Vore jäkligt mysko om ett 1080 vore så fördjävulskt mycket mer resurskrävande för att få att snurra så inte ens den senaste genereationens i5 klarar det.

Menade youtube videon

Permalänk
Medlem

@SuLioS: ......... klart

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Inaktiv

@dator1234: Tänk lite framåt då.. hur ofta brukar du uppgradera?
Vet att det kan vara lite svårt att svara på, men vissa gör det varje generation medan andra gör det mycket mer sällan.

Även hur höga krav du har på fps och kvalitén på grafikinställningar har betydelse.
Eftersom grafikkort kräver uppdatering betydligt oftare än processor skulle jag med begränsad budget antagligen ha satsat på en i7:a med en lite billigare grafikkort, speciellt när allt fler spel är programmerade för dx12 vilket gör att de flera trådar kommer att kunna utnyttjas bättre, men som sagt., det beror lite på hur ofta du kommer att uppgradera samt hur du prioriterar fps kontra inställningar.

Tänk även på att en skärm med synkad bilduppdatering kan inhandlas, dvs freesync/g-sync skärmar, vilket gör att fps upplevelsen inte upplevs lika hackig när det droppar under 60Hz som en utan.

Permalänk

Tack för alla svar. Det blev tillsist en i7 och ett gtx 1070.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

@imdaniel:

Det är samma resultat i GTA 5 där Sweclockers tester visar att GTX 1080 går över vad en i5 klarar.

Alltså, även de fetaste cpuerna som finns i dagsläget går ner på knäna.
Kolla in ex pcper recension av titanX

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Alltså, även de fetaste cpuerna som finns i dagsläget går ner på knäna.
Kolla in ex pcper recension av titanX

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/NVIDIA-Titan-X-Pa...

I det testet?

När man trycker i 3 st titan x flaskhalsar man en 4770k.

http://www.overclockers.com/forums/showthread.php/757838-TITA...

Att ett visst spel får fler frames av en ny cpu eller av att man klockar betyder inte att man flaskor kortet. Snarare att processorn flaskar spelet. Om det är cpu intensiva scener som i tex det nya warhammer kan det vara viktigare att ha en ny cpu än en ny gpu.

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dator1234:

Tack för alla svar. Det blev tillsist en i7 och ett gtx 1070.

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket klokt val.
Game on!

Permalänk
Medlem

Tänk om det blivit ett Titan X (Pascal) och en i7 6950X

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@SuLioS: gäller detta även spel i 4K?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Taggen86:

@SuLioS: gäller detta även spel i 4K?

Nej.
Högre upplösning = större krav på grafikkorten --> mindre krav på CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuLioS:

Nej.
Högre upplösning = större krav på grafikkorten --> mindre krav på CPU.

Mindre krav på CPU? Låser man fps på t.ex 60 så får väl processorn jobba lika mycket eller t.om lite mer för 4k?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

@dator1234: köper du dock i7 6700k kommer du ju även behöva byta till ddr4 minnen och nytt moderkort, om du inte redan har ett 1151 moderkort

edit: Jag stod mellan samma val som du, jag valde i7 o gtx 1070. Ångrar mig inte. Grafikkort kan du ändå uppgradera då grafikkortsutvecklingen(?) går snabbare än processorutvecklinen (?)går.

Jag kör även på 1440p 144hz

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem

Måste säga att SweC har drabbats av någon "allt utom 6700K flaskar graffet!!!!" hype den senaste tiden, faktum är att i dagsläget kan jag räkna på en hand de spel som ens kan uppvisa det minsta tendenser att flaska en ny 6600 eller 6700 även med ett 1080.
Själv lirar jag med ett 1080 och en i7 2600K@4.5GHz på 2560x1080@144Hz, en setup som då enligt många skulle tokflaska ett 1080 med tanke på hur mycket snabbare en 6700K är enligt många här... I Witcher 3 ligger GPU användning alltid på 99% (allt påslaget högt inklusive hairworks men inte tokhög AA på det). Ett spel som alltså ska vara utmärkande på att vara tungt för processorn. Att man sedan kan få effekt i GTA V och Dragon Age Inquisition betyder det inte att det är normen, det är faktiskt tvärs om, dessa två är undantagen. Om man sedan "stänger av" Denuvo i Dragon age så är det mer eller mindre omöjligt att flaska en modern intel prolle i det så då har vi kvar GTA V.

Finns det andra situationer som man skulle kunna skapa en flaskhals av en klenare cpu? Visst finns det de, släng på den grövsta gpu setupen på den klenaste prollen du kan hitta och vrid ner upplösning så långt det går tillsammans med kvalitétsreglage och vråla sedan flaskhals när ni inte når 300+fps som med en starkare cpu... Detta betyder däremot inte att den klenare cpu'n i normal läge flaskar.

Något som många här verkar glömma eller kanske helt enkelt inte vill nämna är den extraordinärt låga cpu prestandan av xbox one och ps4 som dagens utvecklare måste ha i åtanke när dom designar spel, nu är det dock tal om 30fps för det mesta men vi snackar alltså en cpu som inte ens når upp till en gammal långsam i3 i prestanda och oavsett hur jäkla optimerat det kan vara så förändrar det inte faktumet att spelen är designade att inte använda mer än vad dessa konsoller kan leverera vad det gäller cpu prestanda.

I dagsläget skulle ett 1080 med 6600k ge mer fps i en extremt stor mängd spel medans en 6700K kanske kommer ge något mer fps om några år med ett betydligt starkare kort än ett 1080.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Måste säga att SweC har drabbats av någon "allt utom 6700K flaskar graffet!!!!" hype den senaste tiden, faktum är att i dagsläget kan jag räkna på en hand de spel som ens kan uppvisa det minsta tendenser att flaska en ny 6600 eller 6700 även med ett 1080.
Själv lirar jag med ett 1080 och en i7 2600K@4.5GHz på 2560x1080@144Hz, en setup som då enligt många skulle tokflaska ett 1080 med tanke på hur mycket snabbare en 6700K är enligt många här... I Witcher 3 ligger GPU användning alltid på 99% (allt påslaget högt inklusive hairworks men inte tokhög AA på det). Ett spel som alltså ska vara utmärkande på att vara tungt för processorn. Att man sedan kan få effekt i GTA V och Dragon Age Inquisition betyder det inte att det är normen, det är faktiskt tvärs om, dessa två är undantagen. Om man sedan "stänger av" Denuvo i Dragon age så är det mer eller mindre omöjligt att flaska en modern intel prolle i det så då har vi kvar GTA V.

Finns det andra situationer som man skulle kunna skapa en flaskhals av en klenare cpu? Visst finns det de, släng på den grövsta gpu setupen på den klenaste prollen du kan hitta och vrid ner upplösning så långt det går tillsammans med kvalitétsreglage och vråla sedan flaskhals när ni inte når 300+fps som med en starkare cpu... Detta betyder däremot inte att den klenare cpu'n i normal läge flaskar.

Något som många här verkar glömma eller kanske helt enkelt inte vill nämna är den extraordinärt låga cpu prestandan av xbox one och ps4 som dagens utvecklare måste ha i åtanke när dom designar spel, nu är det dock tal om 30fps för det mesta men vi snackar alltså en cpu som inte ens når upp till en gammal långsam i3 i prestanda och oavsett hur jäkla optimerat det kan vara så förändrar det inte faktumet att spelen är designade att inte använda mer än vad dessa konsoller kan leverera vad det gäller cpu prestanda.

I dagsläget skulle ett 1080 med 6600k ge mer fps i en extremt stor mängd spel medans en 6700K kanske kommer ge något mer fps om några år med ett betydligt starkare kort än ett 1080.

Håller med, visst har 6700k en liten fördel över t.ex 6600k. Men det är marginellt i stock. Kanske en 1-5fps i de tyngsta cpu-krävande spelen. Överklockar man dessutom en 6600k till 6700k's frekvenser presterar de identiskt. Bara idiotiskt att rekommendera en i7:a över en i5:a av samma generation till någon som bara spelar.

Permalänk
Medlem

Det finns många populära spel där en i7 presterar bättre än en i5. T.ex. Battlefield 3 och framåt. Och då talar jag multiplayer vilket ändå är det alla spelar. Grafikkortsutvecklingen har gått mycket snabbare framåt under de senaste åren jämfört med processorutvecklingen så oavsett vad man köper för grafikkort (1080/1070) kommer det att finnas en orsak att uppgradera det om något år medan man förmodligen fortsättningsvis behåller samma processor som man köpt nu. Under de senaste 5 åren har CPU-prestandan för konsumentprocessorer kanske stigit med 50% (i7 2600K vs i7 6700K) medan grafikkortsprestandan flerfaldigats (GTX 580 vs Titan X Pascal).

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p