Nvidia använder gamla knep för att förbättra grafikprestandan i Maxwell och Pascal

Permalänk
Melding Plague

Nvidia använder gamla knep för att förbättra grafikprestandan i Maxwell och Pascal

Att Nvidia fick ett så stort försprång i prestanda och energieffektivitet med Maxwell och nu med Pascal får en förklaring. Arkitekturerna använder tekniken Tile-Based Rasterization.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Samma som kördes i Hercules 3D Prophet 4500 - Kyro II.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk

Vi sitter inte längre med 640x480 skärmar där man ser bieffekten på TBR som den röra det en gång var. Nu med högre upplösning så syns inte kvalitetsmissar som medföljer med tekniken, ett genidrag för Nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt, är detta något negativt eller positivt?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag förstår inte riktigt, är detta något negativt eller positivt?

Positivt och väldigt bra jobbat av nvidia att kunna lyckas med detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag förstår inte riktigt, är detta något negativt eller positivt?

Ingetdera, det var väl mer för att kunna förklara vad det var som gjorde att nvidia kunde klämma ut så pass hög prestanda ur Maxwell-kretsen? För Nvidias del kanske det dock är negativt, man vill väl inte läcka sådant.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Positivt och väldigt bra jobbat av nvidia att kunna lyckas med detta

Skrivet av trickeh2k:

Ingetdera, det var väl mer för att kunna förklara vad det var som gjorde att nvidia kunde klämma ut så pass hög prestanda ur Maxwell-kretsen? För Nvidias del kanske det dock är negativt, man vill väl inte läcka sådant.

Kan AMD se att detta faktiskt funkar nu och på något sätt lägga till stöd för det i sina drivrutiner?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan AMD se att detta faktiskt funkar nu och på något sätt lägga till stöd för det i sina drivrutiner?

Ingen aning om hur det fungerar när det gäller grafikkort, om det är på hårdvarunivå eller om det går att lösa mjukvarumässigt. Om det är det sistnämnda skulle det ju kunna innebära en smärre revolution, men det känns nästan orimligt att det skulle kunna vara så. Låter något för bra för att vara sant är det oftast det, men det hade ju varit fantastiskt om så var fallet!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ingen aning om hur det fungerar när det gäller grafikkort, om det är på hårdvarunivå eller om det går att lösa mjukvarumässigt. Om det är det sistnämnda skulle det ju kunna innebära en smärre revolution, men det känns nästan orimligt att det skulle kunna vara så. Låter något för bra för att vara sant är det oftast det, men det hade ju varit fantastiskt om så var fallet!

Är det nu så att det blir en jäkla boost utav det och AMD på något sätt kan lägga till det i sina drivrutiner så kommer hela marknaden slå en kullerbytta

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ClintBeastwood: Att Nvidia har hittat en metod för att klämma ur bra prestanda ur sina nya kretsar på ett energieffektivt sätt är så klart bara positivt. Att de använder tile-based rendering är rent tekniknördigt intressant då tekniken inte använts i skrivbordsklassade grafikkort på flera årtionden, men att de använder den tekniken är vare sig positivt eller negativt. Själva resultatet av att de använder tekniken, energieffektiv prestanda, är enkom positivt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@ClintBeastwood: Att Nvidia har hittat en metod för att klämma ur bra prestanda ur sina nya kretsar på ett energieffektivt sätt är så klart bara positivt. Att de använder tile-based rendering är rent tekniknördigt intressant då tekniken inte använts i skrivbordsklassade grafikkort på flera årtionden, men att de använder den tekniken är vare sig positivt eller negativt. Själva resultatet av att de använder tekniken, energieffektiv prestanda, är enkom positivt.

Började fundera på om bildkvalitén på något vis kunde bli lidande eller liknande. Har du koll på ifall detta är på hårdvarunivå eller om det finns möjlighet att AMD kommer kunna använda sig av detta i sina drivrutiner nu när dom sett hur effektivt det funkat?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Det är intressant, innebär det att man kan se grafiska skillnader till AMD:s fördel om man använder lägre upplösningar (där enskilda pixlar är synliga)?

Hur som helst så är det helt klart en intressant teknik, och om det inte innebär någon subjektiv utseendenackdel i normala upplösningar så är det väl helt okej. Om detta innebär att AMD kan åstadkomma en stor förbättring av sin prestanda med samma teknik (jag tror dock att det görs på hårdvarunivå, men man vet ju inte) så är ju det positivt för alla utom Nvidia.

Dock är det nog väntat att sådant här kommer ut förr eller senare, lite märkligt att det inte har uppmärksammats tidigare kan jag tycka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skewgen:

Det är intressant, innebär det att man kan se grafiska skillnader till AMD:s fördel om man använder lägre upplösningar (där enskilda pixlar är synliga)?

Det ska nog, väldigt låg upplösning för att man ens ska börja se spår av detta. Tile-based immediate rendering täcker trots allt över resurser som du ändå inte hade sett.

Edit: ord

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är det nu så att det blir en jäkla boost utav det och AMD på något sätt kan lägga till det i sina drivrutiner så kommer hela marknaden slå en kullerbytta

Ja, men då får vi verkligen hoppas att effekten blir att nvidia sänker priset, inte att AMD lägger sig på samma dyra nivå som Nvidia :/

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

Kan det kanske vara detta som gör att maxwell och pascal även ser sämre ut i doom än radeon korten i samma kvalitetsinställningar?

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ja, men då får vi verkligen hoppas att effekten blir att nvidia sänker priset, inte att AMD lägger sig på samma dyra nivå som Nvidia :/

Ja, precis så jag menade. Har svårt att tro att AMD tar ut massa mer pengar på grund av att dom lyckats finna massa prestanda via drivrutiner i så fall. Tänk även vilken boost detta kanske kan möjliggöra för tidigare generationers AMD-kort. Även om jag inte förstår mycket utav nyheten så är detta den enda som gjort mig riktigt taggad det senaste för att se vad den faktiskt innebär för oss användare. Kan väl ge sig fan på att det är något speciellt med hårdvaran men man kan alltid hoppas.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, precis så jag menade. Har svårt att tro att AMD tar ut massa mer pengar på grund av att dom lyckats finna massa prestanda via drivrutiner i så fall. Tänk även vilken boost detta kanske kan möjliggöra för tidigare generationers AMD-kort. Även om jag inte förstår mycket utav nyheten så är detta den enda som gjort mig riktigt taggad det senaste för att se vad den faktiskt innebär för oss användare. Kan väl ge sig fan på att det är något speciellt med hårdvaran men man kan alltid hoppas.

Tyvärr tror jag snarare att AMD passar på att kapitalisera så mycket det bara går om det nu skulle ge ett svung i AMDs favör och de helt plötsligt skulle ha minst lika bra kort för 35-40% av priset. Men, hoppas kan man ju

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ClintBeastwood: Det bör vara en kombination av hårdvara och mjukvara. Drivrutiner kan optimera hur hårdvaran jobbar mot gränssnittet (DirectX, Vulkan, etc) och själva mjukvaran (läs: spelet), men grafikkortets olika komponenter som grafikprocessorn måste vara skapt för att rendera bilder enligt modellen tile-based rendering. Nvidia har som sagt inte klargjort några detaljer om detta, men det bör vara en kombination av både hårdvara och mjukvara. Om AMD kan införa något liknande beror på om de har satsat på att bygga kommande grafikkortsarkitekturer efter denna modell. Med tanke på att de GCN 4.0-baserade grafikkorten i RX 400-serien använder fullscreen immediate mode rendering så lär kommande Vega-baserade grafikkort också använda fullscreen immediate mode rendering.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

"Nvidia har ännu inte uttalat sig i ämnet och det återstår därmed att se huruvida bolaget kommer publicera officiell information om hur Tile-Based Rasterization fungerar i deras senaste grafikarkitekturer Maxwell och Pascal"

Nej, och det lär de väl aldrig göra? Finns väl en anledning till att de hållit tyst?

Permalänk

Det luktar lite "Samsung Pentile" över detta tycker jag.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@astr84: Osannolikt, de här metoderna handlar bara om hur bilden sätts samman, inte den sammansatta bildens kvalitet. Tile-based rendering och Immediate mode rendering kan påverka hur energieffektiv prestanda som kan uppnås, men det har inget med den direkta bildkvaliteten att göra.

Om Doom ser bättre ut på Radeon-kort kan det bero på ett antal olika anledningar. AMD kan ha en bättre Vulkan-drivrutin om det gränssnittet används, spelet utnyttjar asynchronous compute vilket fungerar betydligt bättre på AMD-hårdvara. Spelet använder även shader intrinsic functions vilket är en metod som ger optimerad prestanda på AMD-grafikkort. Det är några exempel på saker som mer troligtvis kan påverka prestanda och utnyttjas för att ge bättre bildkvalitet.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Entusiast
Skrivet av astr84:

Kan det kanske vara detta som gör att maxwell och pascal även ser sämre ut i doom än radeon korten i samma kvalitetsinställningar?

Nej.

Problemet i Doom handlar om texturer som laddas in lite senare, efter det så är själva bildkvaliteten identisk mellan AMD/Nvidia.
Dessutom har det inte visat sig på Pascal som också använder den här tekniken.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Anonymous FTW: Hur tänker du då? Pentile matrix handlar om arrangemanget av subpixlar kontra äkta RGB-uppsättningar i en bildpanel, detta handlar om två olika metoder för att rendera bilder som ska skickas till grafikkortet.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Den stora fördelen är väl att den sparar en del minnesbandbredd. Det är väl därför tekniken används i många GPU:er i mobiltelefoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Efter som detta är en teknik som används främst för mobiler och andra strömsnåla enheter så skulle jag gissa på att de kom underfund med denna idé under utvecklingen av Tegra. Det hann ju bli ett par iterationer av Tegra innan 900-serien dök upp så de hade god tid på sig att testa denna teknologi.

Edit: Kanske AMD hade kommit fram till samma sak om de inte hade sålt Imageon (nu Adreno) till Qualcomm?

Oavsett vad så är det en riktigt intressant nyhet och hoppas vi kan få lite mer insyn i hur detta fungerar och vad det innebär här framöver.

Permalänk
Medlem

Ah, nån som kommer ihåg uppstickaren Kyro 2?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Optimering är alltid bra så länge det inte drar ner kvaliteten.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Skrivet av loevet:

@Anonymous FTW: Hur tänker du då? Pentile matrix handlar om arrangemanget av subpixlar kontra äkta RGB-uppsättningar i en bildpanel, detta handlar om två olika metoder för att rendera bilder som ska skickas till grafikkortet.

Ja jag tänkte som så att båda var tekniker för att ge mer prestanda på bekostnad av bildkvaliteten. Men bildkvaliteten kanske inte påverkas alls här med Nvidias teknik?

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

De vill väl inte offentliggöra det här för allt är väl under copyright