Ps3 slim läser inte vissa spel, laser kass?

Permalänk
Medlem

Ps3 slim läser inte vissa spel, laser kass?

Har en ps3 slim som har slutat läsa vissa spelskivor.
När jag sätter i en skiva som inte fungerar börjar ps3an läsa, efter ett tag låter ett mekaniskt ljud som att den ska mata ut skivan men den gör aldrig det och sen fortsätter den läsa igen och sen stannar den. Mina skivor är helt rena utan repor, fingeravtryck osv.

Vissa skivor funkar och några spel lyckas den "hitta" skivan men då jag startar spelet funkar det inte. Är spel jag kör och gissar alla ligger på blueray.

Haft isär den och rengjort laserna med isopropanol på en bomullstops. Det hjälpte ej.

För inte så längesen bytade jag hd och gjorde resett så tror inte det hjälper att resetta systemet.

Är det lasern som är slut och behöver bytas? Vart köper man bra och billig laser? Är alla laser original eller det finns skit på marknaden?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Tänkte föreslå att du rengör den, men det hade du redan gjort Har du även rengjort speglarna inuti? Alltså att du ta bort metallkåpan som sitter på undersidan av laserenheten genom att bryta loss limmet.

Jag har haft en hel del att göra med lasrar i PS3:or, men jag har ändå inte blivit helt klok på det hela. En återställning av PS3:an kan märkligt nog avhjälpa läsproblem, men bara tillfälligt, allt från dagar till månader. Nu var det ett tag sedan jag höll på, men jag vill minnas att om man håller inne eject-knappen i 10+ eller 15+ sekunder medan maskinen är påslagen utan att en skiva sitter i så ska skivenheten börja snurra och väsnas och typ omkalibrera sig själv. Vissa påstår att det löser en del läsproblem.

Men en fråga först: har din läsare problem med DVD-skivor och CD-skivor också? Om den har problem med att läsa alla sorters skivor är det mest troligt beroende på smuts på lins och eventuellt speglar. Om det är olika är det mest troligt att dioden är kass.

Det finns gott om lasrar att köpa på Ebay, men det är rena lotteriet. Vissa verkar fabriksnya, vissa är refurbs som blivit bra misshandlade och är lika dåliga som den man vill ersätta.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian