Nvidia Titan X "Pascal"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Titan X "Pascal"

Världens snabbaste grafikprocessor för spel och hela 12 GB GDDR5X-minne utgör Nvidias nya flaggskepp. Häng med när SweClockers testar tredje generationens Titan!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Imponerande prestanda men priset känns väl lite sådär..

Permalänk
Medlem

Otrolig prestanda, så klart, men jag känner ändå lite så att med tanke på prislappen är ju kortet knappt gjort för vanliga konsumenter. Är riktigt nöjd med mitt 1080, men är det top-notch som gäller är det väl ett Titan man ska ha antar jag.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

fortfarande förvirrad med "GTX", det skall inte heta det men dem skriver GTX på kartong och kort?

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Jag är mera taggad inför 1080ti.

Mindre pris, tredjepartstillverkare, kylare och överklockat från fabrik!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Soft tid när artikeln publicerades

Permalänk
Medlem

Herrejösses vilket kort, nästan dubbelt så snabbt som 980 som jag sitter med nu. Och jag tycker att 980 är ett riktigt bra kort.

Permalänk
Medlem

Tittar man på prestandaindex så ser man att detta kort faktiskt börjar vara overkill för 1080p.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Digital fyndjägare
Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Kommer det bli som med Titan X eller vilket det var där inga tredjepartstillverkare fick släppa egna kort men EVGA fick dispens tror ni?
Men jösses vilket kort.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag är mera taggad inför 1080ti.

Mindre pris, tredjepartstillverkare, kylare och överklockat från fabrik!

Jag håller med, har köpt ett nNvidia refrenskort en gång, det kommer jag aldrig göra om.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Kan vi ta en sekund att uppskatta hur vackert detta kort är <3

Visa signatur
Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Tommty:

fortfarande förvirrad med "GTX", det skall inte heta det men dem skriver GTX på kartong och kort?

Skrivet av Bl4ckIce:

Det står klart och tydligt GEFORCE GTX.

Det är för att kylaren är återanvänd. Det ska tydligen bytas ut till Titan (X) på samma upplysta sätt i framtiden.

EDIT: Personligen tycker jag det är det en dålig ursäkt. Det finns många alterntiv för att få bort Geforce GTX-märkningen som dom tydligen inte brydde sig om. Dumt beslut.

Permalänk
Medlem

Fräsigt kort, men Nvidia förtar mycket av det intressanta i och med att de är så hårda med distributionen. Hade varit riktigt kul att se vad tredjepartstillverkare hade kunnat åstadkomma med den här råkraften.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Köpte 980 Ti för The Division, detta kort når redan 60 FPS mer. holy shit

Permalänk

Väldigt rimligt att det krävs ett grafikkort för 12 tusen kronor för att kunna spela The Division i 4K på finaste inställningarna, och då inte ens 60fps.
Det där var sarkasm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Priset får väl ändå ses som nånting positivt då det inte är samma pris som Titan Z för närmare 26k eller vad det var

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag är mera taggad inför 1080ti.

Mindre pris, tredjepartstillverkare, kylare och överklockat från fabrik!

Samma här, ser mer fram emot deras TI-modell. Förra GTX 980 TI slog ju till och med gamla Titan X efter partnertillverkarna hade fått fixa lite med dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Priset får väl ändå ses som nånting positivt då det inte är samma pris som Titan Z för närmare 26k eller vad det var

Precis, det är ett väldigt överkomligt pris för top-end, behöver inte ens lägga undan en månadslön, bara och prioritera rätt med utgifterna.

Permalänk
Medlem

12-13k för ett kort med spoltjut?

Najs! Jag tar 3!

Permalänk
Avstängd

Man få ju mer kraft om man köper två GTX1080 än att lägga ca 13k på detta kort.

Visste tycker jag om att lägga pengar på dator men 13k är för mycket för ett grafikkort.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

coil whine! 13k's kort! jösses!

Permalänk
Medlem

Hatten av. Imponerande prestanda!
Intressant att skillnaden mellan DX11 och 12 var högre på denna modell än vad det är på ex 1080.

Är det värt att inhandla för att spela: diskuterbart

Permalänk
Avstängd

Runt 5-6k mer för ~15 fps jämfört med referens 1080, fuk ye, värt.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Coolt kort, men det är mer för personer som inte vill köra SLi och ändå få brutal effekt från ett singel kort!! Priset och att man endast kan köpa det från Nvidia gör ju det till ett stängt kort. Man hade ju velat se partnertillverkarnas lösningar istället..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Lite tester i 4k? hade också varet kul och se då det är i den upplösningen som power/muskler verkligen behövs.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Bröd och vatten

Skrivet av headphone.ninja:

Precis, det är ett väldigt överkomligt pris för top-end, behöver inte ens lägga undan en månadslön, bara och prioritera rätt med utgifterna.

Haha exakt! Blir att leva på enbart bröd och vatten i en månad om mina prioriteringar skulle ge mig detta kort

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Presterar något bättre än vad jag trodde (över 30% istället för något under det jämfört med 1080). Att processorerna flaskar toppkorten också i 1440p är oroande. Men DX12 hjälper rätt bra. Fortfarande behövs minst 4,5 GHz klock för alla modeller från och med Haswell för att försäkra sig att kortet flaskar i 1440p. I så fall rätt bra för 144Hz gaming.
För 4K behöver man överklocka den för 60fps medelvärde. Eller så drar man ned på "4XMSAA" och liknande inställningar som äter upp massa fps för nästan ingen skillnad alls i 4K.

Det är i alla gamers intresse att hoppas AMD lyckas med Vega så att man kan få liknande prestanda för mindre än 10k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Lite tester i 4k? hade också varet kul och se då det är i den upplösningen som power/muskler verkligen behövs.

Räcker inte 3 840 x 2 160? Det testar de alltid nu för tiden, även här.

Permalänk
Medlem

Riktigt coolt kort!
Krossar ju motståndet!
Fast med tanke på både priset och prestandan hade jag gärna velat se ett test där man jämför Titan XP mot ett Radeon Pro Duo, det hade nog blivit en ganska intressant fight.

*Till er som menar på att det är elakt att jämföra s.k. dubbelmackor mot enkelmackor så påstår jag att det fortfarande är ett kort. dvs. kort mot kort, hur man väljer att bygga dem är upp till tillverkaren, inget av dessa kort riktar sig till pro-gamern i första hand, även om man ser att de funkar kanon för det också.
Samtidigt tror jag att Titan XP hade stått sig riktigt bra mot ett Radeon Pro Duo, dock kanske inte krossat allt i alla titlar som det gjorde i detta test.

Som några redan påpekat så hade det varit än mer intressant att få se hur 3:e parts tillverkare hade hanterat denna värstingen!
Good job nVidia!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.