Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Köp av ramminne

Tjenare, jag sitter på 8gb ram för tillfället, visst kan man köpa till 8gb av samma ram för att få 16

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2013

Hänger lite på vilket moderkort du har. Ladda ned Cpuid och kolla under mainboard fliken. Skriv här vilket kort du har så kan vi hjälpa dig mer

Fractal Design Define S, Asus Z170-A, i7 6700k @4.8Ghz, Corsair LPX 16gb @ 2666mhz, MSi Gtx 980 @ 1500/7500, Samsung 840 EVO 120gb, Samsung 840 500gb, Seagate Barracuda 2TB, custom loop från EKWB
Sennheiser PC350SE, ASUS VG248QE,K65 RGB, Qpad 8k Optical

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Om du har lediga minnesplatser kan du köpa 8GB till av en annan sort och det kommer ändå fungera. Har du däremot inga lediga minnesplatser måste du byta ut dina befintliga moduler för att utöka mängden.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3900MHz (Sommarklock)
GTX 760@1111MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Maj 2009

kan även vara värt att nämna att förr användes 1.5v, nu används 1.35v på ramminnen. försök para rätt volt med dom du har

Define r4 | i5 3570k @ 4.4ghz | 26TB storage | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram | S34E790C @ 3440x1440
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av LemonIllusion:

Om du har lediga minnesplatser kan du köpa 8GB till av en annan sort och det kommer ändå fungera. Har du däremot inga lediga minnesplatser måste du byta ut dina befintliga moduler för att utöka mängden.

Har lediga platser och moderkortet stöder upp till 32gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av jompenleet:

Hänger lite på vilket moderkort du har. Ladda ned Cpuid och kolla under mainboard fliken. Skriv här vilket kort du har så kan vi hjälpa dig mer

Det stöder upp till 32gb och har 2 platser som är oanvända just nu

https://eu.msi.com/Motherboard/Z87-S02.html#hero-overview

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Addeez:

Tjenare, jag sitter på 8gb ram för tillfället, visst kan man köpa till 8gb av samma ram för att få 16

Skrivet av Addeez:

Det stöder upp till 32gb och har 2 platser som är oanvända just nu

https://eu.msi.com/Motherboard/Z87-S02.html#hero-overview

Då blir svaret, Ja det går.

AMD FX-8350 | KINGSTON 32GB ECC arbetsminne | Asus Sabertooth 990FX R2 | Radeon R9 290 | Seagate 2TB 3,5 " SSHD | Cooler Master V700 | Noctua NH-U12P SE2 | Dell U2410 | Corsair 600T Graphite vit | Windows 10 64bit |
Ett standardknep om hårdvaran krånglar, är att gå in i BIOS och ladda defaultinställningarna, på så sätt konfigureras BIOS mot din hårdvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Ratatosk:

Då blir svaret, Ja det går.

Btw, det måste vara samma modell va?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008

Se till att du har lediga slots, kör 64-bitars OS och att RAM-stickorna är samma spänning (och kanske samma timings).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2015

@Addeez:
Jag tror det är så att om ditt moderkort har något som kallas dual-channel (de absolut flesta har detta) så måste båda ram minnerna I en dual channel vara identiska. En dual-channel markeras oftast med färger. 2 st (färg) = en dual-channel 2st (annan färg) =dual channel

hoppas jag inte förklarade det slarvigt haha

EDIT: läste lite mer, alla ram stickor ska helst ha samma värden, alltså så borde alla ram stickor vara samma.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Legit Lax:

@Addeez:
Jag tror det är så att om ditt moderkort har något som kallas dual-channel (de absolut flesta har detta) så måste båda ram minnerna I en dual channel vara identiska. En dual-channel markeras oftast med färger. 2 st (färg) = en dual-channel 2st (annan färg) =dual channel

hoppas jag inte förklarade det slarvigt haha

Ok! Tack så mycket