Permalänk
Medlem

Hjälp med överhettning

Hej
Jag har nyligen uppgraderat min cpu-kylare men det verkade inte hjälpa. Så det måste definitivt vara något fel med processorn. Innan jag uppgradera vikylare låg temperaturend 70-90 grader och nu när jag har monterat den så har jag samma temperatur. Jag torkade även inte bort gamla kylpastan men jag tänkte att det inte gör någon fara. Kan det vara kylpastan eller något annat som orsakar överhettningen?

Processor: AMD Athlon X4 860K 3.7 GHz
Processorkylare: https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock/#specs

Permalänk
Medlem
Skrivet av julsson:

Hej
Jag har nyligen uppgraderat min cpu-kylare men det verkade inte hjälpa. Så det måste definitivt vara något fel med processorn. Innan jag uppgradera vikylare låg temperaturend 70-90 grader och nu när jag har monterat den så har jag samma temperatur. Jag torkade även inte bort gamla kylpastan men jag tänkte att det inte gör någon fara. Kan det vara kylpastan eller något annat som orsakar överhettningen?

Processor: AMD Athlon X4 860K 3.7 GHz
Processorkylare: https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock/#specs

När du inte tar bort gammal kylpasta blir det luftfickor mellan cpu och kylaren, kylpastan kan vara torr och var det standardkylaren du bytte ut så var det förmodligen för mycket kylpasta från början. Gör om och gör rätt. Du ska ha fått med ny kylpasta med kylaren.

edit. Kylpasta satt visst redan monterad på kylaren. Du har alldeles för mycket kylpasta, värmen kan inte ledas bort från CPUn till kylaren.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

@Cruentusa: Gör gammal kylpasta så mycket skillnad? Temperaturen borde väl fortfarande förbättras efter uppgraderingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julsson:

@Cruentusa: Gör gammal kylpasta så mycket skillnad? Temperaturen borde väl fortfarande förbättras efter uppgraderingen.

Inte alls säkert om där ligger för mycket eller för dålig kylpasta. Kylpastan är bara till för att jämna ut pyttesmå ojämnheter i kylaren och processorns yta, så att de har maximal kontakt. Med för mycket pasta blir det sämre värmeavledning, med för gammal pasta blir det sämre värmeavledning. Med både för mycket och hälften av det för gammal kylpasta blir det sannolikt extra dålig värmeavledning.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@runeman: Ska göra sista försöket och byta kylpastan. Om det inte hjälper blir det nog felsökning. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av julsson:

@Cruentusa: Gör gammal kylpasta så mycket skillnad? Temperaturen borde väl fortfarande förbättras efter uppgraderingen.

Syftet med kylpasta är att fylla ut ojämnheter i basen på kylaren och toppen på CPUn. Kör man utan kylpasta fylls ojämnheterna ut med luft som är helt värdelöst när det kommer till att leda bort värme, när du tar bort den gamla kylaren skapas ojämnheter i kylpastan som fylls med luft för att gen gamla kylpastan inte sprids ut på samma sätt som ny.

Kylpasta leder värme mycket bättre än luft men inte i närheten så bra som metal mot metal och nu har du förmodligen tre gånger så mycket kylpasta som är optimalt då kylare i regel kommer med för mycket förapplicerad pasta.

Värmen leds inte bort till kylaren.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

@Cruentusa: Så du säger om jag gör om och har lagom mycket kylpasta kommer problemet att lösas?

Permalänk
Hedersmedlem

Vi säger att temperaturerna borde bli bättre i alla fall. Gammal kylpasta ska tas bort så gör om, gör rätt. Sedan är "70-90 grader" som du skriver ett helt enormt spann som det är svårt att dra några riktiga slutsatser från.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tänk på att det är en pain in the ass att mäta temps på Amd brädor/ cpuer...

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Jag monterade nyligen på en BeQuiet Pure Rock kylare, på en AMD A8-5600k.

HWMonitor visade runt 110 grader på "CPU Package" under Prime95-last, med stockkylaren.

Så jag tog bort den gamla kylpastan från processorn.

Bort med "thermalpad" från BeQuiet kylaren.

För att få bort kylpastan och "thermalpad" använde jag Arctiv Silver ArctiClean och torkare av med kaffefilter; https://www.dustinhome.se/product/5010097262/arcticlean-1-2

Det finns förstås andra metoder att få bort gammal kylpasta med t.ex. kemiskt ren bensin, isopropanol. Men ArctiClean fungerar fint och luktar också lite trevligt.

Sedan ett streck Arctic Silver 5 p processorn och på med kylaren.

Ny temperatur under Prime95-last blev nu 75 grader. Hoppsan hoppsan :-).

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

@Gardinen: Har också testat byta kylpasta men låg fortfarande på 70-80 grader.