Skrivet av Extol:
Är nyfiken på vad som är bättre med Broodwar jäfört med SC2. Vad var det som blizzard gjorde dåligt? Är som sagt inte insatt men nyfiken och skulle uppskatta svar, gärna utförligt
Jag tycker inte det är någonting Blizzard gjorde dåligt, jag tycker SC2 är ett fantastiskt RTS-spel.
Men som esport så är Broodwar någonting helt unikt enligt mig. Inget annat kommer i närheten.
Det som är bättre med Broodwar är att så mycket mer makt ligger hos spelaren vilket gör det till en så imponerande e-sport där det är så många fler moment som blir intressanta.
Till exempel, jämför protoss storms i BW och SC2, i BW täcker dom en gigantisk yta och gör otroligt mycket skada, men ganska långsamt. I SC2 täcker dom en liten yta och gör mycket skada snabbt.
Eftersom kontrollgrupperna i BW är begränsade till max 12 enheter och du behöver ha så många hotkeys till blandade saker är det väldigt svårt att kontrollera din arme och få den att komma ifrån stormen, men då den gör skada ganska långsamt så har du ändå tid på dig att flytta din armé om du verkligen är vass. Men om du misslyckas helt är det förödande då det täcker så stor yta. Skillnaden mellan att lyckas perfekt och att inte lyckas alls är så extremt stor.
Det är också väldigt väldigt svårt att göra bra storms så pathfindingen i BW är värdelös och du måste markera 1 templar i taget för att göra storms.
I SC2 är det lätt att kontrollera sin arme och väldigt mycket lättare att göra flera storms på bättre ställen och dessutom klumpar fler enehter ihop sig på mindre yta, det gör att dom har gjort stormen mindre och snabbare för att balansera och det är helt vettigt gjort, men det blir inte alls samma stora spännings moment. Det är för liten yta, det går för snabbt, det blir inte i närheten lika stor skillnad mellan perfekt storm och helt misslyckad storm. Och det går för snabbt för att vara ett helt moment i sig, det blir mest bara en del av en större strid.
Om du leder i BW och har större arme så är det svårare att kontrollera din arme och det gör att en ledning inte är lika ointagbar som i SC2, det blir mer böljande spel oftare.
Det är så många buggar och små egenheter i BW som öppnar upp för spänningsmoment, som reavers buggade scarabs t.ex.
Det är så många spells och situationer som är helt OP som gör det så kritiskt, som till exempel dark swarm för zerg som gör enheterna under den immuna mot distansattacker.
Så terran kan ha en helt överlägsen armé men zerg fler baser som hänger i för blotta livet med dark swarms som måste läggas med perfekt tajming och terran pushar på för att försöka bryta igenom.
Det är så många småsaker i hur man måste kontrollera sina arméer, stora som små, som gör striderna mer intressanta och leder till längre matcher.
Öppningen i spelen har fler varianter också, det finns mer utrymme för rushar och konstiga taktiker i början, det finns fler intressanta micro battles osv osv osv.
Svårt att gå igenom allt, men matcherna blir mycket mer underhållande med mer harassment och mer böljande strider och långsammare avgöranden.
Sen är det hela dess historia och hur spelet har utvecklats utan patchar, strategier och taktiker har ändrats och det finns så många klassiska builds som dyker upp titt som tätt och nya utvecklas och tas fram hela tiden trots att spelet nästan är 20 år gammalt.
Bara det att spelet nästan är 20 år gammalt gör det något väldigt speciellt för mig, jag stör mig enormt på hur dom flesta e-sporter bygger på att allting ska vara nytt hela tiden. Hur skulle det vara om traditionella sporter som hockey eller fotboll hade helt nya regler varje säsong? Det roliga är ju att följare nya spelare som spelar på likvärdiga villkor som tidigare generationers spelare osv. Hela den aspekten och dimensionen existera knappt i någon annan av dom stora e-sporterna.
Och titta bara på det här: https://www.youtube.com/watch?v=fBuhwWV2-kM