Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Temp på i7 4770k med H55 kylare

Hej! Var lite nyfiken på om det här är normala temps eller behöver man göra något åt saken?
Idel ca 40c
Load 75~80-85c

Oc till 4.2 ghz

Det känns mycket när jag läst om vad andra får för
Temp, men vet inte hur jag ska åtgärda det.

Tack i förhand!

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Samvardet:

Hej! Var lite nyfiken på om det här är normala temps eller behöver man göra något åt saken?
Idel ca 40c
Load 75~80-85c

Oc till 4.2 ghz

Tack i förhand!

Låter helt normalt. Som temps.

Skickades från m.sweclockers.com

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Sweclockers Teamspeak |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Spänning?

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 780 | 2x8GB Corsair Vengeance Pro
Samsung 850 EVO 250GB | Western Digital Caviar Black 1TB | Cooler Master V750S
Cooler Master CM 690 III | Saitek Eclipse III | Samsung S24D590L

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Jan 2007

@Samvardet En 4770k är varm redan från början, därför intel gjorde en refresh och släppte 4790k

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Andreaz1:

Spänning?

1.22

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av joole:

@Samvardet En 4770k är varm redan från början, därför intel gjorde en refresh och släppte 4790k

Så den är ingen dröm att klocka med..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Jan 2007

@Samvardet: Ingen dröm nej, men den går att klocka men du får räkna med lite högre temperaturer. Vad har du för temperaturer under vanligt spelande?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av joole:

@Samvardet: Ingen dröm nej, men den går att klocka men du får räkna med lite högre temperaturer. Vad har du för temperaturer under vanligt spelande?

Igår körde jag Rocket league då låg den på 75-80C
Men kör jag något tyngre så borde det vara annorlunda.. Inte testat än
Skickades från
m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Jan 2007

@Samvardet: Det du kan börja med är ju sätta om kylaren med splittny pasta för att utesluta eventuella felmontering. Alltid bra att börja någonstans.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av joole:

@Samvardet: Det du kan börja med är ju sätta om kylaren med splittny pasta för att utesluta eventuella felmontering. Alltid bra att börja någonstans.

Tänkte göra det, fick ett nytt mobo på garanti så var tvungen att montera allt från scratch.. Det lustiga var att min H55 gurglade i ett par minuter sen lät den som vanligt..?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av Samvardet:

Idel ca 40c
Load 75~80-85c

Oc till 4.2 ghz

Tack i förhand!

det är aningen högre än vad min 4670k i 4.2 @ 1.2 är med min silverstone fläkt, men förmodar att datorer går varmare på sommaren då jag inte har den oc:ad atm.

Primär Dator: i5 4670k @ 4.2GHz (3.4 sommar klock) | Msi GTX 760 2 GB @ 1111 Mhz (sommar stock) | Msi Z87-G45 | Corsair 16 GB |Fractal R4 | 1 TB WD Blue + 850 Evo 250 GB | Windows 8.1
Skärmar: 2x Benq GL2450, XL2430t |
Kringutrustning: Razer Deathadder Respawn | Roccat Ryos MK Pro Brown MX | Blue Yeti |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Jan 2007

@Samvardet: Gurgel, mycket möjligt luftbubblor som snurra runt osv innan det stabilisera sig med vätskan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av gylldevik:

det är aningen högre än vad min 4670k i 4.2 @ 1.2 är med min silverstone fläkt, men förmodar att datorer går varmare på sommaren då jag inte har den oc:ad atm.

Okej! Känns som att sluten v-kylning är så där..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av joole:

@Samvardet: Gurgel, mycket möjligt luftbubblor som snurra runt osv innan det stabilisera sig med vätskan.

De jag anade med, men när något inte låter som det brukar så börjar man fundera 😅

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av Samvardet:

Okej! Känns som att sluten v-kylning är så där..

Nja, se ifall du kan hitta någon som har en likgiltig setup och se vad hens temperaturer är.
Borde finnas antingen någon här på sweclockers eller på något annat forum.
Ifall tempsen inte är ungefär samma så bör du nog titta igenom hur allting sitter ihop med kylningen!

Primär Dator: i5 4670k @ 4.2GHz (3.4 sommar klock) | Msi GTX 760 2 GB @ 1111 Mhz (sommar stock) | Msi Z87-G45 | Corsair 16 GB |Fractal R4 | 1 TB WD Blue + 850 Evo 250 GB | Windows 8.1
Kringutrustning: Razer Deathadder Respawn | Roccat Ryos MK Pro Brown MX | Blue Yeti |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av gylldevik:

Nja, se ifall du kan hitta någon som har en likgiltig setup och se vad hens temperaturer är.
Borde finnas antingen någon här på sweclockers eller på något annat forum.
Ifall tempsen inte är ungefär samma så bör du nog titta igenom hur allting sitter ihop med kylningen!

Hittade något, en som har typ samma som jag men ligger runt 30 idel och 60-65 load fram kom inte om han hade OC..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av Samvardet:

Hittade något, en som har typ samma som jag men ligger runt 30 idel och 60-65 load fram kom inte om han hade OC..

Du kan testa att stänga av ocn och köra datorn ett tag, då datorer kan bli väldigt varma under sommarhalvåret

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nora
Registrerad
Jul 2013

Testa loaden men något riktigt program för det så att CPUnj går på 100% sen kollar du även vad volten ligger på under load.

En grej som kan göra att din går så pass varmt kan oxå vara att du har väldigt varmt på ditt rum kanske?

MOBO: MSI Z97 Gaming 5, CPU: Core i5-4670K @ 4.5GHz, RAM: 4x4GB, GPU: SAPPHIRE radeon R9 390 NITRO @ 1150/1550MHz, SSD: A-data Premier PRO900 256GB, HDD WD Blue 320GB 2.25", Chassi: CoolerMaster Master Case 5 PRO, PSU: CoolerMaster V750 80+ Gold, Skärm: HP LP2475w