Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jkpg
Registrerad
Jun 2011

Skylake - Vcore vs VID

Tjabba,

Har precis börjat överklocka min 6700k men det är en sak jag inte blir riktigt klok på. Satte multipel på 45 och en manuell vcore i bios på 1.25V bara för att börja någonstans. Hittills verkar det fungera bra då jag har kört stresstest i en timme utan konstigheter. (ska givetvis köra längre stresstest senare).

I HWinfo under moderkort -> Voltages rapporteras en vcore på 1.248V med ett maxvärde på 1.264V. Stämmer bra överens med vad jag satt i bios. Samma värde rapporteras av CPUz (1.248V).
Kollar man däremot längre ner under CPU -> Voltages i HWinfo rapporteras ett VID på spannet ~1.276V - 1.36V.
Varför skiljer sig dessa och vilket värde ska man gå efter? Kan även tillägga att i stock settings sköt detta värde upp en bra bit över 1.4V.

Kan inte minnas att detta fanns på min gamla 2700K. Vet att det finns något som heter SVID i bios man kan stänga av.

Tack på förhand

EDIT: Efter att ha letat runt på nätet verkar det som att VID är den spänning CPUn begär beroende på last osv medan vcore är den spänning den faktiskt får. Med andra ord borde man ej låta denna CPU välja spänning själv.

ASUS Maximus VIII Hero | i7 6700K @ stock | ASUS 290X Matrix Platinum | 32 GB Corsair Vengeance LPX 2666MHz | Samsung 850 Pro 256GB | Intel 520 240GB SSD | Seagate Barracuda Green 2TB | EVGA Supernova G2 750W | Corsair 400Q |