Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

problem med laptop fläkt!

Tja!

Nu är det som så att min fläkt till laptopen har börjat ge ifrån sig ett väldigt högt ljud (gräsklippare).
Ljudet kom bara helt plötsligt och låter konstant..

Jag har tagit av baksidan och rensat från damm i den mån det går men trots detta så låter det..

Någon som vet vad mitt problem kan vara och vad jag kan göra för att åtgärda detta?

Datormodell : msi ge70, ca 2.5 år gammal!

Ps. är ingen höjare på datorer utöver "vanlig" användning!

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av FL1NGAN:

Tja!

Nu är det som så att min fläkt till laptopen har börjat ge ifrån sig ett väldigt högt ljud (gräsklippare).
Ljudet kom bara helt plötsligt och låter konstant..

Jag har tagit av baksidan och rensat från damm i den mån det går men trots detta så låter det..

Någon som vet vad mitt problem kan vara och vad jag kan göra för att åtgärda detta?

Datormodell : msi ge70, ca 2.5 år gammal!

Ps. är ingen höjare på datorer utöver "vanlig" användning!

Tack på förhand!

kan du ta bort fläkten utan att kylaren följer med ? brukar vara runt 3-4skruvar.
koppla ur den och känn med fingret när du snurrar på fläkten om den snurrar fritt utan att det tar emot.

vet du hur man tar isär fläktbladet från motorn ? ibland är det bara en axel och den hålls på plats av magneten och ibland finns det en plastflärp / låsanordning som ska tas bort innan det går att dra bort rotorn, rengör med isopropanol & tops så glidlagret ser okej ut och lägg på lite smörjfett eller cykelolja på glidlagret/axeln och montera ihop fläkten igen..

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644
Google för nybörjare https://www.youtube.com/watch?v=cq9X44tUXI4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

@Grönahunden: Jag lyckades ta loss fläkten. När du pratar om kylgrejs utöver det så vet jag inte hur detta ser ut! fläkten va inte så svår att se men resten är rymdforskning för mig.. första gången jag öppnar en laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010

@FL1NGAN: kylaren är det kopparrör med metallblad, samma som med en stationär dator fast i mindre format.
har du bara fått bort fläkten så kolla om den det ska.. lite som ett cykelhjul = inget direkt motstånd och den ska inte wobbla..

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644
Google för nybörjare https://www.youtube.com/watch?v=cq9X44tUXI4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

@Grönahunden: den verkar sitta som den ska , vobblar ej och snurrar även på bra tycker jag! Jag tänkte köpa mig en ny fläkt då jag hört att det kan finnas "kullager" till fläkten som kan vara slut eller en plastbricka..
Har du någon rekommendation på var man kan köpa fläkt till bra pris och som inte har 30 dagars leveranstid?