Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Vertikal montering av kylare

Hej! Införskaffade nyligen en Noctua-kylare (NH-U12S) och insåg försent att mitt moderkort är för litet, och min enda PCI-E slot skulle bli blockerad. Fick därför montera kylaren vertikalt, dvs fläkten blåser från botten och upp i chassit.

Utöver att det ser förjävligt ut, är detta en dålig setup? Enligt Noctuas instruktioner går det lika bra, men blir det varmare i jämförelse med en vanlig horisontell montering på kylaren? Borde fläkten blåsa nerifrån och upp eller tvärtom? Jag har ett referens 1070 och enbart två fläktar i chassit med insug respektive utsug.

Fractal Design Define Nano S | EVGA SuperNOVA GS 550W | MSI Z97I AC | i7-5775C | Corsair Hydro H110i GTX | 16 GB RAM | EVGA GeForce GTX 1070 Founders Edition | Samsung 850 Evo | WD Black | Acer 27" Predator XB270HU | Dell UltraSharp U2415

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

Att kylaren leder bort värmen bra är viktigare. Vilken riktning som vore mest optimal är omöjligt att säga på förhand.
Sen hur det ser ut är ju en smaksak.

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen
Registrerad
Nov 2013

Det funkar för varm luft cirkulerar runt chassit ändå, en sak du kan göra är placera grafikkortet lägre om du har plats det gör oftast inte skillnad om det är längst upp eller nere bara bios som kan behövas ställas in så kan du vända på fläkt ventilationen så cpu kylaren blåser neråt så du monterar inblås från bak och ovansidan istället och kan då klocka bra och har utblås med fram fläktarna samt om du har fläktplats underst så kan den fläkten blåsa friskluft direkt underifrån till grafikkortet också, bara en idé jag gillar experimentera och funnit många bra lösningar....

CPU: Amd FX-8350 @ 5,2Ghz. Kylare: Phantek PH-TC14PE. RAM: 16GB 1866mhz. GPU: R9 280x CrossFire. MB: Sabertooth 990FX R2.0. Lagring: Samsung 840 Pro 256GB+480GB SSD+19TB. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt + Logitech G19s+Logitech K400r. Mus: SteelSeries Sensei Pro. Skärmar: 40" + 3st 27" Chassi: Obsidian 550D. Dator Ljud: Denon AVR-X5200W + Dynavoice, Bower & Wilkins +15"+12" Sub.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av Igelkott:

Att kylaren leder bort värmen bra är viktigare. Vilken riktning som vore mest optimal är omöjligt att säga på förhand.
Sen hur det ser ut är ju en smaksak.

Har bestämt mig för att skicka tillbaka luftkylaren och beställa en H110i GTX istället.

Fractal Design Define Nano S | EVGA SuperNOVA GS 550W | MSI Z97I AC | i7-5775C | Corsair Hydro H110i GTX | 16 GB RAM | EVGA GeForce GTX 1070 Founders Edition | Samsung 850 Evo | WD Black | Acer 27" Predator XB270HU | Dell UltraSharp U2415