Läcktesta vattenkylning med cpu strömkabeln i?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2012

Läcktesta vattenkylning med cpu strömkabeln i?

Hallo!

Är nästan klar med renoveringen av min dator och är på gång att sätta samman vattenkylningsloopen igen. Problemet är dock att med mitt nya moderkort kommer det bli EXTREMT svårt att plugga in 8 pin kontakten till cpu strömmen efter jag är klar med läcktestandet då en koppling och slang är i vägen.
Funderar därför på att koppla in cpu strömmen nu och göra läcktestet med den i. Jag kommer naturligtvis göra som vanligt med gemet i 24 pin kontakten för att inte dra ström genom resten av systemet.

Kommer detta funka tror ni eller kommer cpun ta skada av att få strömförsörjning när resten av moderkortet inte får det?

Chassi: Obsidian 900d PSU: FSP Aurum Pro 850W 80+ Gold Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: i5-3570K @4.5Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB GPU: GTX 780 SLI SSD 1: Samsung 840 250GB SSD 2: Corsair Force GT 120GB HDD: 4TB OS: W8 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2013

Är inte ditt nätaggregat modulärt? För då kan du ju dra ur kabeln ur agget istället

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

Sitter inte 8 pin högst upp på moderkortet? Bara att luta låda så slang kopplingarna ligger lägre om inte du har hål i radiatorn.

Låda Phobya UltraBig Watercase V.1 M-kort ASROCK X99 Taichi CPU i7 5930K Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm radiatorer Minne4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik 2 x MSI GTX 1070 8GB Sea Hawk EK X HB-SLI AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm BenQ 32'' BL3200PT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

Kan man inte testa med ett separat nägagg också? Eller bör man göra de på datorns? Frågar för är snart i samma sits, men ja har modulärt

Skickades från m.sweclockers.com

Chipset: Asus Maximus VII Hero Processor: Intel i7 4790k @ 4,7 Grafikkort: 2 x EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 Minnen: HyperX Savage 2133MHz 4x8GB Hårddisk: Cruicial MX100 256GB - 2x Samsung EVO 850 500GB Chassi: Fractal Design R5 PSU: EVGA Supernova G2 850W Monitor: Asus PG348Q Mus: SteelSeries Rival 700 Tangentbord: DuckyShine 4 MX Clear
Custom loop: Galleri påväg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Jaghatai:

Är inte ditt nätaggregat modulärt? För då kan du ju dra ur kabeln ur agget istället

Bra idé! Tyvärr är agget bara halvmodulärt och cpu strömkabeln är en av de fasta. Ska se om jag kan använda en av de modulerna för att driva cpu och de fasta för grafikkorten istället. Tack för tipset!

Skrivet av Jygge:

Sitter inte 8 pin högst upp på moderkortet? Bara att luta låda så slang kopplingarna ligger lägre om inte du har hål i radiatorn.

Det är en av kopplingarna från radiatorn i taket som ligger precis framför där 8pin kontakten ska in, så funkar inte att luta och trixa tyvärr.

Skrivet av ddog:

Kan man inte testa med ett separat nägagg också? Eller bör man göra de på datorns? Frågar för är snart i samma sits, men ja har modulärt

Skickades från m.sweclockers.com

Du bör inte ha detta bekymmer om du har ett fullt modulärt nätaggregat. Gör som Jaghatai föreslog och koppla ur cpu strömkabeln från agget så får inte cpu ström.

Chassi: Obsidian 900d PSU: FSP Aurum Pro 850W 80+ Gold Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: i5-3570K @4.5Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB GPU: GTX 780 SLI SSD 1: Samsung 840 250GB SSD 2: Corsair Force GT 120GB HDD: 4TB OS: W8 Pro