Permalänk
Medlem

Corsair ML fläktar

Hej allihop!

Tänkte skriva och se om det är någon här som har Corsair's nya ML fläktar och hur de upplever de fläktarna?.
Speciellt i relation till deras äldre fläktar, AF och SP.

Samt om ni tycker att de är värda den premium kostnad som de har?...

Mvh,
Chrazey

Permalänk

Jag bytte ut mina fläktar nyligen mot ML PRO både 140mm och 120mm.
Angående premiumkänslan så slår dom inte känslan att packa upp en Noctua fläkt, speciellt gällande tillbehören.
2 buntband och 4 skruvar är inte direkt upphetsande.
Jämfört med deras föregående serie är det dock stor skillnad (har dock bara AF att jämföra med).

Kvalitetskänslan på själva fläkten är helt ok!
Det som däremot var lite tråkigt var att på en av fläktarna så var monteringshålen inte riktigt inom ramarna för specifikationen då jag fick ta i rätt ordentligt för att montera den på radiatorn.
Antar att det har o göra med deras lösning för att kunna byta färg på hörnen.
Detta resulterade i att där blev spänning i konstruktionen som gjorde att något i magnetlagret skavde emot och gav ett högfrekvent gnissel vid lägre rpm.

Fick släppa lite på skruvarna för att lösa problemet men det var lite smolk i glädjebägaren.

Prestandamässigt så blåser dom riktigt ordentligt på max och är knäpptysta < 800rpm med rätt bra flöde genom t.ex radiatorn.

Ska tilläggas att dessa "måste" köras på PWM uttag då magnetlagerkonstruktionen alltid vill ha 12V och kör du dessutom med LED fläktarna så är det ännu viktigare.

Slutsats: 4/5