Permalänk
Medlem

Tips på CPU-kylare (max 82 mm hög)?

Hej!

Letar efter en billig men bra och tyst CPU kylare. Har för tillfället en Intel stock kylare som kyler en i7-3770K men vill gärna överklocka lite. Problemet är att max höjden på kylaren är 82 mm, och AIO kylare är inte intressanta i detta fall.

Har kollat på bl.a. Cryorig C7 och Noctua NH-L9x65 (den senare lite för dyr dock). Har ni någon rekommendation på någon annan kylare?

Tack!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Har du sett den här? Den är 2mm för hög för dig men det kanske går att ghettomodda lite?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Icte: Min go-to kylare i trånga utrymmen är Scythe Big Shuriken 2 Rev.B.

120x120x13mm fläkt så lite tunn.
Hela paketet är 58mm högt. Stoppar du dit en annan 25mm fläkt så blir den 70mm ca och du kan få ner ljudnivån något. Körde min 3570k i 1.4V i 4.5GHz i ett mITX chassi med den. Varmt. Men fungerade. Rätt billig kylare med.

Sedan finns även Be Quiet Shadow Rock LP som borde duga med. Scythen har lite högre vikt och jämnare flänsar. Borde prestera marginellt bättre om det inte är någon annan faktor som styr (typ fläkt).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Har du sett den här? Den är 2mm för hög för dig men det kanske går att ghettomodda lite?

Har kollat på den också men den är lite över min budget! Men annars borde den ha funkat, tror jag kan få 3-5 mm till på höjden!

Skrivet av DavidtheDoom:

@Icte: Min go-to kylare i trånga utrymmen är Scythe Big Shuriken 2 Rev.B.

120x120x13mm fläkt så lite tunn.
Hela paketet är 58mm högt. Stoppar du dit en annan 25mm fläkt så blir den 70mm ca och du kan få ner ljudnivån något. Körde min 3570k i 1.4V i 4.5GHz i ett mITX chassi med den. Varmt. Men fungerade. Rätt billig kylare med.

Sedan finns även Be Quiet Shadow Rock LP som borde duga med. Scythen har lite högre vikt och jämnare flänsar. Borde prestera marginellt bättre om det inte är någon annan faktor som styr (typ fläkt).

Tack, har läst på lite mer om dessa och valet ligger nu mellan Cryorig C7, BeQuiet! Shadow Rock LP och Scythe Big Shuriken Rev. B. Har inte hittat några reviews som jämför dessa sida vid sida, men om man antar att man använder samma typ av fläkt (t.ex. Noctua NF-F12) - vilken av dessa skulle gå svalast?

EDIT: Tror att Cryorig C7 faller bort, den presterar ganska mycket sämre än Shadow Rock LP (10 grader skillnad under load) enligt Techpowerup's test:
https://www.techpowerup.com/reviews/CRYORIG/C7/6.html

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Icte: Jag misstänker Scythe prestera bäst. Flänsarna är jämnare och enheten har även lite högre vikt, vilket kan tyda på att det är mer metall och således även större area.

Om du kollar Shadow Rock LP så ser du att det är en enhet med extra djupa flänsar precis under fläkthubben, där det i princip inte är något luftflöde.

Dock skall det påpekas att Scythe mår bra av en bättre fläkt men att du måste välja en fläkt med ordinarie fläktram (dvs utan genomgående gångar eller grejer.

Kolla monteringen:
https://www.inet.se/produkt/5322343/be-quiet-purewings-2-120-...
FUNGERAR!

https://www.inet.se/produkt/5322146/be-quiet-silentwings-2-12...
FUNGERAR INTE!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Icte: Jag misstänker Scythe prestera bäst. Flänsarna är jämnare och enheten har även lite högre vikt, vilket kan tyda på att det är mer metall och således även större area.

Om du kollar Shadow Rock LP så ser du att det är en enhet med extra djupa flänsar precis under fläkthubben, där det i princip inte är något luftflöde.

Dock skall det påpekas att Scythe mår bra av en bättre fläkt men att du måste välja en fläkt med ordinarie fläktram (dvs utan genomgående gångar eller grejer.

Kolla monteringen:
https://www.inet.se/produkt/5322343/be-quiet-purewings-2-120-...
FUNGERAR!

https://www.inet.se/produkt/5322146/be-quiet-silentwings-2-12...
FUNGERAR INTE!

Jag skulle nog också tro det faktiskt. Hade tänkt att para ihop kylaren med antingen en Noctua NF-F12 eller NF-A15 (antar att dessa har ordinarie fläktramar?) - skulle dessa passa tror du?

Det som stoppar mig mest just nu från att klicka på köp-knappen är monteringen av kylaren. Jag har läst och såg även en video på hur monteringen av Big Shuriken 2 Rev. B går till, och måste nog säga att de har krånglat till det ordentligt. Har du något tips på monteringen av kylaren? Använder du dig av det medföljande monteringskitet eller något annat speciellt?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Icte: NF-A15 fungerar inte då det är en 150mm radialfläkt i en ram som ger 140mm fästpunkter. Det fungerar ju inte när kylaren tar 120mm fläktar.

Jag använder det som hänger med. Lite stökigt att ta loss och sätta dit men gedigen konstruktion och att lyfta hela moderkortet i kylaren gör man utan att vara orolig att kylare lossnar.

Tycker inte det är så svårt att göra, bara att det är omständigt om man saknar cutout för kylare (som jag gör i Node 304 innebär att jag måste plocka bort hela moderkortet ur chassit för att få bort kylaren). Notera även att många mITX moderkort kräver att du monterar bort kylaren för att byta RAM.

Här finns lite bilder på kylaren:
#13329113

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Icte: NF-A15 fungerar inte då det är en 150mm radialfläkt i en ram som ger 140mm fästpunkter. Det fungerar ju inte när kylaren tar 120mm fläktar.

Jag använder det som hänger med. Lite stökigt att ta loss och sätta dit men gedigen konstruktion och att lyfta hela moderkortet i kylaren gör man utan att vara orolig att kylare lossnar.

Tycker inte det är så svårt att göra, bara att det är omständigt om man saknar cutout för kylare (som jag gör i Node 304 innebär att jag måste plocka bort hela moderkortet ur chassit för att få bort kylaren). Notera även att många mITX moderkort kräver att du monterar bort kylaren för att byta RAM.

Här finns lite bilder på kylaren:
#13329113

Justja, hade för mig av någon anledning att det var en 140 mm fläkt med hål för 120 mm..

Kommer nog inte ta av kylaren efter att jag installerat den förutom för att byta pasta varannat/var tredje år eller så, och 2x8 GB RAM är redan installerat på mITX kortet!

Efter ditt meddelande så tänkte jag slå till på det via CDON för 349 kr (-50 kr med kod och fri frakt med CDON+) men den verkar vara slut på lager (tas bort från kundvagnen), och näst billigaste ÅF är Webhallen - 399 kr. Kollade runt lite mer och hittade Prolimatech Samuel 17 som finns för 399 kr på Webhallen (beställningsvara men jag kan vänta och köra med stock kylaren):

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=880414

Nu är det ju ingen fläkt som medföljer, men jag hade ändå tänkt att köra med en NF-F12 som jag har liggandes oavsett vilken kylare jag köper. Fördelen med denna är att den inte hänger över RAM-minnena så man kan köra med lite högre RAM (även om det inte spelar någon roll för mig i detta fall, har LP minnen) och att 6 heatpipes jämfört mot 5 på Big Shuriken, men storleken på kylflänsarna verkar vara mindre mot den senare. Den verkar även gå lite svalare än Scythe Kozuti enl. test på Tom's Hardware:

http://www.tomshardware.com/reviews/prolimatech-samuel-17-min...

Skulle denna vara ett bättre val än Shuriken?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Icte:

Justja, hade för mig av någon anledning att det var en 140 mm fläkt med hål för 120 mm..

Kommer nog inte ta av kylaren efter att jag installerat den förutom för att byta pasta varannat/var tredje år eller så, och 2x8 GB RAM är redan installerat på mITX kortet!

Efter ditt meddelande så tänkte jag slå till på det via CDON för 349 kr (-50 kr med kod och fri frakt med CDON+) men den verkar vara slut på lager (tas bort från kundvagnen), och näst billigaste ÅF är Webhallen - 399 kr. Kollade runt lite mer och hittade Prolimatech Samuel 17 som finns för 399 kr på Webhallen (beställningsvara men jag kan vänta och köra med stock kylaren):

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=880414

Nu är det ju ingen fläkt som medföljer, men jag hade ändå tänkt att köra med en NF-F12 som jag har liggandes oavsett vilken kylare jag köper. Fördelen med denna är att den inte hänger över RAM-minnena så man kan köra med lite högre RAM (även om det inte spelar någon roll för mig i detta fall, har LP minnen) och att 6 heatpipes jämfört mot 5 på Big Shuriken, men storleken på kylflänsarna verkar vara mindre mot den senare. Den verkar även gå lite svalare än Scythe Kozuti enl. test på Tom's Hardware:

http://www.tomshardware.com/reviews/prolimatech-samuel-17-min...

Skulle denna vara ett bättre val än Shuriken?

Ser ut som att arean är något mindre på Samuel samt placering ligger närmre moderkortet och kommer ge ett luftflöde som är lägre över centern på kylarflänsen. Tror att de kommer prestera marginellt sämre rent temperaturmässigt men skillnaden kommer nog inte vara enorm. Kör på den om den finns i lager.

Vet att Scythe har haft problem med distributörer i Europa så kan mycket väl vara svår att få tag på.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ser ut som att arean är något mindre på Samuel samt placering ligger närmre moderkortet och kommer ge ett luftflöde som är lägre över centern på kylarflänsen. Tror att de kommer prestera marginellt sämre rent temperaturmässigt men skillnaden kommer nog inte vara enorm. Kör på den om den finns i lager.

Vet att Scythe har haft problem med distributörer i Europa så kan mycket väl vara svår att få tag på.

Verkar vara så! Hittade ett test:

http://www.eteknix.com/prolimatech-samuel-17-low-profile-cpu-...

Får nog bli Big Shuriken 2 Rev. B ändå, verkar vara det bästa valet. Tack för hjälpen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII