Fläkten går 100%, dax att skaffa nytt grafikkort?

Permalänk
Medlem

Fläkten går 100%, dax att skaffa nytt grafikkort?

Hej

Jag har en äldre dam till dator som nu börjar komma in i datorernas motsvarighet till klimakteriet. Efter att ha krånglat i ca 0,5 år så bestämde jag mig för ca 1 månad sedan att installera om hela burken, gick fin fint. Men i och med att jag installerade om hela Windows (7) så hade jag inte ändrat inställningarna med energi schemat, så datorn går ned efter en viss tid i "energisparläge". Hade inte orkat ändra det, men borde kanske ha gjort det för idag efter jag suttit och läst en massa tråkig tentaplugg så skulle jag väcka datorn ifrån sin energislummer och då fick en fläkt spader i datorn och går på 100%. Trodde det var CPU fläkten, så efter att ha städat ur datorn och skaffat nu kylpasta (bara typ 3-4 h som kunde gått till studier) så insåg jag att det inte hjälpte för det var det förbannade grafikkortet.

Grafikkortets fläkt går alltså för 100% hela tiden, alla program som skall mäta GPU säger att tempen ligger mellan -168 till 0 grader. Eftersom jag är student och dessutom varit lat under förra årets studier så är cash flödet väldigt lågt, men min fråga till forumet är vad ett kort som motsvarar AMD Radeon HD 6900 series kortet som nu sitter och tycker att det är varmt men samtidigt jävligt kallt.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Plockat isär grafikkortet och rensat flänsarna från damm, kan ju vara så enkelt?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Radeon 360 och GTX 750 verkar ligga runt 6950 och 6970 i prestanda. Även om jag hade försökt skrapa ihop pengar till ett GTX 1060. Beror givetvis vad du ska använda datorn till också och övriga komponenter du har.

Permalänk

1 Installerat grafikkortsdrivrutiner från grafiktillverkarens hemsida?
2 Installerat chipset från moderkortstillverkare hemsida?
3 Bytt kylpasta i grafikkortet?

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Ok, ska gå igenom de svar jag fått här:

1. Modelklören

1. Japp, två gånger. En gång när jag installerade om datorn och en gång idag efter jag kom på att det var grafikkortet som strulade.
2. Japp, när jag installerade om datorn.
3. Nope, vet inte ens om det går? Kanske ifall jag öppnar den o tittar i men det känns som det kan vara riskabelt då jag inte vet vad jag håller på med.

2. Chibariku

Okej, tack så mycket ska titta på dem senare ikväll. Har ganska ok dator: Intel(R) Core(TM) i7-2700k CPU @ 3.50 GHz, 16 GB RAM, Asus P8Z77-V PRO. Tänkt att spela lite spel som innan typ. Använder datorn mest för att jag har möjlighet att ha två skärmar och det är enkelt att lira på den, men har en laptop för att plugga på.

3. Valonen

Hmm... känns som jag är ute på tunn is ifall jag skulle göra det och det känns konstigt att det skulle ske bara plötsligt när den "sov".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpteg:

3. Valonen

Hmm... känns som jag är ute på tunn is ifall jag skulle göra det och det känns konstigt att det skulle ske bara plötsligt när den "sov".

Jag tänker att kortet ändå är "slut" så en försiktig titt under huven kan ju inte skada egentligen. Lite så jag tänkte med mitt gamla grafikkort, så jag lossade bara ramen runt kylflänsarna(fläktarna hängde med ramen) och banne mig, en massa damm som jag tog bort och kortet gick klockrent tills jag köpte ett nytt 8 månader senare.
Men det kanske inte hjälper i ditt fall, det var inte samma symptom. Hoppas att det löser sig för dig så att du kan fortsätta gama.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide