Hjälp med tips på små passiva högtalare

Permalänk

Hjälp med tips på små passiva högtalare

Har köpt en sådan här förstärkare Dynavox T-30 för att driva ett par små högtalare vid min dator. Nu visade det sig att de högtalare jag redan hade och hade tänkt använda var lite för kassa, så jag behöver tips på vad jag kan köpa i stället. Helst inte högtalare högre än 20 cm. Har kollat runt på prisjakt och funderar på dessa Proson Sat 31.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur breda och djupa får högtalarna vara då ?
Det lär bli svårt att kunna komma över 4" element om du inta väljer en "bred" högtalare, eller spelar ljudkvaliten ingen roll och du kan klara dig även om basen är närmast obefintlig ?
Jag hade tittat på nått med 5-6" are och placerat den liggande men du kanske måste ha en liten högtalre och inte bara en låg ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om 50 Hz räcker för dig så funkar de utmärkt. Annars så skulle jag nog lämna tillbaka förstärkaren och satsa på ett annat system. De är inte gjorda för att ge bas, satsa istället på ett 2.1 ljud i så fall.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hur breda och djupa får högtalarna vara då ?
Det lär bli svårt att kunna komma över 4" element om du inta väljer en "bred" högtalare, eller spelar ljudkvaliten ingen roll och du kan klara dig även om basen är närmast obefintlig ?
Jag hade tittat på nått med 5-6" are och placerat den liggande men du kanske måste ha en liten högtalre och inte bara en låg ?

Skrivet av kissekotten4:

Om 50 Hz räcker för dig så funkar de utmärkt. Annars så skulle jag nog lämna tillbaka förstärkaren och satsa på ett annat system. De är inte gjorda för att ge bas, satsa istället på ett 2.1 ljud i så fall.

Tack för input. Det blir alltid kompromisser när lösningen ska anpassas till fru, barn och yta med mera. 2.1 är inte ett alternativ utan små högtalare på skrivbordet är det jag har att hålla mig till. Utifrån givna förutsättningar funkar 50 Hz, men man vill ju alltid få det så bra som möjligt ändå.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baradet Funkar:

Tack för input. Det blir alltid kompromisser när lösningen ska anpassas till fru, barn och yta med mera. 2.1 är inte ett alternativ utan små högtalare på skrivbordet är det jag har att hålla mig till. Utifrån givna förutsättningar funkar 50 Hz, men man vill ju alltid få det så bra som möjligt ändå.

Kan du ha liggande högtalare eller måste de vara smalare än de är höga ? Vilka mått är det maximala som får plats, inte bara på höjden ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kan du ha liggande högtalare eller måste de vara smalare än de är höga ? Vilka mått är det maximala som får plats, inte bara på höjden ?

De måste vara smalare än de är höga. Det är inte ett så brett utrymme jag har att spela med. De kan i och för sig vara lite högre än 20 cm, så länge de inte blir för breda eller djupa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baradet Funkar:

De måste vara smalare än de är höga. Det är inte ett så brett utrymme jag har att spela med. De kan i och för sig vara lite högre än 20 cm, så länge de inte blir för breda eller djupa.

Det är svårt att få det bra i så fall Monitor Audio Radius 90 låter ok men de är ju som alla andra minihögtalare basfattiga men det kommer du inte ifrån utan att öka storleken.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2192753

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är svårt att få det bra i så fall Monitor Audio Radius 90 låter ok men de är ju som alla andra minihögtalare basfattiga men det kommer du inte ifrån utan att öka storleken.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2192753

Jag är medveten om att det kommer att bli basfattigt med två små högtalare, det får jag liksom köpa utifrån förutsättningarna. Känsligheten på Monitor Radius är endast 83 db, vilket jag tror kommer vara väl lågt för min relativt klena förstärkare. Tack för tipset ändå.

Permalänk
Medlem

Pioneer S-CN301-LR kanske kan vara nått? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1300288

Har ett par själv som datormonitorer, drivs med en liten t-amp. Dom behöver dock komma upp i öronhöjd eller vinklas för att göra sig rätta. Trögdrivna javisst, inga partytalare direkt... Låter hur som fruktansvärt bra för priset.

Permalänk
Medlem

Kef egg, E serien från Kef.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har nu slagit till på dessa högtalare Boston Acoustics A23 efter att ha fått låna hem ett ett par från en lokal handlare för provlyssning. De saknar givetvis riktig botten i basen, men låter i övrigt alldeles ypperligt. Som riktig Hifi faktiskt. Lådorna är för sin storlek tunga och stabila. Dessutom är de inte ens 13 cm på djupet vilket gör att de inte tar så mycket plats på skrivbordet. Jag hade satt maxhöjden till 20 cm när jag planerade inköpet, men att dessa är 5 mm högre än så spelar ingen roll. Tackar annars för de tips jag fick i tråden.

Permalänk
Medlem

Man kan alltid byta fru om den ställer orimligt höga krav.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Triton242:

Man kan alltid byta fru om den ställer orimligt höga krav.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja WAF kan tolkas tvetydigt beroende på vem som använder uttrycket, sätt in acceptera eller accepterar, det ger ju väldigt olika slutresultat.
Accepterar frun eller accepterar man frun ?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Wife_acceptance_factor

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.