Permalänk
Medlem

Fx8350 räcker gott ännu

Hittade ett test med väldigt många spel testade fx8350 vs skylake 6700 , visst skylake är bättre men då man är sugen på uppdatering så kan det kännas bättre ett litet tag till då jag sitter på en fx8350.
Men det visar iaf att FX inte är helt fel om man sitter på en redan eller får en väldigt
billigt.

http://www.hardwareunboxed.com/gtx-1060-vs-rx-480-fx-showdown...

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Hedersmedlem

I vissa fall är den inte bra men ofta räcker den långt, speciellt med 1440P. Ska du spela med en 144Hz:are så får du titta på INTEL dock.....

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

@Jalle64:
Är det microstuttering på fx-8350 eller varför bör man undvika?
Om jag minns rätt så är det en del drops men jag själv märker inget sånt när jag spelar spel i 144hz med min.

O andra sidan är jag inte speciellt kräsen.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Dåligt optimerade spel och gfx som maxar gör att skillnaden blir mindre. Hade dom testat en kraftigare gfx hade skillnaden blivit större på optimerade spel.

Men kul att du är nöjd med din cpu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lakej:

@Jalle64:
Är det microstuttering på fx-8350 eller varför bör man undvika?
Om jag minns rätt så är det en del drops men jag själv märker inget sånt när jag spelar spel i 144hz med min.

O andra sidan är jag inte speciellt kräsen.

Nej, jag menar att om du ska spela med höga inställningar i 144Hz räcker inte FX:en till. Den orkar inte med att hålla så hög FPS.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

@Jalle64:

Då hänger jag med.
Var jävligt nöjd när min pushade 60+ fps i witcher på allt maxat samt The Division.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Min FX 8350 kan vara olika i Company Of Heroes 2. Ibland flyter det och ibland kan det fryslagga. Jag tror att mitt Windows 7 behöver installeras om. Har gått ett bra tag sedan senast. Min nätdel är väldigt gammalt också. Det första 1000W nätdelen som kom ut tror jag, Corsair HX1000W

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

i7 920 räcker fortfarande...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Min FX 8350 kan vara olika i Company Of Heroes 2. Ibland flyter det och ibland kan det fryslagga. Jag tror att mitt Windows 7 behöver installeras om. Har gått ett bra tag sedan senast. Min nätdel är väldigt gammalt också. Det första 1000W nätdelen som kom ut tror jag, Corsair HX1000W

Kan säga att jag fått en bättre upplevelse sedan jag gick ifrån W7 i just detta spel, så varför inte testa W10?

BTW: Ditt nätagg är egentligen ett "fuskbygge" då det är två 500W i den.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jalle64:

Kan säga att jag fått en bättre upplevelse sedan jag gick ifrån W7 i just detta spel, så varför inte testa W10?

BTW: Ditt nätagg är egentligen ett "fuskbygge" då det är två 500W i den.

Skulle också tipsa om att i alla fall testa Windows 10.

Ungefär lika mycket "fuskbygge" som Core2Quad, med dubbla Dual-Core CPUer.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonssown:

Skulle också tipsa om att i alla fall testa Windows 10.

Ungefär lika mycket "fuskbygge" som Core2Quad, med dubbla Dual-Core CPUer.

Ja fast här gäller det att tänka på vilka "linor" man använder till krävande grafikkort t ex.
Kopplade du till det ena så kunde det påverka systemets stabilitet....

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

I vissa fall är den inte bra men ofta räcker den långt, speciellt med 1440P. Ska du spela med en 144Hz:are så får du titta på INTEL dock.....

Jag är ännu nöjd med 60+ på fps passar min ålder antar jag då man inte är så snabb numera
Vet dock av problemet med 144hz.

Skrivet av kettu92:

Dåligt optimerade spel och gfx som maxar gör att skillnaden blir mindre. Hade dom testat en kraftigare gfx hade skillnaden blivit större på optimerade spel.

Men kul att du är nöjd med din cpu

Skickades från m.sweclockers.com

Visst har det blivit skillnad med värre gfx det tror jag med, men som det känns så funkar den bra till spel som är ok optimerat samt stöd för fler kärnor, vissa spel som är skit men spelbart med fx är arma 3 finns väl fler spel som amd inte fixar men de jag har funkar ännu.
Blir en ZEN om den håller måttet samt ett ok pris så fram till dess får denna tuffa på;-)

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Kan säga att jag fått en bättre upplevelse sedan jag gick ifrån W7 i just detta spel, så varför inte testa W10?

BTW: Ditt nätagg är egentligen ett "fuskbygge" då det är två 500W i den.

Jo det vet jag att att det var två 500W aggregat. Windows 10 kommer jag dock inte installera. Har redan provat det en gång och det räcker. Egentligen vill jag gå tillbaka ännu längre då. Fick jag Windows 2000 att funka på dagens maskiner så skulle jag använda det.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Jo det vet jag att att det var två 500W aggregat. Windows 10 kommer jag dock inte installera. Har redan provat det en gång och det räcker. Egentligen vill jag gå tillbaka ännu längre då. Fick jag Windows 2000 att funka på dagens maskiner så skulle jag använda det.

Fast då skulle du ju inte kunna köra CoF 2 alls.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Hittade ett test med väldigt många spel testade fx8350 vs skylake 6700 , visst skylake är bättre men då man är sugen på uppdatering så kan det kännas bättre ett litet tag till då jag sitter på en fx8350.
Men det visar iaf att FX inte är helt fel om man sitter på en redan eller får en väldigt
billigt.

http://www.hardwareunboxed.com/gtx-1060-vs-rx-480-fx-showdown...

Jo. Du har rätt. Den fungerar jättebra. Men:
Den drar jättemycket mer ström.
Den är i snitt lika bra som en i5:a i spel som inte är optimerade.
Den är het och högljudd utan 3 parts kylare.
Den är ofta jämförd med senare modell av Intel fast den är 5 år gammal (vilket ger en riktigt skev jämförelse).

Med bra grafikkort så är den ok. 60 FPS på medium/high 1080p60 i 50%- load. Så dålig är den inte.

*edit*
Jag har gammalt grafikkort, så ni ser säkert samma siffror på High/ultra.
*end edit*

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk

@AMD-FX: motorn i COH2 är helt värdelös, provat allt från sandy i7K,ivy i5K, amd 7850K, 8350, skylake i5K
sen gpuer från 750ti,280x, 280x i cf, 290 och fury.
det spelet vägrar flyta på
likadant för mina vänner. total warhammer ger oss bättre prestanda trots det är mer krävande

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Skrivet av anon185723:

i7 920 räcker fortfarande...

I7 870 på 3.7ghz räcker här med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Albinfiskare:

I7 870 på 3.7ghz räcker här med

Skickades från m.sweclockers.com

i7 870 är ett år nyare, men betydligt prisvärdare än 920. Man sparade in en hel del pengar på moderkortet. Ett riktigt bra köp av dig min herre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Fast då skulle du ju inte kunna köra CoF 2 alls.

Kanske inte men spelet finns till Linux som alternativ även om spelet kräver ett icke AMD kort eller nya NVidia. GF560Ti startar inte ens spelet på Linux

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

jag letar desperat efter en anledning för att få uppgradera här... men ja, den orkar med allt fortfarande, förutom 144hz då men jag sitter fortfarande på 60hz så det funkar prima tyvärr

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

Själv sitter jag på en gammal x58 rigg. Visserligen med en Hexa som snurrar i 4.5GHz i vanliga fall vilket är jämförbart med en 3930K-5820K (stock då) så jätte slö är den ju inte egentligen

Tycker processor marknaden har stagnerat. hade en 5820K innan som jag tyvärr fick sälja men dessa gamla x58 riggarna är rätt fina ändå. lite trist utan nyare sata och USB3 men vatusan gör de egentligen för min del

dock tyckte jag att min gamla 8320 var lite trött i mellan åt även när den ar ny. men det berodde väldigt mycket på vilken last man körde på den. fast då gick jag från x79 till amdn(jo jag har testat det mesta, tyävrr inte kunnat behålla dom)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

jag letar desperat efter en anledning för att få uppgradera här... men ja, den orkar med allt fortfarande, förutom 144hz då men jag sitter fortfarande på 60hz så det funkar prima tyvärr

Kan känna lika med, sönerna vill ha min gamla så det kan kanske vara en bra anledning

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solifer68:

Kan känna lika med, sönerna vill ha min gamla så det kan kanske vara en bra anledning

Alltså,spelar du fps,typ Battlefield,eller bilspel.
Blir skillnaden enorm i 120/144 hertz,inga dryga efter släpningar.
Testade Bf 4 på en 60 mhertz skärm för ett tag sen.
Är inte spelbart enligt mig.
Men visst,man blir fort bortskämd med prestanda.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@Biffen50:

Spelar bf4 bf3 och bilspel, visst vet man inget annat än 60hertz så är det bara bra, sonen min säger lika att det inte är spelbart i 60hertz
Tänker lite vi spelade ju alla innan utan att klaga, men man blir nog bortskämd, så jag säger säkert lika när jag bytt
Blir väl antagligen så att när ZEN kommer måste jag satsa på en bra skärm och i mitt fall Freesync skärm

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Mitt uråldriga 1336 syste, pumpar fint allt vidare n
r jag slängde in en x5660 po pumpa up den i 4.6-4.7 sexkärnig med ht på vattenkylningen men pumpen började leva om så en bilölig cm 212 med gamla noctuna kylare push and pull i 4.4 ghz pumpar den forta'farande allt fint kostade endå bara 400kr processorm moderkortet fickl jag gratis o har usb 3 och sata 6gbs så kändes som ett biligt fint system ska nog trycka in ett till 290x när jag köäper ett starkare nätagg då mitt hx650 under folding ligger på 680w iblamd:P

Visa signatur

Main:Gammalt x58 system = Mobo: Asus Rampage 3 Ex. CPU: Xeon 5660 2.6@4.4ghz GPU: Asus 290x Matrix Platinum, 1 ssd 120gb 2st wd blue 1tb 1st wd green 1tb 1st backup+ usb3 1tb. Corsair HX 650w. Fractal design R4, 24gb DDr3 1600mhz. Creative sb Z, Marshall major v,2. Phillips brilliance 29". Steambox + controller + 3 xbox 360kontroller. Netgear wndr4200 router. Noname mekaniskt tb + R.A.T 5 mus
Laptop Asus i3 2350 4gb ram o msi i5 450m 8gb 5870m, macbook 13,3 c2d 2,4ghz 4gb

Permalänk
Avstängd

Hade en Phenom II 1100T x6 före mitt nuvarande bygge och kan tro att dom hänger med rätt bra fortfarande. Det var bra IPC på den processorn och AMD matchade nästan Intel på den tiden.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Hade en Phenom II 1100T x6 före mitt nuvarande bygge och kan tro att dom hänger med rätt bra fortfarande. Det var bra IPC på den processorn och AMD matchade nästan Intel på den tiden.

Jag kör en 1090T klockad och ja, den hänger med rätt bra fortfarande
Köpte den precis efter att Bulldozer hade släppts så den var sänkt i pris.

Får se om det blir en Zen eller Intel nästa gång. Sambon kör en FX-8120 som är lite högre klockad, så hon har två fler kärnor och ungefär samma prestanda single core.

Men moderkorten har några år på nacken även om de är robusta grejer (varsitt Sabertooth 990FX), så det börjar bli dags.

Framförallt har CPUer hållt så bra att våra gästdatorer och HTPCs börjar halka efter, eftersom man inte längre uppgraderar sin huvud-PC och sätter de halvnya delarna i dem XD

Sitter en Athlon X4 3GHz och ett HD4870 i den snabbaste av dem, så där hade det ju varit fint att iaf byta grafikkort så det inte låter som ett jetplan när kompisar är här och spelar.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Inaktiv

Pris/Prestanda har inte ändrats tillräckligt mycket för att göra en uppgradering värd. Vi behöver kort sagt mer konkurrens på marknaden...

Permalänk
Medlem

Nu har jag ju absolut inget värsting kort, men jag tycker 2500k håller bra än...

Permalänk
Skrivet av anon185723:

i7 870 är ett år nyare, men betydligt prisvärdare än 920. Man sparade in en hel del pengar på moderkortet. Ett riktigt bra köp av dig min herre!

Nja köpte den faktiskt begagnad för typ 2-3 år sedan. Dock endast för 800kr inklusive moderkort minne och ett 500wpsu som jag sålde fortfarande prisvärd iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/