Ta bort kylpasta på baksidan av processor

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Ta bort kylpasta på baksidan av processor

Hej!

Skulle installera en ny processor idag och hade nog på lite för mycket kylpasta. Blev tvungen att lämna datorbyggandet en fem minuter och när jag var tillbaka hade kylpastan runnit nerför processorns kant. Såvitt jag kan se har ingen hamnat i själva sockeln, men lite verkar ha runnit under processorn (antagligen då jag plockat upp den och torkat av dess kanter).

Jag undrar därmed om jag kan använda T-röd eller liknande för att ta bort kylpastan även under själva processorn där kontakterna sitter och även om det kan finnas en risk med att starta systemet om lite kylpasta hittat sin väg ner i sockeln?

Tack på förhand för all hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Habo
Registrerad
Okt 2005

T-röd ska funka, annars elektronikrengöringsspray.

Kylpasta brukar inte vara strömledande om det inte är metallisk kylpasta.

Burk: Asus Rampage Extreme V x99, i7 5960x @4500mhz, cache 4250mhz, Corsair Platinum ddr4 3333mhz (14-16-16-32 1t) quad 16gig, 1st EVGA 980ti + EK @1551mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Asus PB278, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av Danne M:

Hej!

Skulle installera en ny processor idag och hade nog på lite för mycket kylpasta. Blev tvungen att lämna datorbyggandet en fem minuter och när jag var tillbaka hade kylpastan runnit nerför processorns kant. Såvitt jag kan se har ingen hamnat i själva sockeln, men lite verkar ha runnit under processorn (antagligen då jag plockat upp den och torkat av dess kanter).

Jag undrar därmed om jag kan använda T-röd eller liknande för att ta bort kylpastan även under själva processorn där kontakterna sitter och även om det kan finnas en risk med att starta systemet om lite kylpasta hittat sin väg ner i sockeln?

Tack på förhand för all hjälp!

Kör inte t-röd det kommer lämna rester. Köp denna, fungerar kanon bra -> https://www.kjell.com/se/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spra...

[I7 6700k 4.6GHz 1.24v] [Asus z170 pro gaming] [Vengeance® LPX 16GB (2x8GB) DDR4 DRAM 2666MHz CL16] [Asus Gtx 970 black 1490MHz] [Xfx pro 850w PSU] [Samsung 850 pro 128gb] [Ocz vertex 4 128gb] [Intel ssd G2 80gb] [SAMSUNG HD204UI 2 TB] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [Fractal design r3] [Windows 10 pro x64]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Osynliga Universitetet
Registrerad
Dec 2007

Kemiskt ren bensin nere på ICA är bra skit.

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av Danne M:

hade nog på lite för mycket kylpasta

Du hade definitivtalldeles för mycket kylpasta.

Det kan definitivt finnas en risk med att starta datorn om det har kommit kylpasta i sockeln, det beror helt på vilken kylpasta det är och om den är ledande eller inte.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Cooler Master CM 690 III | Saitek Eclipse III | ASUS Strix Claw | Samsung S24D590L

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Tack för alla tips! Köper isopropanolen på Kjell imorgon och gör ett försök. Ska också dubbelkolla att kylpastan inte är ledande. Om den skulle vara det, har ni några tips på hur jag kan tvätta rent sockeln? Kan jag starta datorn med endast nätagg och moderkort och se om det funkar eller ej? Återigen tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Nej, du kan inte starta datorn utan processor.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Cooler Master CM 690 III | Saitek Eclipse III | ASUS Strix Claw | Samsung S24D590L

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001

T-Röd går bra annars kan man använda förgasarevätska (K-sprit).

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av robalm:

Kör inte t-röd det kommer lämna rester. Köp denna, fungerar kanon bra -> https://www.kjell.com/se/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spra...

Hmm ja lite rester blir det nog men inte något som stör funktionen nämvärt, (läs inget alls) så det är ett bra medel tillsammans med ett kaffefilter. Man kan tom ta ett lätt fuktat (vatten) kaffefilter och rensa kylpastan med.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud