Blixten slog ner i huset, kommer min dator gå på försäkringen?

Permalänk
Medlem

Blixten slog ner i huset, kommer min dator gå på försäkringen?

Hej!
För 2-3 veckor sedan blev det åskväder i byn vi bor i och innan vi åkte hemifrån på morgonen så drog vi ut allt från väggen så vi skulle klara oss ifall blixten slog ner och som vi anade så slog blixten ner och troligen i huset då min syster var hemma när detta hände och hon sa att det lät som att någon sköt med ett gevär precis bredvid henne. När hon gick in i köket så hade radion sprängts och tvättmaskinen var trasig samt det viktigaste.. Min dator hade gått sönder! När vi andra fick reda på detta så tyckte vi det var konstigt eftersom vi hade dragit ut allt från väggen samt från telefonjacket. Men blixten hade tydligen kommit genom telefonjacket och hoppat över till kabeln som vanligtvis sitter mellan routern och telefonjacket som i detta fallet låg en bit ifrån telefonjacket. Sedan hade routern sprängts och blixten gått vidare via nätverkskabeln in i min dator och den hade också gått sönder. Sen från min dator ut genom chassit till elementet som stod bredvid datorn och sen ner till elementet i köket där radion står precis bredvid. Sen hade radioantennkabeln legat mot elementet i köket och då måste blixten ha tagit sig genom den och upp i radion som då hade exploderat helt och hållet.

Kanske inte förklarade så himla bra men jag hoppas att ni förstår ungefär vad jag menar. Det viktigaste var ju att vi hade dragit ut alla kablar från väggen och telefonjacket men ändå så lyckades blixten ta sig in via telefonjacket och hoppa in i kabeln som låg en bit ifrån telefonjacket, sedan in i routern och från routern till min dator som nu är sönder.

Jag köpte min dator av en kille för 7000kr och om man kollar upp alla delar i datorn på t.ex. Inet.se så kostar allt totalt kring 10.000kr idag, plus mina dubbla GTX 760's som har utgått. Jag har ett kvitto från när jag köpte datorn av killen för 7000kr samt två kvitton från när han köpte några delar från komplett.se som är en del av datorn.

Vi har anmält detta till vårat försäkringsbolag (if.se) och dom vill att vi ska skicka in en lista med alla grejer som gick sönder samt kvitton och bilder osv.
Men nu undrar jag om ni vet om min dator går via hemförsäkringen och ungefär hur mycket jag får ut av den? Lite surt att datorn går sönder efter 4 månader av att blixten slår ner även fast man hade dragit ut allting.

Permalänk
Medlem

Din dator kommer täckas av hemförsäkringen, oavsett vilken ni har från IF. Sen hur mycket du får ut är en annan fråga. Har ni IFs "stor hem" hemförsäkring så får du ju en ny dator med motsvarande prestanda om den är max 3år gammal. Jag har svårt att se att dom krånglar med reparation men det vet man inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wenskog:

Hej!
För 2-3 veckor sedan blev det åskväder i byn vi bor i och innan vi åkte hemifrån på morgonen så drog vi ut allt från väggen så vi skulle klara oss ifall blixten slog ner och som vi anade så slog blixten ner och troligen i huset då min syster var hemma när detta hände och hon sa att det lät som att någon sköt med ett gevär precis bredvid henne. När hon gick in i köket så hade radion sprängts och tvättmaskinen var trasig samt det viktigaste.. Min dator hade gått sönder! När vi andra fick reda på detta så tyckte vi det var konstigt eftersom vi hade dragit ut allt från väggen samt från telefonjacket. Men blixten hade tydligen kommit genom telefonjacket och hoppat över till kabeln som vanligtvis sitter mellan routern och telefonjacket som i detta fallet låg en bit ifrån telefonjacket. Sedan hade routern sprängts och blixten gått vidare via nätverkskabeln in i min dator och den hade också gått sönder. Sen från min dator ut genom chassit till elementet som stod bredvid datorn och sen ner till elementet i köket där radion står precis bredvid. Sen hade radioantennkabeln legat mot elementet i köket och då måste blixten ha tagit sig genom den och upp i radion som då hade exploderat helt och hållet.

Kanske inte förklarade så himla bra men jag hoppas att ni förstår ungefär vad jag menar. Det viktigaste var ju att vi hade dragit ut alla kablar från väggen och telefonjacket men ändå så lyckades blixten ta sig in via telefonjacket och hoppa in i kabeln som låg en bit ifrån telefonjacket, sedan in i routern och från routern till min dator som nu är sönder.

Jag köpte min dator av en kille för 7000kr och om man kollar upp alla delar i datorn på t.ex. Inet.se så kostar allt totalt kring 10.000kr idag, plus mina dubbla GTX 760's som har utgått. Jag har ett kvitto från när jag köpte datorn av killen för 7000kr samt två kvitton från när han köpte några delar från komplett.se som är en del av datorn.

Vi har anmält detta till vårat försäkringsbolag (if.se) och dom vill att vi ska skicka in en lista med alla grejer som gick sönder samt kvitton och bilder osv.
Men nu undrar jag om ni vet om min dator går via hemförsäkringen och ungefär hur mycket jag får ut av den? Lite surt att datorn går sönder efter 4 månader av att blixten slår ner även fast man hade dragit ut allting.

Jävlar vilken historia, Låter helt otroligt att allt det kan ha hänt, har hört att ström kan hoppa mellan kontakter men mellan chassi element och nätkablar vidare genom påliggande antenner mm låter ganska otroligt.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

@AmdX2: Jag vet, det låter rätt så sjukt men det är sant. Kan skicka bilder om du vill se hur det ser ut där radion har stått och hur det ser ut på elementet där datorn har stått. Sjukt att en blixt kan göra sån stor skada. Men en blixt innehåller väl mellan 10-30 miljoner volt så det är rätt så kraftiga grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Jävlar vilken historia, Låter helt otroligt att allt det kan ha hänt, har hört att ström kan hoppa mellan kontakter men mellan chassi element och nätkablar vidare genom påliggande antenner mm låter ganska otroligt.

Förhållandevis vanligt. Man måste dra ur kontakterna och flytta dom en bit. Jag har sett en ljusbåge av ett nedslag hoppa mellan ett vattenelement och ett vägguttag.

Permalänk
Medlem

@Skrotnisse92: Okej, tack för det snabba svaret! Får se vad dom säger när vi har skickat in allt.

Permalänk
Medlem

Även om det är synd på grejerna ska ni vara glada att huset står kvar. Jag tror inte att blixten slog ner i huset men ganska nära så att överspänningarna blev väldigt stora.

Hur besvärligt det blir beror på lokala förutsättningar. Till exempel ingående el-ledning med blanktråd på isolatorer är illa. Den sortens ledning påverkas extra mycket av de elektriska fält åskvädret skapar.

Permalänk
Medlem

@wenskog: precis som skrotnisse säger så ersätter if, i sin stora hemförsäkring med nyvärde om den är yngre än tre år, under förutsättning att du återköper likvärdig produkt (ersättningen bestäms beroende på vad nyvärdet för likvärdig produkt är idag hos varuhandel och inte när produkten köptes). blixtnedslag går under plötslig oförutsedd händelse, (allrisk eller otur som if kallar det.) Däremot kommer du få avdrag för självrisken som är 1500kr. om du har haft hemförsäkringen i if en längre period än ett år kan det också finnas ett tillgodohavande på ditt självriskkonto som du kan ta hjälp av för att minska eller eliminera självrisken. står i ditt senaste försäkringsbrev om detta.

Skulle du inte ha ifs stora hemförsäkring ersätts datorer på följande vis.
Dator/datorutrustning <6mån 100% äldre än 6 mån 80% äldre än 1 år 60% äldre än 2 år 40%

skall vara en och samma självrisk för allt som blivit trasigt.
här finns kompletta villkoren för er villa försäkring. åldersavdragen hittas på sida 13. lite längre ner, 5.1.12 står det om nyvärde i stora.

https://www.if.se/web/se/sitecollectiondocuments/private/vill...

Hoppas allt löser sig bra för dig!

Permalänk
Medlem

@Skrotnisse92: Har kollat här hemma nu och vi har "Stor Villa" hemförsäkring. Är det den du menade att man får en ny dator med motsvarande prestanda och vart har du läst det?

Permalänk
Medlem

@wenskog: Stämmer att det är den försäkringen. svårigheten KAN vara att visa på att det är blixten som slog ned och skadade datorn då den gick sönder sex månader efter. känner mig lite oklart på hur det fungerar.

Permalänk
Medlem

@herjaela: Nu har du nog missuppfattat det hela. Datorn gick sönder direkt när blixten hade slagit ner. Testade starta den efteråt på kvällen när vi hade fixat tillbaka strömmen i huset och då startade den inte när jag tryckte på strömknappen. Det började bara lukta bränt.

Vi har även bilder på ett brännmärke på chassit, på elementet och nere där radion har stått samt på nätverkskabeln som satt i datorn när detta hände.

Permalänk
Medlem

@wenskog: Då förstår jag! du hade ägt den i 4 månader. sjävklart, jag som läste slarvigt. då ska det tidigare gälla

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Jävlar vilken historia, Låter helt otroligt att allt det kan ha hänt, har hört att ström kan hoppa mellan kontakter men mellan chassi element och nätkablar vidare genom påliggande antenner mm låter ganska otroligt.

Hehe, märks att du inte är elektriker eller pluggat el i skolan ^^ detta kan ske väldigt lätt och heter ljisbåge med ett finare ord.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Hehe, märks att du inte är elektriker eller pluggat el i skolan ^^ detta kan ske väldigt lätt och heter ljisbåge med ett finare ord.

Ingen elskola här inte mer än kontakter i väggen. har hört om att det hoppar mellan kontakter mm men menade att just denna historian lät helt otroligt:p.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

@herjaela: Okej vad bra! Tack för hjälpen! Jag uppdaterar här sen när jag vet hur det blir med allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Hehe, märks att du inte är elektriker eller pluggat el i skolan ^^ detta kan ske väldigt lätt och heter ljisbåge med ett finare ord.

Fast elektriker och dylikt hade förutsatt att det här inte kan hända, eftersom överspänningsskydd på alla ingående kablar har varit standard länge. Det här faller in i "shit, vad osannolikt".

@TS: hör med försäkringsbolaget om man kan få en framtida självrisk reducering om man uppgraderar skydden på ingående ledningar, och uppgraderad åskledare. Det här "ska" inte kunna hända om man bor i ett modernt hus. (Det gör det ju i alla fall. Modernatur skiter i vad som "ska" kunna hända, och kör efter sina egna regler)
Rimligtvis borde du få "nära" motsvarande köpesumman för den begagnade datorn, minus er självrisk. Så gå igenom huset ordentligt, och kolla vad som kommer behöva bytas / lagas.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AmdX2:

Jävlar vilken historia, Låter helt otroligt att allt det kan ha hänt, har hört att ström kan hoppa mellan kontakter men mellan chassi element och nätkablar vidare genom påliggande antenner mm låter ganska otroligt.

Blixten kan ha hoppat flera kilometer mellan molnet och jorden så några decimeter/meter inne i huset spelar ingen större roll om den slår ner i eller nära huset, däremot hjälper det att dra ur kablar om den slår ner en bit bort.

Jag tycker att TS även ska tänka på att det kan finnas dolda skador tex i allt som var fast inkopplat, spis, tvättmaskin, kyl/frys osv..
Det kan även finnas skador på tex elnät och vattenledningar om blixten slagit ner och sånt bör man också kolla så gott det går för att slippa framtida problem och slippa flera självrisker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Tyvärr är det inte möjligt att få en självriskreducering för framtiden tack vare att man "uppgraderar" någon del av huset. Däremot kan man få ner kostnaden för försäkringen om man byter både el-ledningar samt vattenledningar och stommar. Är man som kund rädd för självrisken kan man teckna Anticimex trygghetsavtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Din dator kommer täckas av hemförsäkringen, oavsett vilken ni har från IF. Sen hur mycket du får ut är en annan fråga. Har ni IFs "stor hem" hemförsäkring så får du ju en ny dator med motsvarande prestanda om den är max 3år gammal. Jag har svårt att se att dom krånglar med reparation men det vet man inte.

Skrivet av Hubertus:

Även om det är synd på grejerna ska ni vara glada att huset står kvar. Jag tror inte att blixten slog ner i huset men ganska nära så att överspänningarna blev väldigt stora.

Hur besvärligt det blir beror på lokala förutsättningar. Till exempel ingående el-ledning med blanktråd på isolatorer är illa. Den sortens ledning påverkas extra mycket av de elektriska fält åskvädret skapar.

Skrivet av herjaela:

@wenskog: precis som skrotnisse säger så ersätter if, i sin stora hemförsäkring med nyvärde om den är yngre än tre år, under förutsättning att du återköper likvärdig produkt (ersättningen bestäms beroende på vad nyvärdet för likvärdig produkt är idag hos varuhandel och inte när produkten köptes). blixtnedslag går under plötslig oförutsedd händelse, (allrisk eller otur som if kallar det.) Däremot kommer du få avdrag för självrisken som är 1500kr. om du har haft hemförsäkringen i if en längre period än ett år kan det också finnas ett tillgodohavande på ditt självriskkonto som du kan ta hjälp av för att minska eller eliminera självrisken. står i ditt senaste försäkringsbrev om detta.

Skulle du inte ha ifs stora hemförsäkring ersätts datorer på följande vis.
Dator/datorutrustning <6mån 100% äldre än 6 mån 80% äldre än 1 år 60% äldre än 2 år 40%

skall vara en och samma självrisk för allt som blivit trasigt.
här finns kompletta villkoren för er villa försäkring. åldersavdragen hittas på sida 13. lite längre ner, 5.1.12 står det om nyvärde i stora.

https://www.if.se/web/se/sitecollectiondocuments/private/vill...

Hoppas allt löser sig bra för dig!

Tror ni IF (försäkringsbolaget) kommer ta in min nuvarande dator som har gått sönder ifall dom skickar en ny dator/pengar(?) eller tror ni jag får behålla min gamla dator? Tänkte ifall man kanske skulle kolla med någon som kan dubbelkolla ifall nån komponent klarade sig.
och kommer jag få en ihopbyggt dator som ersättning eller pengar? Har inte så bra koll.

Permalänk
Medlem

Beklagar skadorna... kan man få se bilder? *Hopplöst imponerad av blixtars kraft*

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

@wenskog: De kan önska att du tar hjälp av någon "reparatör" som ger ett kostnadsförslag för att laga. har dock svårt att tänka mig detta då det med största sannolikhet inte finns så mycket att laga. Anser de att det inte finns något att laga så kan de begära att få datorn inskickad då försäkringsbolaget "löser in" den. däremot kommer du få ersättning i pengar, försäkringsbolaget skaffar inte en ny dator åt dig.

saxar in de relevanta delarna ifrån villkoret åt dig. hittas även på s.12

If övertar äganderätten till föremål som ersatts, om inte annat överenskommits. Kommer ett föremål som vi ersatt till rätta, ska du genast lämna det till oss. Vill du behålla föremålet får du göra det om du lämnar tillbaka den ersättning du fått.

5.1.1 KONTANTERSÄTTNING, MOTSVARANDE
FÖREMÅL ELLER REPARATION
Förlorade och totalskadade föremål ersätts enligt 5.1.11–14. Om vi bedömer att föremål som skadats ska repareras får du ersättning med vad det kostar att repa­ rera föremålet. Vi har rätt att avgöra vem som ska utföra reparationen. Ersättningen kan inte bli högre än ersätt­ ningen skulle bli enligt 5.1.11–14.
Skadade föremål som inte är totalskadade och som inte ska repareras ersätts med skillnaden mellan föremålets värde före och efter skadan.

5.1.12 NYVÄRDE DATOR- OCH HEMELEKTRONIK– UTRUSTNING (GÄLLER STOR HEMFÖRSÄKRING)
För dator/datorutrustning och hemelektronikutrust­ ning (hushållsmaskin och apparat för ljud­ och/eller bildåtergivning), som inte uppnått 3 års ålder, får du ersättning med vad det kostar att i allmänna handeln köpa nytt motsvarande föremål om du återanskaffar föremålet inom sex månader från skadetillfället.
I gruppen hemelektronikutrustning omfattas inte kamera, mobiltelefon, smartphone eller liknande, bär­ bar musikspelare och GPS. Surfplatta eller liknande är helt undantaget från detta moment.

Permalänk
Medlem

@herjaela: Okej tack för svaret! Får helt enkelt se vad dom säger sen när vi har skickat in allt.

Permalänk
Medlem

Var med om liknade förra tisdagen. Hade inte jag kommit hem en kvart tidigare så hade min dator troligen varit och allt i vår lägenhet förstörda.

Blixten lät som en som du nämnde nån som sköt med gevär men det är därefter som man får tinnitus för oljudet efter blixten låter extremt skit högt.

Samt att blixten hade träffat en transformator i byn jag bor i.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

@wenskog: Ingen fara, hoppas du får riktigt bra hjälp från försäkringsbolaget!

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet, är det luftledning för telefonin eller nedgrävt?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@backfeed: luftledning. En tekniker var här i söndags och reparerade på fem olika ställen där det hade fallit träd över ledningen och så tror jag han sa något om att det hade exploderat på flera ställen p.g.a blixten också som han skulle komma tillbaka och reparera efter älgjakten. Verkar vara många som haft problem med åskan på sistone.

Permalänk
Medlem

Mjo el är inte att leka med, blixten har sprängt en telefon i sommarstugan. Plast överallt =D

Man brukar ju rekommendera att flytta kontakter en meter, men en meter till är ju småpotatis i sammanhanget.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag var med om något liknande för många år sedan. Allt var utdraget, men blixten hoppade från telefonkabeln till datorn och lämnade till och med svarta märken på chassit. Datorn, en IBM Aptiva, klarade sig dock, men var sig aldrig lik mer...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wenskog:

@backfeed: luftledning. En tekniker var här i söndags och reparerade på fem olika ställen där det hade fallit träd över ledningen och så tror jag han sa något om att det hade exploderat på flera ställen p.g.a blixten också som han skulle komma tillbaka och reparera efter älgjakten. Verkar vara många som haft problem med åskan på sistone.

Misstänkte det, för när min familjs sommarstuga tidigare hade luftledningar (både för telefoni och ström) så hände det ibland att ljusbågar slog ut från tele- och vägguttag under åska. En aning obehagligt, minst sagt.

En gång för många herrans år sedan hade jag datorn där med modem inkopplat, och ett åskoväder drog förbi när vi inte var hemma. Som tur var gick bara modemet sönder, så nedslaget måste ha varit en bra bit bort.

För oss grävde Telia till slut ned telefonkabeln i marken (och vi fixade även så att strömkablen blev nedgrävd) utan kostnad (så vitt jag kan minnas), så du kanske skulle höra om det? Det är givetvis ingen garanti att samma sak inte händer igen bara för att kabeln är nedgrävd, men risken borde vara mycket mindre.

Och, förstås så hoppas jag att du får ut vettig ersättning från försäkringsbolaget! Verkligen ingen skojig olycka, detta.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunde:

Förhållandevis vanligt. Man måste dra ur kontakterna och flytta dom en bit. Jag har sett en ljusbåge av ett nedslag hoppa mellan ett vattenelement och ett vägguttag.

Jag kan intyga detta. Vid ett tillfälle hade jag dragit ur telefonjacket men bara hängt kontakten några decimeter ifrån, på ena hyllgaveln. Ingen direktträff, ändå hoppade åskan över och blåste fullständigt ur modemet, var orolig att det skulle börja brinna. Nu läggs alla kontakter flera meter ifrån.

Edit: Brände förresten mitt nionde modem förra veckan. Hördes ingen åska, bara ljusbåge ur närmaste uttaget och fyra sekunder senare hördes första knallen. Hann alltså inte dra ut någonting. Följer åskan på lightningmaps, men uppenbart uppstod åska lokalt utan förvarning. Tur man har Telia med gratis utbyte, även om detta bara är andra gången jag behöver utnyttja det hos Telia.

Edit2: Eftersom vi pratar åska, trots luftledningar för elen verkar det inte vara alls lika utsatt. Förvisso har jag numera första största grenuttagen från Belkin, därefter Eaton UPSer på i stort sett alla uttag i huset. Inte fått något förstört via 230V sedan jag skaffade den konfigurationen. Funderade först på ventilavledare ute vid stolpen, men det blev billigare på detta sättet och då är jag även skyddad för strömavbrott som fortfarande sker sekundvis några gånger per månad (ibland mer) trots Eons ständiga prishöjningar och löften om hur mycket bättre nätet blir för varje höjning.
Efter senaste höjningen nu i juli var elnätsräkningen högre än själva elen, aldrig hänt tidigare. Måste vara skönt att aldrig leverera något i en monopolsituation, utan bara höja varje år och räkna in pengarna. (offtopic: Ännu ett svek av våra politiker.)

***

Vi brukar ha försäkringsfrågor under Konsumenträtt, så jag flyttar.

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro