PSU av typen PCI-E Booster sökes, finns det något sådan nuförtiden?

Permalänk
Avstängd

PSU av typen PCI-E Booster sökes, finns det något sådan nuförtiden?

Håller på att röja runt i en desktop server, som jag tänkte köra lite Xfire / SLI i.

PSU,n i servern är naturligtvis inte lämplig SLI / Xfire - klarar av efter noggran kontroll ett kort, exempelvis GTX 1070, men två blir för mycket.

Den har IAF ett lämpligt 2011 MB, med 2 x 3.0 x16 PCI-E slots.

Servern har on-site garanti, och naturligtvis specialkontakt för PSU - går att komma förbi, men vete 17 om supportavtalet gäller då.

Förr fanns exempelvis denna ->

Gissningsvis får man köra med det gamla tricket grön -> svart, och ha 2 PSU, nummer två enbart till PCI-E kontakterna - men tar plats och är stökigt.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk

Jag har senaste veckorna letat och undersökt samma sak fast till en HP med för litet proprietärt nätagg.
Jag har hittat 3 olika boosters som jag inte sparat länk till då de vid lite närmare undersökning är helt värdelösa.
Undersökning bestod i att leta tester och samtliga tester sammanfattades med ett köp absolut inte detta pga. fel volt och fel effekter.

Jag ville inte heller ha ett andra PSU men det får det bli ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lavaguden:

Jag har senaste veckorna letat och undersökt samma sak fast till en HP med för litet proprietärt nätagg.
Jag har hittat 3 olika boosters som jag inte sparat länk till då de vid lite närmare undersökning är helt värdelösa.
Undersökning bestod i att leta tester och samtliga tester sammanfattades med ett köp absolut inte detta pga. fel volt och fel effekter.

Jag ville inte heller ha ett andra PSU men det får det bli ändå.

Jo, en HP här med, av typen Z420 - bra innehåll, men inte en tanke på att någon tokig Swec person naturligtvis vill köra dubbla GTX 1080

Fyra Nvidia K2000 stöder den utan problem IAF.

Hittat en kinadapter till min HP billigt på eBay, provar först att allt går bra med 2 x PSU, sen får vi se vad on-site supporten säger om arrangemanget

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk

Du har inte lust att länka adaptern?
Håller på att fila på en egen adapter men smidigare att köpa färdigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lavaguden:

Du har inte lust att länka adaptern?
Håller på att fila på en egen adapter men smidigare att köpa färdigt.

Den X5 adaptern på bild?

Finns tyvärr inte till salu längre, därav tråden.

Tänkte bara om det fanns någon ny variant, men tydligen inte.

Borde behövas för folk, som har typ 4 PCIE kort i burken.

Får starta egen tillverkning, borde finnas någon kinafabrik som ställer upp på sånt.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk

@SWIN:
Nej jag menade kina-adaptern du hade hittat på ebay. men det kanske är samma dito.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lavaguden:

@SWIN:
Nej jag menade kina-adaptern du hade hittat på ebay. men det kanske är samma dito.

Oj, hittade bara en adapter för att använda "vanliga" PSU till min HP Z420.

http://imgur.com/a/VpPVE

http://www.ebay.de/itm/311663351009?_trksid=p2055119.m1438.l2...

Finns olika, för olika HP modeller.

Är bra CPU i dom där burkarna, och som sagt 2 x PCIE x16 - borde kunna gå att göra annat än PowerPoint med dom

Finns ju switchade "lösa" enheter för 12 v, borde gå att anpassa för PC bruk...

http://www.ebay.com/itm/110-220V-to-12V-400W-42A-Volt-Transfo...

Lösa PCIE 6 / 8 pin kablar har jag, men frågan är om dessa billiga kina aggregat håller vad dom lovar - vad händer om spänningen plötsligt drar iväg, och är det fulltrafo, så man inte får nätspänning ut på lågspänningsutgången.

En SELV märkt LED drivare för 12V borde vara något..

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk

@SWIN:
Vad jag har förstått är det en ganska kort tid som behöver prickas när moderkortet och grafikkort sätts igång för att moderkortet ska hitta grafikkortet. Verkar som man behöver ha påslagningen automatiserad för att det ska synca.

Tänkte bara se om du hade samma kontakt som på min men så var det tyvärr inte.
Jag har en 6 och 8 pin till moderkortet men jag har hittat en guide och kommer ersätta det befintliga nätagget helt.

De flesta lösa man kan köpa idag är så kallade IHT-transformatorer och det ger mer eller mindre störningar.
leds som flimrar exempelvis.
nästan bara datorer som har hederliga transformatorer nu för tiden.

Tråkigt att märkesdatorerna är så krångliga med sånt här. Borde egentligen vara billigare för dem att köra med standardkomponenter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lavaguden:

@SWIN:
Vad jag har förstått är det en ganska kort tid som behöver prickas när moderkortet och grafikkort sätts igång för att moderkortet ska hitta grafikkortet. Verkar som man behöver ha påslagningen automatiserad för att det ska synca.

Tänkte bara se om du hade samma kontakt som på min men så var det tyvärr inte.
Jag har en 6 och 8 pin till moderkortet men jag har hittat en guide och kommer ersätta det befintliga nätagget helt.

De flesta lösa man kan köpa idag är så kallade IHT-transformatorer och det ger mer eller mindre störningar.
leds som flimrar exempelvis.
nästan bara datorer som har hederliga transformatorer nu för tiden.

Tråkigt att märkesdatorerna är så krångliga med sånt här. Borde egentligen vara billigare för dem att köra med standardkomponenter.

Nja, skulle inte kalla ett nätaggregat på en dator för " hederlig transformator", är ett switchat nätaggregat - därav den låga vikten.

En traditionell transformator, med likriktning samt en spänning på 12 V och ström på 70 A skulle väga ganska många kilo.
Och ta väldigt mycket plats.

Tänk på en gammal svetstransformator, brukar vara en stor burk på hjul.

Så, ett vanligt PSU för datorer är specialanpassade switchade nätdelar.

Att ha två PSU till en dator, är väldigt enkelt.

I detta fallet ansluter du enbart det extra nätaggregatet till dina PCIE kontakter på ditt grafikkort.

Sedan bryggar du med ett gem det extra nätaggregatets icke inkopplade sladd till moderkortet, Grön till Svart.

Anslut bägge PSU-erna till en kontaktstrip, med en sådan där röd brytare.

När du sedan slår på den röda brytaren, då startar den extra PSU´n direkt.

Sedan klickar man på knappen på burken, och startar datorn.

Överkurs är att ansluta bägge gröna kablar till varandra - bägge startar samtidigt.

Har kört så på många datorer, främst för att jag haft en hel del nätdelar över.

Sant att datorer och servers med specialkontakt är jobbigt, men vissa servers har bland annat redundanta nätaggregat, så behöver vara special.

Just HP Z420 hade från början ett 600 W PSU med två 6-pin PCIE kontakter.
Men dom tog bort den ena av "besparingsskäl", den jag har är på 600W men enbart en 6-pin.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk

@SWIN:
Jag är medveten om att de inte är rena "hederliga" transformatorer men du har i vilket fall lindade ferritkärnor i kombination med kondingar som tvättar strömmen efter transformation. detta är inte fallet på de strömadaptrar jag mätt på.

Menar du att det är ok att strömsätta grafikkortet innan man strömsätter moderkortet?
Läst på lite andra forum att det inte fungerade...
Fungerar det gör det ju livet betydligt lättare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lavaguden:

@SWIN:
Jag är medveten om att de inte är rena "hederliga" transformatorer men du har i vilket fall lindade ferritkärnor i kombination med kondingar som tvättar strömmen efter transformation. detta är inte fallet på de strömadaptrar jag mätt på.

Menar du att det är ok att strömsätta grafikkortet innan man strömsätter moderkortet?
Läst på lite andra forum att det inte fungerade...
Fungerar det gör det ju livet betydligt lättare

Jepp - har inte vart några problem med att strömsätta grafikkortet, innan moderkortet.

Så fort jag hinner, skall jag prova detta (igen), postar resultatet, när det är klart.

Är fråga om rätt spänningar, jord ansluts via PCIE kontakten.

Har kört så på många burkar, bara lite stök med en extra nätdel bredvid.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti