Grafikkortet kraschar.

Permalänk

Grafikkortet kraschar.

Mitt grafikkort, AMD Radeon R7 200 series har hållt på och krascha när jag kör datorspel konstant, men har nu över åren ända sen jag köpte datorn blivit värre och värre då den kraschar mycket mer frekvent. Datorns prestanda har också blivit sämre och sämre. Det är som att datorn inte kan hänga med med allt som händer på skärmen.
Vad skulle ni rekommendera att göra? Köpa ett nytt grafikkort eller vad ska jag köpa istället?. Jag har försökt fleraa gånger med att uppdatera drivrutiner men det har ingen påverkan.

Permalänk
Skrivet av zaqwertyu:

Mitt grafikkort, AMD Radeon R7 200 series har hållt på och krascha när jag kör datorspel konstant, men har nu över åren ända sen jag köpte datorn blivit värre och värre då den kraschar mycket mer frekvent. Datorns prestanda har också blivit sämre och sämre. Det är som att datorn inte kan hänga med med allt som händer på skärmen.
Vad skulle ni rekommendera att göra? Köpa ett nytt grafikkort eller vad ska jag köpa istället?. Jag har försökt fleraa gånger med att uppdatera drivrutiner men det har ingen påverkan.

Hur varmt blir grafikkortet när du spelar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk

@gylldevik: Rensade bort lite damm i datorn och då var cpun på runt 70 grader, grafikortet på 50 och motherboarden på 40 när jag spelade spel.

Permalänk
Skrivet av zaqwertyu:

@gylldevik: Rensade bort lite damm i datorn och då var cpun på runt 70 grader, grafikortet på 50 och motherboarden på 40 när jag spelade spel.

Då borde inte temperaturerna vara ett bekmmer.
Hur många procent använder cs när du spelar de på cpun, och hur mycket av gpun används?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk

@gylldevik: Inte cs jag kör men runt 20%, kan gå upp till 50%, gpun vet jag inte, det programmet jag använder säger inget om gpuns användning. Men på de program jag har står det att det är cpuns teemperatur som börjar bli för hög på runt 63 celsius eftersom siffrorna byter från att vara gröna till oranga.

Permalänk
Skrivet av zaqwertyu:

@gylldevik: Inte cs jag kör men runt 20%, kan gå upp till 50%. Men på de program jag har står det att det är cpuns teemperatur som börjar bli för hög på runt 63 celsius eftersom siffrorna byter från att vara gröna till oranga.

Förlåt, råkade blanda ihop dig med en annan med ungefär samma problem!
Har du testat att använda ddu när du ominstallerar drivrutinerna? När man uppdaterar så kan några gamla drivers ligga kvar som bara försämrar upplevelsen än mer.
Annars kan just ditt exemplar vara något fel på, och att man får skicka in kortet för kontroll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

kan du posta lite mer exakt vad du har för delar i datorn?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

@Bernd_P1: GPU AMD Radeon R7 200 Series
CPU Intel (R) Core (TM) i7 CPU

Var det något annat som du ville ha?

Permalänk
Medlem

@zaqwertyu:

det säger bara vilken serie det tillhör men inte specifik modell.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@zaqwertyu: det du posta säga väldigt lite om vad det är för delar. R7 200 serien är allt ifrån R7 240 upp till R7 265 / 260x.
samma med processorn då. i7 vad? intel har använt i3, i5 och i7 i flera generationar nu. så lite mer exakt skulle var bra.
även moderkortet, PSU:n och lite andra delar kan var hjälpsam för att veta vad som kanske kan vara problemet.
även chassi:n och antal och storleken på fläktarna kan hjälpa.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

@Bernd_P1: Vet inte om det här det men CPU 950@3.07GHz (8 CPUs), 3.1GHz
GPU DAC -typ Internal DAC (400MHz) Minne 4095mb

Motherboard ASUStek P6X58D-E Version Rev 1.xx

Permalänk
Medlem

@zaqwertyu: CPU'n leder ju oss i alla fall nånstans. men gpu'n inte.
lite som tips, dem här 2 programmen kan gör det mycket lättare med att veta vad det är för CPU samt moderkort det är du har och vilken GPU.

http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
https://www.techpowerup.com/gpuz/

sen när jag titta på dem temps du har postad så är det första jag tänker på att CPU'n och kanske även GPU'n överhetta och sen krasha pga instabilität. anledningen till detta kan var damn i datorn och kylaren samt dåligt luftflöde i chassit. undra även vad det är för PSU som kanske inte är tillräckligt kraftigt för att håller systemet stabilt.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

När det kraschar står det att min cpu ligger på 65-75 celsius och grafikkortet på 67-68

Försökte ladda ner drivrutinerna igen med det DDI men samma problem inträffar.