Är detta minne kompatibelt med mitt moderkort?

Permalänk

Är detta minne kompatibelt med mitt moderkort?

Hej! Tänkte bara dubbelkolla att detta ramminne är kompatibelt med mitt moderkort.

RAM

Moderkort (Z97P)

Frågar just för att jag slarvigt tidigare råkade köpa DDR4 till den på 16gb som jag förstås har öppnat förp. på och inte kan bli av med.

Tacksam för svar

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det är ECC-minne som inte stöds av moderkortet och förmodligen inte av din processor heller.

Permalänk

@Andreaz1: Okej tack. Menar du att inga ECC-modeller passar eller var det just den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semiperfekt:

@Andreaz1: Okej tack. Menar du att inga ECC-modeller passar eller var det just den?

EEC är specialanpassade för just serverbruk, dessa är ingenting du vill ha i ett vanligt moderkort

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Hedersmedlem

ECC över huvud taget, inte just den modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semiperfekt:

Hej! Tänkte bara dubbelkolla att detta ramminne är kompatibelt med mitt moderkort.

RAM

Moderkort (Z97P)

Frågar just för att jag slarvigt tidigare råkade köpa DDR4 till den på 16gb som jag förstås har öppnat förp. på och inte kan bli av med.

Tacksam för svar

För att lägga till mer elände så kan du heller inte använda 16GB stickor på det moderkortet, välj 2x8GB istället, som redan sagt också inga ECC funkar..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

För att lägga till mer elände så kan du heller inte använda 16GB stickor på det moderkortet, välj 2x8GB istället, som redan sagt också inga ECC funkar..

Jaha okej. Jag behöver eventuellt ett par gig till för ett spel som knaprar ca 15gb på hdd/ssd för att ramen inte räcker. Har 2x4 nu. Men då får väl kanske en av fyrorna ryka. Men det kanske är dumt att blanda så?

Vad skulle förresten vara fördelen att byta moderkort till nåt som har DDR? Det bytet i sig går väl ändå inte att märka av? Om jag t.ex uppgraderar grafikkort om nåt år till nåt modernare än geforce gtx 670, till typ 980/1060/1070 behövs nåt annat bytas då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semiperfekt:

Jaha okej. Jag behöver eventuellt ett par gig till för ett spel som knaprar ca 15gb på hdd/ssd för att ramen inte räcker. Har 2x4 nu. Men då får väl kanske en av fyrorna ryka. Men det kanske är dumt att blanda så?

Vad skulle förresten vara fördelen att byta moderkort till nåt som har DDR? Det bytet i sig går väl ändå inte att märka av? Om jag t.ex uppgraderar grafikkort om nåt år till nåt modernare än geforce gtx 670, till typ 980/1060/1070 behövs nåt annat bytas då?

Skickades från m.sweclockers.com

Ditt moderkort har redan DDR, DDR3 närmare bestämt.

Sen du kan behålla dina 2x4GB stickor och ändå lägga till 2x8GB stickor, du har ju fyra platser.
Skaffa minne med samma spec som du redan har så bör det gå bra..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300