Är detta minne kompatibelt med mitt moderkort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Jun 2009

Är detta minne kompatibelt med mitt moderkort?

Hej! Tänkte bara dubbelkolla att detta ramminne är kompatibelt med mitt moderkort.

RAM

Moderkort (Z97P)

Frågar just för att jag slarvigt tidigare råkade köpa DDR4 till den på 16gb som jag förstås har öppnat förp. på och inte kan bli av med.

Tacksam för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Nej, det är ECC-minne som inte stöds av moderkortet och förmodligen inte av din processor heller.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 780 | 2x8GB Corsair Vengeance Pro
Samsung 850 EVO 250GB | Western Digital Caviar Black 1TB | Cooler Master V750S
Cooler Master CM 690 III | Saitek Eclipse III | Samsung S24D590L

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Jun 2009

@Andreaz1: Okej tack. Menar du att inga ECC-modeller passar eller var det just den?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Epicidiot:

@Andreaz1: Okej tack. Menar du att inga ECC-modeller passar eller var det just den?

EEC är specialanpassade för just serverbruk, dessa är ingenting du vill ha i ett vanligt moderkort

M-ITX: Fractal Design Node 304 Gigabyte H97N i7 4790k Msi GTX980 Gaming Ballistix Sport 16GB @ 1600MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

ECC över huvud taget, inte just den modellen.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 780 | 2x8GB Corsair Vengeance Pro
Samsung 850 EVO 250GB | Western Digital Caviar Black 1TB | Cooler Master V750S
Cooler Master CM 690 III | Saitek Eclipse III | Samsung S24D590L

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Epicidiot:

Hej! Tänkte bara dubbelkolla att detta ramminne är kompatibelt med mitt moderkort.

RAM

Moderkort (Z97P)

Frågar just för att jag slarvigt tidigare råkade köpa DDR4 till den på 16gb som jag förstås har öppnat förp. på och inte kan bli av med.

Tacksam för svar

För att lägga till mer elände så kan du heller inte använda 16GB stickor på det moderkortet, välj 2x8GB istället, som redan sagt också inga ECC funkar..

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av ggustavsson:

För att lägga till mer elände så kan du heller inte använda 16GB stickor på det moderkortet, välj 2x8GB istället, som redan sagt också inga ECC funkar..

Jaha okej. Jag behöver eventuellt ett par gig till för ett spel som knaprar ca 15gb på hdd/ssd för att ramen inte räcker. Har 2x4 nu. Men då får väl kanske en av fyrorna ryka. Men det kanske är dumt att blanda så?

Vad skulle förresten vara fördelen att byta moderkort till nåt som har DDR? Det bytet i sig går väl ändå inte att märka av? Om jag t.ex uppgraderar grafikkort om nåt år till nåt modernare än geforce gtx 670, till typ 980/1060/1070 behövs nåt annat bytas då?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Epicidiot:

Jaha okej. Jag behöver eventuellt ett par gig till för ett spel som knaprar ca 15gb på hdd/ssd för att ramen inte räcker. Har 2x4 nu. Men då får väl kanske en av fyrorna ryka. Men det kanske är dumt att blanda så?

Vad skulle förresten vara fördelen att byta moderkort till nåt som har DDR? Det bytet i sig går väl ändå inte att märka av? Om jag t.ex uppgraderar grafikkort om nåt år till nåt modernare än geforce gtx 670, till typ 980/1060/1070 behövs nåt annat bytas då?

Skickades från m.sweclockers.com

Ditt moderkort har redan DDR, DDR3 närmare bestämt.

Sen du kan behålla dina 2x4GB stickor och ändå lägga till 2x8GB stickor, du har ju fyra platser.
Skaffa minne med samma spec som du redan har så bör det gå bra..

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.