Lägre temperatur vid överklockning än utan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Lägre temperatur vid överklockning än utan?

Jag har ett Z87-A tillsammans med i7-4790k som jag precis överklockat till 4.5ghz. Det jag har märkt på en gång är att jag snittar 5-7 grader lägre än när jag inte hade överklockning aktiverat.
Jag klagar inte, tycker det är awesome Men någon här som skulle kunna förklara för mig varför det kan bli så?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2015
Skrivet av grimsan55:

Jag har ett Z87-A tillsammans med i7-4790k som jag precis överklockat till 4.5ghz. Det jag har märkt på en gång är att jag snittar 5-7 grader lägre än när jag inte hade överklockning aktiverat.
Jag klagar inte, tycker det är awesome Men någon här som skulle kunna förklara för mig varför det kan bli så?

Har ingen koll på detta. Men låter fläkten något mer? Det kan vara så att cpu fläkten snurrar snabbare eftersom du har överclockat. Men så länge ljudet inte stör är det ju grymt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

@Legit Lax: Fläktarna går på fast RPM, dvs på samma. Kör ett Corsair H80i och pumpen och dess fläktar är oberörda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

Samma var fallet hos mig så det är någonting som sker

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011

Snackar du idle temp? Kan bero på att du har annan volt när du inte har belastning? Jag har Offset negativ volt på min OC, vilket sänker volten mer än Default settings när cpu inte belastas.

För i 100% load kommer du aldrig ha lägre temp på en överklockad cpu vs oklockad med samma kylare.

MB Asus Z170-A CPU 6700k GPU Gtx 1080 Strix OC HD Samsung 960 EVO 500gb
MEM Corsair 16GB DDR4 3200MHz PSU EVGA Supernova G2 850W
MONITOR ROG SWIFT PG348Q 3440x1440 CPU COOLER Noctua NH-D15S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Mogwaii:

Snackar du idle temp? Kan bero på att du har annan volt när du inte har belastning? Jag har Offset negativ volt på min OC, vilket sänker volten mer än Default settings när cpu inte belastas.

För i 100% load kommer du aldrig ha lägre temp på en överklockad cpu vs oklockad med samma kylare.

Du har helt rätt att det gäller idle, dock vid stresstestet ligger jag bara 1-2 grader högre än vanligt

Skickades från m.sweclockers.com