Nätverksadaptern sönder? Tar bara emot max 4Mbps ner men uppladdning funkar som det ska?

Permalänk
Medlem

Nätverksadaptern sönder? Tar bara emot max 4Mbps ner men uppladdning funkar som det ska?

Hej! Precis undersökt hela mitt hem hur nätverket fungerar i olika datorer och det visar sig vara något fel med min dator (win10), den vill bara få nerladdning till 4-6Mbps när jag ska ha 250, uppladdningen är som den ska ligger på 100 vilket är det jag har. Jag har testat olika kablar och testat annan dator och där funkar det som det ska...

Skulle gärna vilja ha hjälp här, eftersom nätverket fungerar med 4-6Mbps så tänker jag att den inte borde vara trasig (?) men kan det vara något som låst sig?

Tack på förhand!

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Vila i frid

Medans du berättar allt kring din dator, operativ, disk, cpu etc etc, kan du köra bredbandskollen och meddela det resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Medans du berättar allt kring din dator, operativ, disk, cpu etc etc, kan du köra bredbandskollen och meddela det resultatet.

Tack för svar! Jag fick det löst, jag har ingen aning om hur eller varför det hände men det jag gjorde var att jag skrev dessa 3 kommandon i CMD som admin:

netsh winsock reset catalog
netsh int ipv4 reset reset.log
netsh int ipv6 reset reset.log

och startade om, nu funkar det igen och har 250ner och 100 upp.

Även om jag löst detta så skulle jag jättegärna vilja veta varför det blev som det blev, uppskattar alla svar!

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Låter osannolikt. Hur har du testat, och hur ser nätverket ut?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Låter osannolikt. Hur har du testat, och hur ser nätverket ut?
B!

Okej, så efter att nätverket funkade bra efter att jag kopplat in det direkt från väggen till datan och startat om datorn efter kommandons som jag skrev så funkade det. Så jag testade koppla routern igen och då vill inte den alls ta upp internet igen... så testar igen från väggen direkt till datorn och väntar på anslutningen sedan gjorde jag ett test igen och det visade sig att det var igen på samma nivå som förut alltså 4-6 Mbps ner och normalt upp. Tydligen är det något med routern som automatiskt ställer in datorn på att ladda ner som max 4-6 Mbps. Yes testade göra kommandona igen efter detta och starta om och det fungerar.

Så varje gång jag försöker ansluta via routern så ställer den om nätverksinställningarna på datorn som sätter en gräns på nerladdningen, och dessutom verkar inte fungera med att få en internet ansnlutning via routern igen (dock lyser lampan för att nätverket är kopplat till routern) men ändå får jag inte nätet till datorn längre.

Testat att starta om hela routern men problemet kvarstår.

Så problemet är alltså att 1 routern sätter en gräns på nätverksinställningarna på datorn så att bara 4-6 Mbps kan laddas ner.
Lösningen var att skriva in kommandona som jag skrev ovan i CMD som administratör för att sätta vanliga netverksinställningar och ha nätverkskabeln direkt i kopplad från väggen (fiber).

Så problemet är nu alltså Routern som nu ställer om automatiskt mina nätverksinställningar (Hur?) och routern blir kopplad med nätet men vill inte koppla datorn till nätverket (testat alla 4 uttag med nätverkskabeln).

Någon som vill resonera angående detta? Borde jag testa något?

Router jag använder är:
https://www.asus.com/se/Networking/RTN56U/

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Vila i frid

Lösningen som funkade låter som att din dator är/var infekterad. https://support.microsoft.com/en-us/kb/299357?sd=RMVP

Vad säger AdwCleaner om din dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Lösningen som funkade låter som att din dator är/var infekterad. https://support.microsoft.com/en-us/kb/299357?sd=RMVP

Vad säger AdwCleaner om din dator?

UPPDATERING: Tydligen så är det inte routern... har haft datorn ikopplad till väggen sen igår och idag märkte jag samma problem igen, speedtest ger mig 4.44Mbps ner och nu har även upload speed gått ner till 16.

Pingen ökar också från 3-10 till 70-80 (alltid när problemet är, så jag hittade felet genom att titta till min ping i spel)

Ska scanna med Adware, dock brukar jag aldrig installera program som jag inte känner till. Det senaste jag installera var:
OverWolf
Security Update for Windows 10 Version 1511 for x64-based Systems (KB3172729)
Cumulative Update for Windows 10 Version 1511 for x64-based Systems (KB3176493)

Scan:

http://pastebin.com/F7DWFy6W

Notera jag scannade filen även på virustotal och inget hittades (?)

Update:
Såg nu att det är samma problem på andra datan (även om jag kollade detta förut så är det nu där också)

Alltså, fattar helt ärligt ingenting.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Vila i frid

Eftersom din dator är/var smittad med saker som AdwCleaner tagit bort föreslår jag att du bränner en Bitdefender Rescue CD/USB och scannar din dator off-line genom att boota BitDefender från CD/USB.

Permalänk
Inaktiv

Skumma problem får man ibland med sunkiga kablar och/eller att du har dålig kontakt med "kontakten" i ditt nätverkskort. Har du testat att byta sladd? "snäpper" din nätverkskabel när du stoppar i den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Eftersom din dator är/var smittad med saker som AdwCleaner tagit bort föreslår jag att du bränner en Bitdefender Rescue CD/USB och scannar din dator off-line genom att boota BitDefender från CD/USB.

Förstår inte riktigt varför AdwCleaner snappade upp den filen när jag scannade sedan med virustotal och inget hittas där.
+ att jag lagt upp en uppdatering i min föregående post angående att det är nu hos andra datan också.

Men scannar just nu en heltäckandes scanning med Malwarebytes. Får se vad som hittas och efter det får jag göra en offline scan, dock är det skumt att det nu är samma problem på andra datan också.

Skrivet av studiox_swe:

Skumma problem får man ibland med sunkiga kablar och/eller att du har dålig kontakt med "kontakten" i ditt nätverkskort. Har du testat att byta sladd? "snäpper" din nätverkskabel när du stoppar i den?

Yes, testat olika sladdar + olika enheter.

Gjorde även en Windows uppdatering på den datorn för ett par dagar sedan.

Fråga: Jag använder fiber som jag nämnt innan, dock använder jag en kabel från vardagsrummet till min ena datorn direkt från väggen där och i mitt sovrum har jag dragit en kabel direkt från väggen där till min vanliga dator. Det borde väl inte skapa något problem eller kan det skapa problem då Bahnof ser att jag använder två uttag? Låter osannolikt men som sagt jag har ingen aning om varför detta händer.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Min gamla Netgear-router strulade med duplexen som gjorde att jag fick liknande strul. Bra uppladdning men dålig download. Rättade till det och sedan rullade det på fint.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Benna:

Förstår inte riktigt varför AdwCleaner snappade upp den filen när jag scannade sedan med virustotal och inget hittas där.

Virustotal rapporterar virus från olika företags scanners . Adwcleaner tar bort icke-behövlig oönskad mjukvara. Virus och oönskad är inte samma sak. Förmodligen är din anslutning kapad av en "förbättrare".

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Virustotal rapporterar virus från olika företags scanners . Adwcleaner tar bort icke-behövlig oönskad mjukvara. Virus och oönskad är inte samma sak. Förmodligen är din anslutning kapad av en "förbättrare".

Har för mig att flera AV's brukar flagga PUP's när man gör en scanning med deras tjänst.

Grejen är ju att det är på andra datorn nu också... gah. Vad kan jag göra?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk

Har exakt samma problem.

Du råkar inte sitta på Telia eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantality:

Har exakt samma problem.

Du råkar inte sitta på Telia eller?

Nope Bahnof, har för mig att Telia äger varje kabel i systemet ändå så isf borde det ju nästan vara alla operatörer.
Bor i sthlms området.

http://www.speedtest.net/my-result/5557722588

Har skrivit till Bahnof nu för att se ifall problemet är hos dem.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Skrivet av Benna:

Nope Bahnof, har för mig att Telia äger varje kabel i systemet ändå så isf borde det ju nästan vara alla operatörer.
Bor i sthlms området.

http://www.speedtest.net/my-result/5557722588

Har skrivit till Bahnof nu för att se ifall problemet är hos dem.

Ah okej.

Sitter på 100a lina. http://www.speedtest.net/my-result/5557776997

Samma sak hände igår också. Och sen gick det igång igen runt 12 tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantality:

Ah okej.

Sitter på 100a lina. http://www.speedtest.net/my-result/5557776997

Samma sak hände igår också. Och sen gick det igång igen runt 12 tiden

Precis, exakt samma... Sedan två dagar tillbaka nu så har jag börjat märka detta.
Nu har linan ökat från 4mbps till 20 likaså uppladdningen kl 23:36.

I vilket fall så har jag lämnat in en rapport, du kanske bör också göra det ifall du nu har samma problem. Fler rapporter snabbare fix,

update:
Nu verkar linan fungera igen som den ska 23:57
http://www.speedtest.net/my-result/5557856305

Frågan är om samma sak händer imorgon igen mot kvällen, låter rapporten stå kvar hos bahnof och se vad dom säger.

Update: nu händer det igen, dock är latencyn och uppladdningshastigheten normala:

Update: Nu funkar det igen (gjorde dock en omstart) 01:21:

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Ett enkelt sätt bara för slippa tänka på det sedan är ju att koppla datorn direkt till fiber nätets "modem" (utan router) och funkar det alltid klockrent då, så borde det ligga i routern.

Måste dock säga det är underligt att det ska bli bättre av

netsh winsock reset catalog netsh int ipv4 reset reset.log netsh int ipv6 reset reset.log

varför skulle du behöva reseta tcp/ip stacken, IPv4 och IPv6 (använder dit nätverk ens IPv6?)? Låter extremt.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Vilken NIC handlar det om? Det skulle inte förvåna mig om detta är Killers verk.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdfgh:

Ett enkelt sätt bara för slippa tänka på det sedan är ju att koppla datorn direkt till fiber nätets "modem" (utan router) och funkar det alltid klockrent då, så borde det ligga i routern.

Måste dock säga det är underligt att det ska bli bättre av

netsh winsock reset catalog netsh int ipv4 reset reset.log netsh int ipv6 reset reset.log

varför skulle du behöva reseta tcp/ip stacken, IPv4 och IPv6 (använder dit nätverk ens IPv6?)? Låter extremt.

Nej, det måste vara ISP / bahnofs fel i detta sammanhang då jag redan testat det du sa.
Har lämnat in en rapport angående allt och får se vad som kommer fram, tydligen är det inte bara jag som blivit drabbad.
Nu funkar visserligen linan igen men troligtvis så blir det samma ramsa imorgon kväll.

Skrivet av LemonIllusion:

Vilken NIC handlar det om? Det skulle inte förvåna mig om detta är Killers verk.

Intel(R) Ethernet Connection (2) I218-V

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Skrivet av Benna:

Nej, det måste vara ISP / bahnofs fel i detta sammanhang då jag redan testat det du sa.
Har lämnat in en rapport angående allt och får se vad som kommer fram, tydligen är det inte bara jag som blivit drabbad.
Nu funkar visserligen linan igen men troligtvis så blir det samma ramsa imorgon kväll.

Intel(R) Ethernet Connection (2) I218-V

Yep same shit för mig igen. Går väll igång runt 12 som vanligt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantality:

Yep same shit för mig igen. Går väll igång runt 12 som vanligt..

Yep, har samma problem idag också. Alltså vafan...

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Skrivet av Benna:

Yep, har samma problem idag också. Alltså vafan...

Suger ju att man inte kan ringa in nu direkt.

Fått kontakt med dom på Twitter, men blir fan o ringa imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantality:

Suger ju att man inte kan ringa in nu direkt.

Fått kontakt med dom på Twitter, men blir fan o ringa imorgon.

Fick svar på mail under dagen:

Citat:

Hej B!

Jag har kontrollerat din anslutning och kan konstatera att du tyvärr är drabbad av en driftstörning just nu. Tekniker jobbar stenhårt på att åtgärda felet så fort som möjligt.
Jag bekräftar din felanmälan och skickar ett sms sedan när driftstörningen är avklarad.

Har du inget telefonnummer registrerat hos oss så kan du anmäla detta direkt på Mina Sidor, bahnhof.se/minasidor

Vi kommer att ha kontakt med våra samarbetspartners och försöka vidta åtgärder för att detta inte ska inträffa igen

.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Skrivet av Benna:

Fick svar på mail under dagen:

Happ. Bara och vänta då antar jag.