Permalänk

@Sisyfos:
så min Cooler Master Hyper 212 EVO kommer inte kunna användas :(. Jag kommer inte gilla detta om hela uppdragen till zen kommer kosta mig mer än till intel skylake.

Permalänk
Medlem

@maxininja3: Har du sparat monteringskittet till 1151 så är det ju lugnt att byta till Skylake, men det går säkert att fråga CM om dom kommer att göra nya fästen när det blir aktuellt och om man behöver beställa dessa.
Har du däremot Skylake nu så har du absolut ingen anledning till att byta när Zen kommer.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk

Ser fram emot att låta någon ärva mitt moderkort, minnen och processor för att skaffa en ZEN platform

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

ingen som hört nått nytt?:) sitter och väntar spänt:D

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av al0be:

ingen som hört nått nytt?:) sitter och väntar spänt:D

Det är långt kvar till 2017 (tillräckligt i alla fall om man väntar på nåt). AMD har ju en youtube sida. Nyheter som inte är läckta borde hamna där

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Inte haft så mycket tid det sista med att uppdatera med info, men här är en liten uppdatering ang AM4 socketen som kommer användas till Zen, men också den sista versionen av Bulldozer med Excavator-kärnor.

PGA1331, 40% högre antal pins jämfört med AM3+ och mäter 40x40mm

Baksidan av en AM4 CPU

Samtliga som har Noctua kylare kommer att få gratis AM4-kit för att få sina kylare att passa den nya plattformen, men tänk på att som vanligt att kolla upp toleranser när man byter moderkort så att inte kylaren t.ex kolliderar med RAM eller annat övrigt:

http://noctua.at/en/noctua-at-computex-2016

"- Noctua showed a prototype of its mounting upgrade kit for the upcoming AMD AM4 socket. The upgrade kit will be backwards compatible with all Noctua retail coolers since 2005 except the NH-L9i and will offer the possibility of installing the cooler turned by 90°. Owners of Noctua coolers will be able to order the kit free of charge by uploading a proof of purchase (scan or electronic copy of the invoice) of both a Noctua CPU cooler and an AM4 CPU or motherboard. The kit will be available as soon as the AM4 platform is officially launched."

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

De tar alldeles för lång tid på sig att släppa Zen. Det kan kosta mycket.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

De tar alldeles för lång tid på sig att släppa Zen. Det kan kosta mycket.

Med tanke på att vi hade 20nm nod i 4års tid på GPU'er och att Intel skrotade sin tick-tock strategi så anser jag att man inte har så mycket att jämföra med. Hela industrin har fått stanna upp enormt, och lanseringen av Zen verkar vara inom en helt acceptabel tidsram för att eventuellt ställa till det rejält för Kaby Lake och dess avkommor.

Det sägs fortfarande att vi får små volymer av Zen i December, och att större volymer och SKU'er kommer i början av 2017. Intel har ingen ny arkitektur bakom hörnet med massiva IPC ökningar och deras övertag med att gå över till mindre noder är mer eller mindre eliminerat utav AMD's samarbete med GF och deras licenser till Samsung's tillverkningsnoder.

Jag tror starkt på en mycket lyckad lansering.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Tycker det är tråkigt att dom fortfarande har "pinnarna" på processorn, Någon som vet vad anledningen till det är? Dom har ju sedan länge kört LGA på sina server processorer så förstår inte varför dom inte gör samma sak på konsumentsidan.

Vet inte hur många gånger jag plockat bort en cpu kylare på en AMD plattform och fått med mig processorn, Kan leda till diverse tråkigheter

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Tycker det är tråkigt att dom fortfarande har "pinnarna" på processorn, Någon som vet vad anledningen till det är? Dom har ju sedan länge kört LGA på sina server processorer så förstår inte varför dom inte gör samma sak på konsumentsidan.

Vet inte hur många gånger jag plockat bort en cpu kylare på en AMD plattform och fått med mig processorn, Kan leda till diverse tråkigheter

Mycket bättre med pins på processorn än i socketen. bara och böja tillbaka pinsen med ett kreditkort om det går åt helvete. Försök göra det på en LGA-sockel.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Mycket bättre med pins på processorn än i socketen. bara och böja tillbaka pinsen med ett kreditkort om det går åt helvete. Försök göra det på en LGA-sockel.

Båda har väl sina för- och nackdelar. En processor kostar i regel mer än ett moderkort. Så klantar dig förlorar du mer pengar, samtidig är det som du sa, enklare att fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Båda har väl sina för- och nackdelar. En processor kostar i regel mer än ett moderkort. Så klantar dig förlorar du mer pengar, samtidig är det som du sa, enklare att fixa.

Jepp, vi har väl alla petat till några LGA pins av misstag nån gång. Har däremot tappat en fx 8350 från stående höjd och lyckades böja tillbaka allt utan problem xD!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk

Det är ju på 2 vis, Det är lättare att råka böja pins på processorn än i moderkortet, Speciellt om processorn följer med kylaren och man sedan måste lirka loss den, Men som sagt lättare att fixa, Men med pinsen i moderkortet så är det ganska minimal chans att skada dom.

Jag föredrar iaf LGA men det finns delade åsikter märker jag

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Har man problem med att tappa processorer så ska man nog inte hålla på med hårdvara alls Kostaden för LGA är högre också och mer komplex så PGA är att föredra. AMD kör dock med LGA på Socket G34 för att för att få plats med dom 1974 pins som den består utav.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Inaktiv

Jag ser fram emot lanseringen. Mitt nuvarande system jar nyligen fyllt fyra år och börjar könna av behovet av något nyare. Diverse krångel med den i helgen gör att jag troligen kommer behöva byta ut den snart nog, för dryg att använda som huvuddator.

Finns dessvärre inget vettigt på marknaden redan och när jag ändå väntat så länge på Zen så vore det nog ändå bäst om jag väntar lite till. Förhoppningsvis så lugnar den ner sig nu i veckan.

För övrigt är jag personligen med för PGA än LGA i dagsläget. Sedan Lynnfield upplever jag LGA vara onödigt känslig och sättet garantier hanteras kring detta känns tveksamt med. Samtidigt är det nyaste PGA jag monterat varit Socket A så är lite ouppdaterad där men rent mekaniskt tycks det inte hänt så mycket. Utöver en ökning med pins för varje ny sockel. 462(?) pins för Socket A mot 1331 för AM4 är en rejäl ökning med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon5930:

Jag ser fram emot lanseringen. Mitt nuvarande system jar nyligen fyllt fyra år och börjar könna av behovet av något nyare. Diverse krångel med den i helgen gör att jag troligen kommer behöva byta ut den snart nog, för dryg att använda som huvuddator.

Finns dessvärre inget vettigt på marknaden redan och när jag ändå väntat så länge på Zen så vore det nog ändå bäst om jag väntar lite till. Förhoppningsvis så lugnar den ner sig nu i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag känner samma angående lanseringen, ser verkligen fram emot att både rekommendera AMD till andra samt köra det i mitt personliga system igen (potentiellt). Den gamla SB CPUn börjar bli minst sagt tradig, även om den har varit väldigt prisvärd.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonssown:

Jag känner samma angående lanseringen, ser verkligen fram emot att både rekommendera AMD till andra samt köra det i mitt personliga system igen (potentiellt). Den gamla SB CPUn börjar bli minst sagt tradig, även om den har varit väldigt prisvärd.

Jo, den har hållit sjukt bra. Personligen upplever jag allt efter ha varit rätt mediokert då skillnaderna är rätt små, utöver socketbyte för att sälja nya moderkort då. SB är i mitt tycke det bästa Intel gjort. Jag hade själv Lynnfield (i5-750) i ett ITX-system och min 2700K ersatte ett instabilt i7 920-system.

Normalt uppgraderae jag ofta men sedan 2011 har det mest bara kostat. Byter bara om jag verkligen känner mig tvungen idag, vilket är lite trist. Kul att prylarna håller dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon5930:

Jo, den har hållit sjukt bra. Personligen upplever jag allt efter ha varit rätt mediokert då skillnaderna är rätt små, utöver socketbyte för att sälja nya moderkort då. SB är i mitt tycke det bästa Intel gjort. Jag hade själv Lynnfield (i5-750) i ett ITX-system och min 2700K ersatte ett instabilt i7 920-system.

Normalt uppgraderae jag ofta men sedan 2011 har det mest bara kostat. Byter bara om jag verkligen känner mig tvungen idag, vilket är lite trist. Kul att prylarna håller dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag bytte ifrån ett Gulftown (980X) system, efter det har det stått still och jag kan inte motivera mig till att köpa något bara "för att", även om det onekligen är hur kul som helst med nya grejer. Jag tror nästan att jag byter till AMD även om ZEN presterar i stil med SB/Ivy, hobbyn och intresset kan inte hållas under kastrullocket för länge.

Sen får man ändå stöd för nya standarder som NVMe, PCI-E 3.0 och lite smått och gott, så det kan nog göra att bägaren rinner över.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonssown:

Ja, jag bytte ifrån ett Gulftown (980X) system, efter det har det stått still och jag kan inte motivera mig till att köpa något bara "för att", även om det onekligen är hur kul som helst med nya grejer. Jag tror nästan att jag byter till AMD även om ZEN presterar i stil med SB/Ivy, hobbyn och intresset kan inte hållas under kastrullocket för länge.

Sen får man ändå stöd för nya standarder som NVMe, PCI-E 3.0 och lite smått och gott, så det kan nog göra att bägaren rinner över.

Instämmer, och riktigt fin CPU du hade med!
Jag var sjukt sugen på 980X med men.... priset var mer än det smakade.

Den kanske största nyheten och förbättringen är nog vad du nämner, modernt chipset och stöd för moderna features. Bulldozer-släktskapetet har varit lite väl åldrad där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon5930:

Instämmer, och riktigt fin CPU du hade med!
Jag var sjukt sugen på 980X med men.... priset var mer än det smakade.

Den kanske största nyheten och förbättringen är nog vad du nämner, modernt chipset och stöd för moderna features. Bulldozer-släktskapetet har varit lite väl åldrad där.

Skickades från m.sweclockers.com

Oja, bytte inte för att jag var missnöjd utan för att jag ville ha en modernare plattform med bl.a SATA3. Om jag ska vara ärlig så saknar jag de extra kärnorna.

970/990FX är väl bara upphottade 870/890FX om jag inte minns helt fel, som i sin tur är 770/790FX. Nu håller vi tummarna för AMD, en lyckad lansering för både plattform och CPU:erna är väl behövligt!

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonssown:

Oja, bytte inte för att jag var missnöjd utan för att jag ville ha en modernare plattform med bl.a SATA3. Om jag ska vara ärlig så saknar jag de extra kärnorna.

970/990FX är väl bara upphottade 870/890FX om jag inte minns helt fel, som i sin tur är 770/790FX. Nu håller vi tummarna för AMD, en lyckad lansering för både plattform och CPU:erna är väl behövligt!

Hehe, jo var ungefär likadant här. USB3 var det som lockade mig mest har jag för mig och bara det var värt en uppgradering. Då jag hade ett mATX-system så var det inte något direkt alternativ att stoppa in ett USB3-kontrollerkort då utrymme inte fanns. Sedan var min plattform extremt svårstartad, fick använda en specifik "ritual" varje gång jag skulle kallstarta den.

Förstår avsaknaden av dessa. Förhoppningen var ju lite då när AMD släppt Phenom II X6-familjen samt Intel släppt 6-kärniga Nellys att branschen skulle öka ut antalet cores. Men 7-8 år senare så står vi fortfarande still, mer än 4 kärnor och man får fortfarande betala rejält för att få dom. Undantaget Bulldozer-familjen förstås. Men det är ju också här Zen har en möjlighet att göra octocores vanligare.

Hehe precis, det var väldigt små skillnader. Jag var sugen på AMD då men Bulldozer eller dess chipset lockade inte så mycket så fick bli 2700K/Z77-lösningen jag kört med sedan dess.
Åttakärnig Zen lär det troligen bli för mig om jag byter. Jag brukar gilla att dubblera en eller flera specfikationer, vilket blivit väldigt svårt på senare år, men blir ju en dubblering på kärnantal och antalet trådar vilket känns lovande. Förhoppningsvis kommer plattformen jag väljer fungera 3-5 år framåt också.

Jag håller helt med, inte bara för AMD men även för oss konsumenter men branschen i helhet också.

Permalänk
Medlem

Går ju rykte om vissa moderkorts-tillverkare eventuellt ska visa upp kort för kommande Zen...är det nån som vet vilken mässa det handlar om?
Hoppas man får se nånting med X370

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

FM2+ vs AM4

Pindensiteten är rejält ökad med tanke på att dom fortfarande är fysiskt lika stora (40x40mm som sagt)...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Hänn är gode så myche intressant!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Båda har väl sina för- och nackdelar. En processor kostar i regel mer än ett moderkort. Så klantar dig förlorar du mer pengar, samtidig är det som du sa, enklare att fixa.

En processor är också enklare att byta, särskilt efter några år eftersom det finns en uppsjö olika moderkort medan CPU:er är mer begränsat, och skulle man inte få tag på exakt samma så påverkar det inte funktionen på datorn. Ett moderkort däremot, det är ju själva hjärtat i... ja ni vet vad jag menar

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Mer högupplösta bilder på AM4 socket / CPU

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

@Enigma:
Jag hoppas den kan
Raid-0 boot nvme på systempartitionen. Är där någon info om detta i dagsläget som jag inte hittat?

Intel x99 kan inte men z170 klarar det galant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Pindensiteten är rejält ökad med tanke på att dom fortfarande är fysiskt lika stora (40x40mm som sagt)...

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2016/09/AMD-A12-9800-Processor-Front-and-Back.jpg

Det är FM2+ jämfört med AM4.
Det finns inga APUer till AM3+.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron