Permalänk
Medlem

Intel är.genomrutten. förutom skyhöga priser så har dom kört med samma arkitektur i 100 år. Zen är en helt ny arkitektur från grunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Spelar väl ingen roll om man kör samma arkitektur när man leder stort på CPU marknaden. Om Zen levererar skulle jag tro att det kanske börjar hända något igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Kaby Lake... 0% IPC klockar 150-200Mhz högre och når skyhöga temperaturer mot Skylake=En överklockad Skylake med högre läckage. Vilken besvikelse. Bådar gott för Zen.

http://www.tomshardware.com/reviews/intel-kaby-lake-core-i7-7...

Längtar tills jag kan bojkotta Intel och kasta iväg Haswell'en. Det är inte bara monopolismen och vad Intel gjorde mot AMD som äcklar mig, utan framför allt ME:

http://hackaday.com/2016/11/28/neutralizing-intels-management...

Wow, det är ju fantastiskt om det stämmer.

Längtar tills jag kan kasta ut min 4930k, är så jävla less på x79 nu.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Hade jag varit AMD hade jag lagt priserna på Zen strax under Intels motsvarande processorer. Presterar Zen som man hoppas tror jag att priskriget långsamt kommer att sätta igång, med stegvisa sänkningar från båda håll i omgångar. Tror dock inte på superpriser på en gång.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Hade jag varit AMD hade jag lagt priserna på Zen strax under Intels motsvarande processorer. Presterar Zen som man hoppas tror jag att priskriget långsamt kommer att sätta igång, med stegvisa sänkningar från båda håll i omgångar. Tror dock inte på superpriser på en gång.

Blir det $499 USD för Zen SR7 Special så är det väl kanske 6000 SEK i svenska butiker, och jag hoppar på tåget. Blir det uppemot 7000 Kr så väljer jag nog bort. Kanske... :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Equilibrium: Alienware har AMD gpuer, inte många men det finns.

Visst men det finns 6st Alienware produkter, bärbara och stationära, utav dem är det bara en som har GPU av AMD(1/6), resten är Intel + NVIDIA(5/6) baserade, sen har ju Dell gjort det möjligt att ändra på produkten men har nu svårt att tro att det är många som byter ut.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur långt Intel kan gå med nuvarande serie. nya 7700K 4,5GHz är uppe i 91W när kommer 8700 med 4,8GHz så betyder det 125W är detta gränsen eller kommer även en 9700 på 5GHz med tdp på +170W ??

Zen
Frågan är hur denna CPU svarar på oc når den +200W redan vid 4Ghz eller inte fören 5GHz. Ska cpun bli långlivad hoppas jag att den inte når 200W vid 5Ghz.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

Kaby Lake... 0% IPC klockar 150-200Mhz högre och når skyhöga temperaturer mot Skylake=En överklockad Skylake med högre läckage. Vilken besvikelse. Bådar gott för Zen.

http://www.tomshardware.com/reviews/intel-kaby-lake-core-i7-7...

Längtar tills jag kan bojkotta Intel och kasta iväg Haswell'en. Det är inte bara monopolismen och vad Intel gjorde mot AMD som äcklar mig, utan framför allt ME:

http://hackaday.com/2016/11/28/neutralizing-intels-management...

Har antagligen någon diagnos, men kan inte hantera när folk ger explicita siffror och sedan ger en referens som om någon faktiskt tittar i den visar att det man skrev innan är fel...

Kaby Lake 0% högre IPC? Är det vad data i TomsHardware säger? För att få en fingervisning om IPC-förändring måste man titta på mätningar som bara beror av CPU-delen. Enda testerna jag hittar där som är någorlunda bra kandidater är tyvärr Sandra Arithmetics och Sandra Multimedia (båda är tyvärr syntetiska benchmarks, men är man bara ute efter att avgöra om IPC är samma eller inte är faktiskt syntetiska benchmarks riktigt bra).

Genom alla dessa tester är i7-7700K konsekvent ~10 % snabbare än i7-6700K när de är stock-klockade och använder samma plattform. Försökte söka lite om dessa tester kör med alla CPU-trådar eller ej, givet resultaten på lite olika CPU-modeller används alla CPU-kärnor.

I enkeltrådade fall är 7700K klockad till 4.5 GHz, vilket är 7 % högre än de 4,2 GHz 6700K maximalt når (d.v.s. 300 MHz högre). När alla kärnor används är 7700K dock bara 5 % högre klockad, 4,2 GHz mot 4,0 GHz (d.v.s. 200 MHz högre).

Det betyder att IPC i Kaby lake inte är någon jätteökning, men det är ungefär 1.1 (10 % högre resultat) / 1.05 (5 % högre klockad) = 4-5 % högre.

Men 10 % högre enkeltrådprestanda måste ju suga? Anta att Zen har 40 % högre IPC än Excavator och anta att den klockas till 3,5 GHz. Tyvärr finns extremt få benchmarks för Excavator, det som finns är typ detta.

Av det test som finns verkar IPC när alla trådar används vara några procent högre i Excavator jämfört med Steamroller, däremot verkar IPC-skillnaden vara mindre än en procent när en CPU-tråd används. Så låt oss titta på A10 7890K (Godovari), för den finns det en hel del tester bl.a. i AnandTechs CPU-benchmark databas.

I enkeltrådade saker kommer Zen, väldigt ungefärligt, vara 1.40 (högre IPC) * 3,5 (frekvens Zen) / 4,3 (frekvens 7890K) = 14 % snabbare. Väldigt mycket mer än 5 % eller hur? Så Kaby Lake suger!

Om man gör en jämförelse mellan A10 7890K och t.ex. i3 6300 (tog dessa då de kostar exakt lika mycket) och tittar man specifikt på alla tester som är enkeltrådade (har ett awk-skript som kan ta URL från AnandTech och skapa en CSV som enkelt importeras i Excel) ser man att enkeltrådprestanda för A10 7890K är ungefär 54 % av i3 6300 (IPC är ungefär 48 %).

Osäkerheten i siffrorna är nu rejält stor, men detta ger alltså att Zen har ungefär 0,5 * 1,4 = 70 % IPC av Skylake.

Som en liten kontrollpunkt har vi det @sAAb postade här. Antag att ZenSR7 special och i7 6900K har ungefär samma frekvens i Cinebench R15 (vilket är rimligt då alla kärnor borde vara aktiva och respektive CPU kör på sin basfrekvens).

Per kärna presterar då Zen 1430/8/(1635/6) = 66 % av Broadwell.

Om dessa beräkningar stämmer är ju IPC i Zen faktiskt mer i nivå med Nehalem och Sandy Bridge än Haswell (vilket är vad spekulationerna varit).

Om detta ens är nära att vara sant, kan vi inte då enas om att Intel (och även IBM samt Apple, alla dessa tre har numer designer med väldigt snarlik IPC) sitter inte och rullar tummar, räknar pengar och fiser, utan de har verkligen nått en vägg i hur högt IPC kan nå givet dagens sätt att designa CPUer?

Det positiva för AMD är i så fall att det finns kända vägar att öka IPC i Zen. Den negativa (åter igen, om denna väldigt osäkra beräkning ens är nära) är att initialt kommer Zen inte vara mycket att hänga i granen för normalanvändaren. För normalanvändaren är enkeltrådprestanda långt viktigare än aggregerad prestanda (något Apple om och om igen visar då resten av ARM-världen gick mot flera enklare kärnor medan Apple gick på två brutalstarka kärnor, som tur är har i alla fall Qualcomm fattat detta och ändrat strategi).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har antagligen någon diagnos, men kan inte hantera när folk ger explicita siffror och sedan ger en referens som om någon faktiskt tittar i den visar att det man skrev innan är fel...

Kaby Lake 0% högre IPC? Är det vad data i TomsHardware säger? För att få en fingervisning om IPC-förändring måste man titta på mätningar som bara beror av CPU-delen. Enda testerna jag hittar där som är någorlunda bra kandidater är tyvärr Sandra Arithmetics och Sandra Multimedia (båda är tyvärr syntetiska benchmarks, men är man bara ute efter att avgöra om IPC är samma eller inte är faktiskt syntetiska benchmarks riktigt bra).

Genom alla dessa tester är i7-7700K konsekvent ~10 % snabbare än i7-6700K när de är stock-klockade och använder samma plattform. Försökte söka lite om dessa tester kör med alla CPU-trådar eller ej, givet resultaten på lite olika CPU-modeller används alla CPU-kärnor.

I enkeltrådade fall är 7700K klockad till 4.5 GHz, vilket är 7 % högre än de 4,2 GHz 6700K maximalt når (d.v.s. 300 MHz högre). När alla kärnor används är 7700K dock bara 5 % högre klockad, 4,2 GHz mot 4,0 GHz (d.v.s. 200 MHz högre).

Det betyder att IPC i Kaby lake inte är någon jätteökning, men det är ungefär 1.1 (10 % högre resultat) / 1.05 (5 % högre klockad) = 4-5 % högre.

Men 10 % högre enkeltrådprestanda måste ju suga? Anta att Zen har 40 % högre IPC än Excavator och anta att den klockas till 3,5 GHz. Tyvärr finns extremt få benchmarks för Excavator, det som finns är typ detta.

Av det test som finns verkar IPC när alla trådar används vara några procent högre i Excavator jämfört med Steamroller, däremot verkar IPC-skillnaden vara mindre än en procent när en CPU-tråd används. Så låt oss titta på A10 7890K (Godovari), för den finns det en hel del tester bl.a. i AnandTechs CPU-benchmark databas.

I enkeltrådade saker kommer Zen, väldigt ungefärligt, vara 1.40 (högre IPC) * 3,5 (frekvens Zen) / 4,3 (frekvens 7890K) = 14 % snabbare. Väldigt mycket mer än 5 % eller hur? Så Kaby Lake suger!

Om man gör en jämförelse mellan A10 7890K och t.ex. i3 6300 (tog dessa då de kostar exakt lika mycket) och tittar man specifikt på alla tester som är enkeltrådade (har ett awk-skript som kan ta URL från AnandTech och skapa en CSV som enkelt importeras i Excel) ser man att enkeltrådprestanda för A10 7890K är ungefär 54 % av i3 6300 (IPC är ungefär 48 %).

Osäkerheten i siffrorna är nu rejält stor, men detta ger alltså att Zen har ungefär 0,5 * 1,4 = 70 % IPC av Skylake.

Som en liten kontrollpunkt har vi det @sAAb postade här. Antag att ZenSR7 special och i7 6900K har ungefär samma frekvens i Cinebench R15 (vilket är rimligt då alla kärnor borde vara aktiva och respektive CPU kör på sin basfrekvens).

Per kärna presterar då Zen 1430/8/(1635/6) = 66 % av Broadwell.

Om dessa beräkningar stämmer är ju IPC i Zen faktiskt mer i nivå med Nehalem och Sandy Bridge än Haswell (vilket är vad spekulationerna varit).

Om detta ens är nära att vara sant, kan vi inte då enas om att Intel (och även IBM samt Apple, alla dessa tre har numer designer med väldigt snarlik IPC) sitter inte och rullar tummar, räknar pengar och fiser, utan de har verkligen nått en vägg i hur högt IPC kan nå givet dagens sätt att designa CPUer?

Det positiva för AMD är i så fall att det finns kända vägar att öka IPC i Zen. Den negativa (åter igen, om denna väldigt osäkra beräkning ens är nära) är att initialt kommer Zen inte vara mycket att hänga i granen för normalanvändaren. För normalanvändaren är enkeltrådprestanda långt viktigare än aggregerad prestanda (något Apple om och om igen visar då resten av ARM-världen gick mot flera enklare kärnor medan Apple gick på två brutalstarka kärnor, som tur är har i alla fall Qualcomm fattat detta och ändrat strategi).

Det har ju även gått rykten om att Zen är dubbelt så snabb som FX-8350, men om jag minns rätt kom det iofs från AMD själva och bör därför inte litas på allt för mycket. Men, om så är fallet så hamnar Zen av okänd modell i höjd med, eller över Skylake åtminstone i Cinebench R15.
http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

Med det sagt, så inväntar jag hellre riktiga och opartiska tester. Samtidigt är jag gärna återhållsam i mina förhoppningar, för jag vill inte bli besviken. Sanningen är att i dagsläget vet vi egentligen inte hur den presterar, mer än i demonstrationen vi fick av AMD i Blender.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

@Equilibrium: Självklart, inte direkt konstigt att Alienware har produkter som drar mindre ström och är tystare som standardalternativ. Det minskar kraven på nätagg och ger Alienware högre vinst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LPG:

@Enigma: En tanke till med, Intel har haft 4 plattformar på 2 generationer CPU nu på kort tid. 2013/2014 var det haswell+dev canyon på Z87+Z97. Nu är det Skylake på Z170 och kaby på Z270.

Oerhört slöseri för de konsumenter som luras uppgradera. Tänk hur AMD hade det med 990FX. 1100T till 8150 till 8350.

Alla dessa onödiga plattformar och värdelösa sockeluppdateringar tvingar konsumenten att uppgradera om något går sönder. Jag bytte alldeles nyligen från 2700K+Z77 till 6700K+Z170 i min huvuddator då gamla plattformen inte vara helt stabil längre. Hade tänkt vänta på Zen men var för lång tid att vänta så fick bli denna plattform som jag dessutom ratat som undermålig tidigare. Enda jag direkt märkt någon skillnad på är resultatet i VR-Mark, i de flesta sammanhang så presterar de två olika processorerna med (4-5 år emellan) så pass snarlikt att jag nog inte fixat ett blindtest.

LGA 775-eran var ändå rätt bra trots de mediokra Pentium 4-processorerna inledningsvis. Att bara kunna byta någon komponent och fortsätta använda systemet är ju guld värt. Rätt svårt att få tag i ett bra och dessutom nytt Z77-moderkort så här långt efter att plattformen slutat säljas.

Får hoppas AM4 kommer hålla i ett par år iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Alla dessa onödiga plattformar och värdelösa sockeluppdateringar tvingar konsumenten att uppgradera om något går sönder. Jag bytte alldeles nyligen från 2700K+Z77 till 6700K+Z170 i min huvuddator då gamla plattformen inte vara helt stabil längre. Hade tänkt vänta på Zen men var för lång tid att vänta så fick bli denna plattform som jag dessutom ratat som undermålig tidigare. Enda jag direkt märkt någon skillnad på är resultatet i VR-Mark, i de flesta sammanhang så presterar de två olika processorerna med (4-5 år emellan) så pass snarlikt att jag nog inte fixat ett blindtest.

Ursäkta jag går offtopic, men kommentarer som dina gör att det känns mindre motigt att köpa ett 1070 till min nuvarande 2700K (4,35 i Turbo). Om jag skulle behöva uppdatera moderkort, minnen, och cpu så skulle jag inte ha råd med 1070 utan fått nöja mig med 1060 3GB. Vill gärna ha en bra bit över 120 fps i kommande Quake Champions i 1080p.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mangemongen:

Ursäkta jag går offtopic, men kommentarer som dina gör att det känns mindre motigt att köpa ett 1070 till min nuvarande 2700K (4,35 i Turbo). Om jag skulle behöva uppdatera moderkort, minnen, och cpu så skulle jag inte ha råd med 1070 utan fått nöja mig med 1060 3GB. Vill gärna ha en bra bit över 120 fps i kommande Quake Champions i 1080p.

Du borde klara dig bättre än vad jag gjorde. Jag har kört min 2700K oklockad sedan jag köpte den hösten 2012. I och med att jag köpte ett GTX 1070 i början av månaden så ville jag få lite mer fart på övriga systemet och efter flera timmars felsökande så insåg jag att det var fel på systemet. Oklockad 2700K var fin 2012 men nu nästan i 2017 så är det frågan om. Med din överklockning så borde du klara dig bra med nuvarande system. När Zen och Kaby har lanserats så kan du ju se om det finns något som motiverar en uppgradering men du borde inte behöva uppgradera för ett 1070.

Nu vet jag inget om just det spelet men med min oklockade 2700K och R9 290 så hade jag oftast inget problem med att nå iallafall 100 FPS i 1920x1080. Borde vara lugnt med ditt överklockade system och ett GTX 1070. Personligen kan jag inte direkt säga att det var värt att lägga ut 8000kr+ för plattformsbytet men samtidigt ville jag inte sitta med en dator som räknar fel. Och om dina komponenter fungerar bra så finns det nog ingen anledning att byta.

Såvida du inte vill bencha VR Mark då. Testet älskar processorer och det är bara där jag tydligt märkt att min gamla oklockade 2700K flaskade mitt GTX 1070. Sedan bör man märka skillnader vid annan användning men inte så att hatten flyger av direkt.
#16497164

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon5930:

Alla dessa onödiga plattformar och värdelösa sockeluppdateringar tvingar konsumenten att uppgradera om något går sönder. Jag bytte alldeles nyligen från 2700K+Z77 till 6700K+Z170 i min huvuddator då gamla plattformen inte vara helt stabil längre. Hade tänkt vänta på Zen men var för lång tid att vänta så fick bli denna plattform som jag dessutom ratat som undermålig tidigare. Enda jag direkt märkt någon skillnad på är resultatet i VR-Mark, i de flesta sammanhang så presterar de två olika processorerna med (4-5 år emellan) så pass snarlikt att jag nog inte fixat ett blindtest.

LGA 775-eran var ändå rätt bra trots de mediokra Pentium 4-processorerna inledningsvis. Att bara kunna byta någon komponent och fortsätta använda systemet är ju guld värt. Rätt svårt att få tag i ett bra och dessutom nytt Z77-moderkort så här långt efter att plattformen slutat säljas.

Får hoppas AM4 kommer hålla i ett par år iallafall.

Kanske inte känns så mycket bättre om man bara använder stationära datorer, men alla dessa socketuppdateringar är faktiskt ett krav för att hantera de tekniker som utvecklats som på bärbara datorer givit en helt fantastisk ökning av batteritid samt både faktiskt och än mer upplevd prestanda.

Haswell drar ungefär en tjugondel av Ivy Bridge i "idle", för att nå dit krävdes förändringar i gränssnitt mot CPU (fast rätt irrelevant för stationära)

Skylake kan ändra frekvens långt snabbare än tidigare beroende på aktuell arbetslast, väldigt viktigt för upplevd prestanda, framförallt på modeller med låg TDP. Detta är även viktigt för upplevelse i spel och faktiskt även en komponent i hur pass väl saker skalar över CPU-kärnor. Detta kan man "lösa" för alla stationära modeller genom att låsa frekvensen på högsta möjliga, drar en del mer ström men är normalt inte en faktor där (är den enda formen av "överklockning" jag gjort på min stationära speldator med 5775C, låst frekvens på 3,7 GHz oavsett last, det för att få högsta möjliga lägsta FPS).

Jämför också med AMD. De ändrade inte sockel under väldigt lång tid, men hände inte heller speciellt mycket. Den stora skillnaden mellan Steamroller och Excavator är att den senare använder AM4 vilket möjliggjorde flera strömsparande funktioner som inte kunde implementeras på FM2+.

De flesta byter trots allt ut hela sin dator när det är dags, om det då är en ny sockel eller ej är därför totalt irrelevant. Eller, det är relevant: man vill typisk ha de senaste funktionerna och då krävs normalt också en ny sockel då folk är dåliga på att sia om framtida behov och tekniska landvinningar.

Om AMD ska hänga med framöver får man nog räkna med att FM4 blir ersatt om något år. Eller så har AMD lyckats tagit höjd för alla nyheter och skapat "one CPU-socket to rule them all".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Priser för Kaby Lake, vilka sannolikt utgör jämförelsepunkt #1 när Zen skall prissättas; från http://wccftech.com/intel-kaby-lake-core-i7-7700k-price-leak/

Bänkvärden (Geekbench) från https://browser.primatelabs.com/processor-benchmarks

För i5-7600K och i7-7700K finns även från https://www.kitguru.net/components/cpu/matthew-wilson/early-k... och värdet för i7-7700K är 21089 där ligger mystiskt över det förväntade och rimliga 17654. Har ingen vettig förklaring.

Processor USD CB-R15 CPUMark Geekbench i7-6950X @3.00GHz 1585 1789 20022 28823 i7-6900K @3.20GHz 1059 1635 17584 25278 ZenSR7 Special 500 ~1430 ~16000 ? i7-5960X @3.00GHz 1015 1321 15964 26105 i7-6850K @3.60GHz 499 1311 14395 21342 Zen SR7 Standard 350 ~1300 ~14000 ? i7-4960X @3.60GHz 1024 ~1100 13894 18581 i7-7700K @5.00GHz 349 1089 ? ? i7-5930K @3.50GHz 579 1073 13635 20862 i7-6800K @3.40GHz 379 1077 13625 20342 Zen SR5 Standard 250 ~1000 ~13000 ? i7-6700K @4.60GHz 340 977 ? ? i7-7700K @4.20GHz 349 913 12945 17654/21089 i7-6700K @4.00GHz 340 ? 11040 17204 i5-7600K @3.80GHz 239 ? ? 14686 i7-6700K @3.4GHz 340 862 10003 14346 Zen SR3 Standard 150 ~700 ~10000 ?

Ser vi på alla värden i en graf skulle värdet 21089 för i7-7700K framstå som falskt, eller?

-

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Detta kan man "lösa" för alla stationära modeller genom att låsa frekvensen på högsta möjliga, drar en del mer ström men är normalt inte en faktor där (är den enda formen av "överklockning" jag gjort på min stationära speldator med 5775C, låst frekvens på 3,7 GHz oavsett last, det för att få högsta möjliga lägsta FPS).

Har du verkligen bekräftat en ökning av din lägsta FPS efter att du gjort det där eller menar du att det teoretiskt borde vara så?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sisyfos:

Har du verkligen bekräftat en ökning av din lägsta FPS efter att du gjort det där eller menar du att det teoretiskt borde vara så?

Jag har bekräftat i mitt day-to-day arbete att detta leder till högre prestanda i applikationer som använder många kärnor men inte är trivialt att paralleriserat (lagt rätt mycket tid på att mäta, optimera och tweak:a alla möjliga parameters kring detta då det är en av mina arbetsuppgifter att optimera programvara för multicore-system).

Har inte orkat mäta på min spelmaskin, men då den bara används för spel förlorar jag inget på att konfigurera den så. Har dock noterat att jämfört med andra system med likvärdig CPU-prestanda och samma GPU och GPU-klocka så presterar mitt system typiskt något bättre i t.ex. 3D Mark Time Spy och liknande benchmarks.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Jag har bekräftat i mitt day-to-day arbete att detta leder till högre prestanda i applikationer som använder många kärnor men inte är trivialt att paralleriserat (lagt rätt mycket tid på att mäta, optimera och tweak:a alla möjliga parameters kring detta då det är en av mina arbetsuppgifter att optimera programvara för multicore-system).

Har inte orkat mäta på min spelmaskin, men då den bara används för spel förlorar jag inget på att konfigurera den så. Har dock noterat att jämfört med andra system med likvärdig CPU-prestanda och samma GPU och GPU-klocka så presterar mitt system typiskt något bättre i t.ex. 3D Mark Time Spy och liknande benchmarks.

Intressant.

Får nästan prova det där lite själv när jag har tid, man kan ju dessutom anta att en lite äldre arkitektur som min Sandy Bridge är lite långsammare på det där med att boosta frekvensen vid behov.
De enda nackdelarna skulle väl vara den marginellt högre elräkningen och Gustav Fridolins besvikna min när man sitter och slösurfar i 4.8GHz

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag har bekräftat i mitt day-to-day arbete att detta leder till högre prestanda i applikationer som använder många kärnor men inte är trivialt att paralleriserat (lagt rätt mycket tid på att mäta, optimera och tweak:a alla möjliga parameters kring detta då det är en av mina arbetsuppgifter att optimera programvara för multicore-system).

Har inte orkat mäta på min spelmaskin, men då den bara används för spel förlorar jag inget på att konfigurera den så. Har dock noterat att jämfört med andra system med likvärdig CPU-prestanda och samma GPU och GPU-klocka så presterar mitt system typiskt något bättre i t.ex. 3D Mark Time Spy och liknande benchmarks.

Du skrev i tidigare meddelande att entrådade program fortfarande utgör en viktig del. Det håller jag med om, men, finns det några tidskritiska applikationer bland dessa?! Att genomföra ett moment på 8 eller 13 sekunder/minuter är ju inte så mycket skillnad.

Kan du beskriva eller peka på någon/några entrådade program där man upplever en "relevant" [ja, vad är det?!] skillnad? Jag har svårt att komma på något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Intel är.genomrutten. förutom skyhöga priser så har dom kört med samma arkitektur i 100 år. Zen är en helt ny arkitektur från grunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Öh, med arkitektur menar du x86 eller? För hur är Zen "nyare" än Haswell, Skylake eller Kaby Lake? AMD har ju rullat på Bulldozer, Piledriver etc ett bra tag nu och nu går AMD över till samma SMT koncept med HT som Intel kört ett bra tag nu. Om du frågar mig kryper AMD till korset nu och fullt ut erkänner att deras "module" system inte var så bra. På sin höjd leder Zen till prispress och hyfsade alternativ till Intel, det är bra. Men Intel har väl åstadkommit en hel del, det är bara att sen AMD kom med bulldozer har Intel lagt 90% av all energi på just energi, dvs strömförbrukning. Sedan har de ju klämt in IGP osv i cpu:n, introducerat entusiastplattformen mm. Det största brottet är väl att de tar skamlöst betalt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sAAb:

Du skrev i tidigare meddelande att entrådade program fortfarande utgör en viktig del. Det håller jag med om, men, finns det några tidskritiska applikationer bland dessa?! Att genomföra ett moment på 8 eller 13 sekunder/minuter är ju inte så mycket skillnad.

Kan du beskriva eller peka på någon/några entrådade program där man upplever en "relevant" [ja, vad är det?!] skillnad? Jag har svårt att komma på något.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett par uppenbara exempel för egen del:

  • Programmering av något som ska kompileras. Att kompilera om allt skalar jättebra över CPU-kärnor, men behöver man kompilera om allt med någon större frekvens så är det ett allvarligt designfel på plattformen man jobbar med. Normalfallet är att man använder inkrementell kompilering och då kompileras typiskt en eller några enstaka filer -> skalar inte

  • Jobbar med lite större data-set i skriptspråk. Även om det går att skapa trådar i de flesta skriptmiljöer är det ofta en dålig idé på flera sätt

  • Analysera lite större datamängder i Excel. Även här finns fall som kan köras på flera kärnor, de flesta skalar dock illa eller inte alls.

  • All UI-interaktion. Här handler det typiskt om millisekunder och i de flesta fall är moderna datorer "tillräckligt" snabba. Men finns program som är tungrodda och UI-kod är i princip alltid enkeltrådad helt enkelt därför det handlar om så korta tider att utföra jobbet så det inte är lönt att köra på flera trådar (skulle antagligen gå lika fort eller till och med långsammare, ett exempel på Gustafsons lag)

En dator, med säg 16 långsamma CPU-kärnor, skulle kännas väldigt "trög" i hur den svarar på interaktiv användning. En maskin med två kärnor där prestanda per kärna är dubbelt så hög (så en fjärdedel av aggregerad prestanda) skulle kännas långt rappare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam

@Yoshman: Som du säger; de flesta CPU:r är tillräckligt snabba för interaktiv användning, det som riktigt ställer till det, enligt min erfarenhet, är för lite arbetsminne, en parkerad "grön" disk, en massa skit som skall hämtas från nätet eller disk, innan programmet kan starta, alltså annat än CPU:n.

Jag vet att min gamla kära FX-8350, har passerat bästföredatum, men den har tjänat mig väl under alla år, rejält rapp och pigg, den storknar aldrig hur mycket jag än kastar på den, finns alltid en ledig kärna, alert och redo som kan ta hand om allt extra jobb, den tuffar bara glatt på.

Många har säkert svårt att tro på detta, men det är så den känns för mig, mina 32 GiB arbetsminne kan hjälpa till, det minimerar diskaccess, spelar även i max 60 Hz.
Inte illa för en så pass gammal CPU.

Jag tänker försöka avvakta lite med Zen, för att slå till på en modell med massor av kärnor till hösten, det tror jag blir toppen för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ett par uppenbara exempel för egen del:

  • Programmering av något som ska kompileras. Att kompilera om allt skalar jättebra över CPU-kärnor, men behöver man kompilera om allt med någon större frekvens så är det ett allvarligt designfel på plattformen man jobbar med. Normalfallet är att man använder inkrementell kompilering och då kompileras typiskt en eller några enstaka filer -> skalar inte

  • Jobbar med lite större data-set i skriptspråk. Även om det går att skapa trådar i de flesta skriptmiljöer är det ofta en dålig idé på flera sätt

  • Analysera lite större datamängder i Excel. Även här finns fall som kan köras på flera kärnor, de flesta skalar dock illa eller inte alls.

  • All UI-interaktion. Här handler det typiskt om millisekunder och i de flesta fall är moderna datorer "tillräckligt" snabba. Men finns program som är tungrodda och UI-kod är i princip alltid enkeltrådad helt enkelt därför det handlar om så korta tider att utföra jobbet så det inte är lönt att köra på flera trådar (skulle antagligen gå lika fort eller till och med långsammare, ett exempel på Gustafsons lag)

En dator, med säg 16 långsamma CPU-kärnor, skulle kännas väldigt "trög" i hur den svarar på interaktiv användning. En maskin med två kärnor där prestanda per kärna är dubbelt så hög (så en fjärdedel av aggregerad prestanda) skulle kännas långt rappare.

Bland de exempel du beskriver känner jag inte att någon egentligen är tidskritisk, för många.

1. Ja, att kompilera en del av ett större program är en relativt stor skillnad, där snabbare CPU spelar roll. Men, hur många gånger folk det per vecka?! Därför tvekar jag om det är en "tidskritisk" del.

2. Skript. Ja, jag har ju inte hunnit utnyttja det awk-skriptet du erbjöd tidigare... Shame on me. Nja, du inser också att det är en nisch.

3. Excel var mitt liv under en längre tid. Men, när variabler och datamängder blir för mycket så måste man ju använda andra sidan, dvs programmering. Det vet du.

4. Använd Debian! Skit i bruna, rosa och gröna menyer i Ubuntu eller Mint. Windows? Hrrmmpf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är rätt dåligt med hype ifrån AMD och inte så mycket "läckor". Är detta något positivt eller negativt? 1. Dom vill inte få upp användarnas förhoppningar och få skit när det inte blir så bra när det väl är släppt eller, 2. Dom känner att dom inte behöver hypa för dom vet att dom har något väldigt bra och hypen kommer sköta sig själv när det väl släpps. Vad tror ni?

Jag tror nr.2 detta då den infon AMD själva gett (Lisa Su främst) så verkar/känns det som de har "kött på benen" och vågade köra detta renderings test mot en Intel (Broadwell-E).

Man får hoppas att detta event "New Horizon" kommer ge lite mer känsla för hur det kommer funka för har tolkat det som att gemene man får känna/testa på maskiner och se hur det känns då.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

@Enigma: En tanke till med, Intel har haft 4 plattformar på 2 generationer CPU nu på kort tid. 2013/2014 var det haswell+dev canyon på Z87+Z97. Nu är det Skylake på Z170 och kaby på Z270.

Oerhört slöseri för de konsumenter som luras uppgradera. Tänk hur AMD hade det med 990FX. 1100T till 8150 till 8350.

Gällde det inte upp till 8370 samt deras 95xx?

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Öh, med arkitektur menar du x86 eller? För hur är Zen "nyare" än Haswell, Skylake eller Kaby Lake? AMD har ju rullat på Bulldozer, Piledriver etc ett bra tag nu och nu går AMD över till samma SMT koncept med HT som Intel kört ett bra tag nu. Om du frågar mig kryper AMD till korset nu och fullt ut erkänner att deras "module" system inte var så bra. På sin höjd leder Zen till prispress och hyfsade alternativ till Intel, det är bra. Men Intel har väl åstadkommit en hel del, det är bara att sen AMD kom med bulldozer har Intel lagt 90% av all energi på just energi, dvs strömförbrukning. Sedan har de ju klämt in IGP osv i cpu:n, introducerat entusiastplattformen mm. Det största brottet är väl att de tar skamlöst betalt.

AMD går till berget då berget inte ville komma till AMD. Skämt åsido så försökte AMD med något nytt som kallas CMT (Clustered Multi Threading) istället för just SMT (HT) men utvecklare o.s.v. orkade eller ville inte ändra i sina program för att stödja CMT då SMT (HT) redan var så djupt rotat.

Om det var så att utvecklare hade lagt till stöd för just CMT så hade något CPU världen sett annorlunda ut idag.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sAAb:

Bland de exempel du beskriver känner jag inte att någon egentligen är tidskritisk, för många.

1. Ja, att kompilera en del av ett större program är en relativt stor skillnad, där snabbare CPU spelar roll. Men, hur många gånger folk det per vecka?! Därför tvekar jag om det är en "tidskritisk" del.

2. Skript. Ja, jag har ju inte hunnit utnyttja det awk-skriptet du erbjöd tidigare... Shame on me. Nja, du inser också att det är en nisch.

3. Excel var mitt liv under en längre tid. Men, när variabler och datamängder blir för mycket så måste man ju använda andra sidan, dvs programmering. Det vet du.

4. Använd Debian! Skit i bruna, rosa och gröna menyer i Ubuntu eller Mint. Windows? Hrrmmpf.

Skickades från m.sweclockers.com

1. om du använder Eclipse så kompileras normalt din Java-kod varje gång du skriver ett tecken... Visual Studio gör i alla fall syntax analys vid varje tecken, Word kollar din stavning och grammatik efter varje tecken (kör det med 300-500 sidors dokument...). Tror de flesta som jobbar med statiskt typade språk (C++, Java, C# etc) kompilerar rätt ofta bara för att se att man inte har syntaxfel.

Ett mer jordnära exempel: webben! JavaScript är idag enkeltrådat (finns förslag på att ändra detta, tror det är en av nutidens största misstag för branschen om det sker då multitrådade program är fundamentalt mycket svårare utveckla) och allt mer logik läggs i klienterna.

Ett annat exempel som tar med det @Ratatosk nämnde (som jag håller med till 100 % om). När du är I/O-bunden så avgörs din prestanda av hur pass mycket du kan utnyttja kapaciteten hos dina I/O-enheter fullt ut. Tidigare var det sådan enorm skillnad mellan latens och bandbredd i diskar att det i princip kvittade, idag går det att få något bättre prestanda genom att väldigt snabbt beta av tiden från att ett I/O-anrop är klart till att nästa påbörjas. Gör man något där det är massiva mängder I/O-anrop så finns det relevant tid att hämta.

Högre enkeltrådprestanda minskar per automatik tiden som CPUn spenderar att avsluta ett I/O-anrop och påbörja nästa.

Finns lite andra saker också som spelar in i vissa lägen, kolla t.ex. slumpmässig läsning av NVMe diskar hos bärbara enheter med 15 W CPU. Är faktiskt en fullt mätbart (tvivlar dock att man märker så mycket i praktiken) prestanda-boost hos modeller Skylake + eDRAM jämfört med de som saknar eDRAM. Vad man ser är samma effekt som Xeon E5/E7 får via DDIO, disken och CPU kan kommunicera via ett snabbare medium än RAM (eDRAM i Skylake fallet, L3-cache i Xeon-fallet). Detta fungerar inte på Broadwell och tidigare, eDRAM var inte en del av minnesbussen där utan en extension av L3-cachen (som inte kan användas av I/O-enheter).

Men vänd på frågan: vad gör gemene man där två kärnor plus SMT någonsin är en relevant flaskhals?

De studier som gjorts kring detta drog slutsatsen att om du har en CPU med en kärna och kan välja mellan att öka enkeltrådprestanda eller gå till två kärnor så är det förra att föredra i majoriteten av fallen så fort man kan få 25-30 % enkeltrådprestanda.

Har aldrig sett motsvarande när man startar med två eller fyra kärnor, men är ju uppenbart att i de fallen krävs en än mindre boost i enkeltrådprestanda för att det ska vara att föredra (nu pratar vi bara om den stora massan, finns absolut undantag och för servers stämmer detta inte alls i normalfallet).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

AMD går till berget då berget inte ville komma till AMD. Skämt åsido så försökte AMD med något nytt som kallas CMT (Clustered Multi Threading) istället för just SMT (HT) men utvecklare o.s.v. orkade eller ville inte ändra i sina program för att stödja CMT då SMT (HT) redan var så djupt rotat.

Om det var så att utvecklare hade lagt till stöd för just CMT så hade något CPU världen sett annorlunda ut idag.

Jag vet inte på vilket sätt program bäst optimeras för CMT, men HT verkar ju inte kräva specifik optimering utöver multitrådning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

--- Text--
De studier som gjorts kring detta drog slutsatsen att om du har en CPU med en kärna och kan välja mellan att öka enkeltrådprestanda eller gå till två kärnor så är det förra att föredra i majoriteten av fallen så fort man kan få 25-30 % enkeltrådprestanda.
---Text---

Min erfarenhet är tvärtom, när jag gick från en kärna till två fick jag offantligt bättre flyt, orsaken var att en process ofta kunde svälta ut den enkelkärnade CPU:n.
Ofta skiter jag i om bakgrundsjobbet går på två eller tre minuter, jag vill inte att det skall blockera datorn för mig, jag vill kunna fortsätta jobba med den.
Ja det stämmer att orsaken till detta är dålig design eller programering i programmen, men tyvärr är vi inte förskonade från sådana program, nu kan jag strunta i om en process löper amok ett tag, ansågs tydligen vara det absolut viktigaste som fanns enligt någon klant, den suger ändå bara i sig 12.5% av min CPU:kraft.

På den enkelkärnade tiden var det vanligt att WU låste datorn, En Active X skit som laddade ned, antivirus som skulle kontrollera vad som laddades ned, och uppdateringsprogrammet som ivrigt väntade på att filen skulle bli tillgänglig, lägg till pollning med allt för lite väntetid mellan anropen och katastrofen var ett faktum.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Luminous: Det är nog för att HT är så djupt rotat redan tänker jag rent spontant.