Rackskåp 19" - Vilket djup?

Permalänk

Rackskåp 19" - Vilket djup?

Halloj,

Jag skall investera i ett rackskåp att ha i teknikrummet. Skåpet kommer bestyckas med;
- Switch (ubiquiti)
- Brandvägg (ubiquiti)
- En server med mini-ITX, skall monteras i ett 1U chassi
- ADSL modem
- Patchpanel

Jag har kollat lite på Toten väggskåp som ligger bra i pris.
Dessa finns i 450 respektive 600 djup.

Det jag vet är att att fulldjup rack egentligen är 800-1000, men eftersom jag inte kommer ha några riktiga servrar i racket undrar jag om jag kommer klara mig på ett 450 rack, eller om 600 tom är lite för lite?

Jag tänker mig typ detta chassi, eller likvärdigt för min server.
http://mullet.se/product.html?product_id=335830

Permalänk
Medlem

kan du sätta ett 600 så gör det.

helt enkelt en gardering om dina behov skulle förändras framöver.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Rekordmedlem

Kolla också vad du har att fästa det i, ett tungt 60 skåp i enkelgips är troligen ingen bra ide.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det beror väl helt på djupet av 1u chassit du ska in med, samt framtida behov... Jag hade gått på 600 om jag var du då half-depth rack chassin är rätt ovanligt

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

kan du sätta ett 600 så gör det.

helt enkelt en gardering om dina behov skulle förändras framöver.

Håller med, du måste tänka på att tex en ström kontakt ger ett par extra centimeter på slutet.
Jag har vid tillfälle gjort installationer i skåp som ska vara tillräckligt djupa men sedan får man problemet med att kontakter på baksidan.

Skrivet av mrqaffe:

Kolla också vad du har att fästa det i, ett tungt 60 skåp i enkelgips är troligen ingen bra ide.

Ska det vara ett skåp på golvet eller ska det sättas upp på väggen, men helt klart så är det en dålig ide att sätta ett 600 djup i gips.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på ett 800 djupt skåp ut i fall att.
600 är inte speciellt djupt. Och sen kanske du kommer att trycka in mer prylar.

Permalänk
Medlem

Liten parantesfråga: Finns det någon riktlinje på hur djupa chassin man får plats med i ett 600-rack?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boombaaz:

Liten parantesfråga: Finns det någon riktlinje på hur djupa chassin man får plats med i ett 600-rack? Är det 600 som är maxdjupet för ett chassi eller är det racket som är 600 djupt inklusive ev. dörr m.m.?

Jag har ett fristående 60 skåp med glasdörr fram, och avtagbara plåtdörrar runt om. Det går att få in Chieftech's unc-410s-b, men det har krävts vinkelkontakter på i princip allt, det går inte att använda tillhörande sliding rails, original är de för långa, och kortar man dem får de inte plats på bredden i skåpet i alla fall. Det är bara ett par mm det slår på, och är antagligen mitt skåp det är "fel" på...
Jag har chassina på någon typ av bärande vinkeljärn i aluminium. Typ de här fast lite kraftigare:

(Egentligen tror jag att de oven hade fungerat till chassina med, de duger till UPS'en, och batteri-packarna, och de väger mer än datorerna...)

Över 55cm chassi är nog omöjligt. Handtagen brukar inte räknas i "djupet", så 55cm kommer inte kunna sitta mot montagelisterna, utan får sticka ut framtill, har man dörr kommer handtagen "nog" få plats. Precis. Och djupet styrs då av att man ska få plats med vinklad elkontakt till PSU't.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.