Fulkultur pratar om TV-serier

Permalänk
Melding Plague

Fulkultur pratar om TV-serier

Sommaren lider mot sitt slut och det har blivit dags att retirera från en gång soliga vildmarker till TV-soffan. Hösten till ära firar Fulkultur med snack om serierna du måste se.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stranger Things är utan tvekan en utav de bästa serier jag har sett, ser verkligen fram emot fler säsonger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EliteSweden:

Stranger Things är utan tvekan en utav de bästa serier jag har sett, ser verkligen fram emot fler säsonger.

Samma här. Var skeptisk inför att kolla på en serie där huvudfokuset var på ett gäng barn då jag inte brukar gilla det. Men eftersom jag gillar Sci-Fi/Fantasy så gav jag serien en chans och kan bara säga en sak och det är att jag fullständigt älskar barnen! De andra karaktärerna i serien är också bra, gillar Hopper som fan. Man fick ju inte veta så mycket om det mystiska, men det får man säkert göra nästa säsong/säsonger och det är helt fine by me! Känns så jävla segt att man måste vänta förmodligen ett helt år tills man får se säsong 2 bara.

Visa signatur

Asus Rampage VI Formula, Intel i7 4770k 3,5 ghz, EvGA Geforce GTX 980 Ti, OCZ Vertex4 512 gb, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 gb.

Permalänk
Medlem

När ni ändå snackar Netflix vill jag slå ett slag för Bloodlines. Suveränt bra drama. Lite annorlunda än jämfört med andra liknande serier och fantastiska miljöer då det utspelar sig på Florida Keys tror jag det heter. Bra skådisar också. Säsong ett och två finns ute nu.

Permalänk
Konsolgrävare

Måste bara säga att jag blev totalt mind fucked på senaste Mr Robot som kom idag......

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Stranger Things är utan tvekan en utav de bästa serier jag har sett, ser verkligen fram emot fler säsonger.

Ja dom träffar otroligt bra med den serien, älskar alla flörta med gamla filmer E.T, Stand by me och Star Wars för att nämna några. ser fram emot några nya vassa serier och hoppas på WestWorld och Timeless, men vet också att amerikanska tv bolag gärna gör familje lull lull av bra idéer, typ Terra Nova.

Visa signatur

Dator 4 Amd 1100T 16gb ram 250GB SSD + 2TB hd 7770
WHS 6TB

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Rolle H:

Ja dom träffar otroligt bra med den serien, älskar alla flörta med gamla filmer E.T, Stand by me och Star Wars för att nämna några. ser fram emot några nya vassa serier och hoppas på WestWorld och Timeless, men vet också att amerikanska tv bolag gärna gör familje lull lull av bra idéer, typ Terra Nova.

Terra Nova, fy bubblan. Sällan blivit så besviken.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Stranger Things är utan tvekan en utav de bästa serier jag har sett, ser verkligen fram emot fler säsonger.

Håller med! Har inte fått samma känsla av en serie sen man såg Arkiv X på 90-talet. Längtar som bara den till säsong 2.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Stranger things är cool. Mr robot ballade ur i sista avsnittet s1. S2 suger

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Terra Nova, fy bubblan. Sällan blivit så besviken.

Jag blir fortfarande arg när jag tänker på det. Dom skulle gjort den riktigt barnförbjuden, skitig, smutsig, blodig, rå och våldsam. som den där gladiator serien, Spartacus blood and sand eller för all del the Walking dead. Istället blev det familjetrams.

Visa signatur

Dator 4 Amd 1100T 16gb ram 250GB SSD + 2TB hd 7770
WHS 6TB

Permalänk
Medlem

Amazons videotjänst finns såklart inte här, och de lämnade ju Sverige när de lade ner fysiska hyrtjänsten Lovefilm! Lovefilm är varumärket de länge använde i Storbritannien för VoD/strömning innan det blev Amazon Video där med.

Lovefilm är för övrigt synd att de stängde ner, de hade större utbud än någon strömningstjänst har än idag. Lovefilm fortsätter hyra ut BD/DVD i Storbritannien och 70 000 titlar är såklart bättre än någon strömningstjänst har. Filmutbudet är mycket bättre än strömningstjänster, där har de tydligen inte fixat med rättigheterna eller lanserat någon nischad tjänst än. Netflix är inte bra på film, och jag tycker det är på tok för svårt att hitta innehåll på Netflix – vet man exakt vad man vill ha så kan man såklart söka och få som svar att det inte finns. Alternativt kanske film 3 i en trilogi eller kvadrologi finns, men inte de första eller senaste. Fast vad gör man om bara vill se en film som kom ut senaste året som inte har betyg 3 på imdb?

Inte för att bara klaga, vill gärna att strömningstjänsterna ska vara bättre och är inte bakåtsträvande där. Men de måste vara betydligt bättre för att spridningen från warez-scenen ska minska till folks hem. Sen vad ska man göra med "Ultra HD Blu-ray" om man inte kan hyra det? Ingångströskeln blir på tok för hög och strömningstjänsterna ämnar inte direkt till att dra nytta av den nya tekniken som kommer med formatet, och är som sagt väldigt dåliga på film. Visst är säkert många beredda att betala 250 kr för en film, men inte bara för att ha något att se på helgen. De gamla hyrvideobutikerna lär inte göra någon återkomst eller satsa på UHD och postorderalternativet är borta för hyr. Postorder är väl samtidigt det som gäller om man vill köpa film/tv-boxar.

The Grand Tour kan vi hur som helst utesluta kommer strömmas till oss av Amazon, men folk hittar säkert andra vägar att se det. Vet inte om någon svensk kanal köpt rättigheter att visa det heller, är annars något som brukar ske med serier som är exklusiva till tjänster vi inte ens har här.

HBO Nordic är hemskt, dåligt gränssnitt och dålig prestanda, har man inte sett HBO-serierna som finns där kanske det är en bra idé, annars inte. Penny Dreadful fastnade jag aldrig för och då gillar jag ändå skräck-genren.

The Expanse som inte är någon HBO-serie förvisso har skön stämning, känns inte lika såsigt som en del saker på/från Syfy är. Kul att det blir mer där.

@emilakered och de andra som brukar gästa i podden.

Permalänk

Jag kan rekommendera lite mindre kända serier som man inte bör missa:
Louie - riktigt bra livsåskådningsserie med standup humor av Louie CK.

Bloodline - väldigt långsamt uppbyggande serie med ett bang på slutet. väldigt bra skådespeleri av några som lyfter serien ännu ett snepp.

Southland - bästa polis-detektiv serien från det råa LA. varje avsnitt känns äkta som Cops men proffsigt filmat.

Rick and Morty - 10ggr sjukare än Family Guy. Går inte att beskriva med ord nästan. Måste ses.

Show me a hero - Miniserie av skaparen till the wire. say no more. sevärd.

Shameless (US) - väldigt bra svart humor.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Måste bara ta upp en diamant som nästan aldrig tas upp i samband med Liftarna Guide till galaxen; den brittiska tv-serien (BBC). Den är väldigt trogen originalet och de något taffliga effekterna passar liksom in i hela historien. Så kan ni hitta den, gör det och se den!

Skickades från m.sweclockers.com

Så går det när man skriver på mobilen, gjorde en sökning och serien ligger på youtube, se och njut!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Jag kan rekommendera lite mindre kända serier som man inte bör missa:
Louie - riktigt bra livsåskådningsserie med standup humor av Louie CK.

Bloodline - väldigt långsamt uppbyggande serie med ett bang på slutet. väldigt bra skådespeleri av några som lyfter serien ännu ett snepp.

Southland - bästa polis-detektiv serien från det råa LA. varje avsnitt känns äkta som Cops men proffsigt filmat.

Rick and Morty - 10ggr sjukare än Family Guy. Går inte att beskriva med ord nästan. Måste ses.

Show me a hero - Miniserie av skaparen till the wire. say no more. sevärd.

Shameless (US) - väldigt bra svart humor.

Instämmer om Southland, serien förtjänade ett bättre öde.
Det är få polis serier som jag har fastnat för, The Wire, The Shield, Southland och Life är nog dom enda. Life är ju lite mer laidback än övriga, men skön stämming.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Håller med! Har inte fått samma känsla av en serie sen man såg Arkiv X på 90-talet. Längtar som bara den till säsong 2.

*Semi-spolier för Stranger Things*

Ja, ganska uppenbart att det blir fler säsonger med tanke på hur avsnitt åtta av Stranger Things slutade. Just därför förvånade mig lite att det i Fulkultur talades om att det kanske inte skulle bli fler säsonger av Stranger Things.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av star-affinity:

*Semi-spolier för Stranger Things*

Ja, ganska uppenbart att det blir fler säsonger med tanke på hur avsnitt åtta av Stranger Things slutade. Just därför förvånade mig lite att det i Fulkultur talades om att det kanske inte skulle bli fler säsonger av Stranger Things.

Kom kanske ut lite rörigt, ja! Från början var det snack om att en säsong 2 skulle bli helt annorlunda lite i True Detective-stuket, men läser man intervjuer nu handlar det mer om en regelrätt fortsättning med samma karaktärer. Själv hade jag inte haft något emot att släppa den här delen av storyn helt, tycker det kan vara mysigt att lämna vissa saker öppet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

@emilakered:

Alright – ni har så klart gjort lite research.
Ja, sett till slutet på avsnitt 8 känns det rimligt att det blir en regelrätt fortsättning. Kan dock hålla med dig om att det kanske inte är fel att lämna säsong ett i fred. Men så länge manusförfattarna kan hålla skutan upprätt kan det nog funka.

Håller med om att öppna slut kan vara bra! Mitt specialarbete på gymnasiet (cirka 20 år sen nu…) som gjordes i ”rörlig bild” bestod av en kortfilm med öppet slut och det bedömdes som positivt då i alla fall.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av star-affinity:

Håller med om att öppna slut kan vara bra! Mitt specialarbete på gymnasiet (cirka 20 år sen nu…) som gjordes i ”rörlig bild” bestod av en kortfilm med öppet slut och det bedömdes som positivt då i alla fall.

Ja, jag kan gilla öppna slut om det sköts rätt! Är en stor skillnad på serier som avbryts lite för hastigt och historier som medvetet lämnar frågor obesvarade. Det förstnämnda är mest irriterande, tänk serien Alcatraz som exempel. Visserligen rätt usel, men lämnades hängandes på helt fel sätt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Stranger Things 80-tals feeling:;)

Permalänk

Ooh Dan Carlin's Hardcore History pod är faktiskt riktigt schysst!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Medlem

Tack för ännu ett bra avsnitt. Ni nämnde serien Archer, den kan jag varmt rekommendera. Om ni vill se mer tv-series som är animerat för vuxna så kolla utöver Archer gärna in Rick and Morty och BoJack Horseman.