Permalänk
Medlem

V8 Ocean - eucalyptus

ÄNTLIGEN! Är det dags för ett nytt projekt

Välkomna till ”V8 Ocean”

För drygt 11 månader sedan så startade jag min projektlogg för ”Project Three Leaves” som förhoppningsvis de flesta har sett vid det här laget.

Det var som sagt mitt första bygge och det rönte enorma framgångar, vunnit ett flertal stora tävlingar och fått uppmärksamhet från många stora företag, inte minst Nvidia vid flera tillfällen.

Inte för att glömma alla ni underbara människor här på forumet och på Facebook som gett mig så snälla och positiva kommentarer Det betyder mer än ni tror!!

Jag har fortfarande inte smält allting, det hela har blivit så mycket större än jag någonsin kunnat drömma om, helt ärligt alltså! Hade som mål att nå ut till ett par tusen med min bygglogg här på forumet, slutade med upp mot miljonen världen över… Jag är evigt tacksam för alla vänliga själar på detta forum som stöttat och skrivit så snälla kommentarer att man blir alldeles varm i hjärtat, det ska ni veta!

Efter all den pina man fick gå igenom förra gången med vattenkylning som strular, vilket den fortfarande gör och kommer renoveras helt efter detta projekt, så trodde jag att jag var klar. Men fan va svårt det är, är helt fast i denna värld nu. Vill fortsätta vara kreativ, bygga och ha roligt med nya idéer, utvecklas ännu mer, växa som person.

Därav har vi nu ett nytt projekt

Men vad är då ”V8 Ocean”? Jo, låt mig berätta Det blir en extern vattenkylningsstation. Den kommer senare bli ihopkopplad med min Tristellar för att ge extra kylning, men annars så är allt ”extra” bara ett show-off projekt. För att visa hur vackert det är med vattenkylning och vad man kan göra.

Förra gången vid trådstart så blev det en hel del negativ och onödig kritik här i början, vilket jag hoppas jag slipper nu, jag hänvisar er till att helt enkelt sluta följa mina äventyr och lägg er tid och fokus på något annat bygge istället. Är trött på bråkiga människor.

- Don’t be sad, be awesome instead!

Dessutom slipper vi någon större presentation i år. Det enda som hänt är att jag blivit 1 år äldre, gått ut gymnasiet och fått ett gäng kraftfulla sponsorer och MASSVISS av kontakter och nya vänner i bagaget som gör just detta projekt möjligt. Eller, det hade varit möjligt i alla fall, men de underlättar och hjälper en på traven samt gör det möjligt att göra ett extremt projekt istället för något halvdant hemmabygge som först var i tankarna hahahaha Precis som förra gången så går vi också denna gång ALL IN – all or nothing.

Apapap, stopp där, ja du, precis där! Jag har nu skaffat en Facebooksida där ni kan följa med på uppdateringar samt skriva till mig om ni har några frågor Coolt eller hur?
https://www.facebook.com/sebastianedemalm/

Dessutom så ska jag fokusera väldigt mycket på bilderna denna gång och försöka göra det så seriöst som möjligt. Använder En Canon EOS 600D för alla fotografier. Vi vet ju alla hur åt fanders det gick förra gången Visste inte ens att man kunde minska bildstorleken haha

Nu vill jag ta tillfället i akt och presentera samt tacka de företag och personer som lagt ned hutlösa summor pengar och tid för mitt projekt. Det har formligen vällt in paket varje dag och hela huset är full av saker. Julafton varje dag och föräldrarna undrar om man har rånat en bank

Aquatuning
Min absolut största sponsor för detta projekt är Eddy från Aquatuning i Tyskland som förtjänar en liten extra plats. Jag vet ärligt talat inte vad jag ska säga. Jag vet inte om tyskarna är tokiga eller har något helt makalöst förtroende för mig, de har verkligen inte satt några gränser över huvudtaget på vad jag önskar mig hahaha De har försett mig med en uppsjö av produkter från Alphacool och Phobya, mer specifikt om detta kommer i en senare post.
- http://www.aquatuning.se/
- Aquatuning på facebook: https://www.facebook.com/Aquatuning.Fanpage

BlackNoise Technologies
Niels från BlackNoise Technologies har försett mig med fläktar för detta projekt. Det finns verkligen INGA andra fläktar som passar detta projekt och det är just därför jag samarbetar med BlackNoise. En mer specifik post om detta kommer senare.
- http://www.blacknoise.com/
- Blacknoise på facebook: https://www.facebook.com/Noiseblocker-105076862915678/

Martmamod
Markus från Martmamod (Stempel-Hauser) i Tyskland är en expert på sambandet emellan akrylplast och ledbelysning. Han är väldigt skicklig och framförallt väldigt snäll. Han kan göra det mesta man kan tänka sig och har tillverkat specialgjorda delar på beställning samt levererat av högsta kvalité. Mer om detta i en senare post.
- http://www.martmamod.de
- Martmamod på facebook https://www.facebook.com/martmamod/

Skapamer
Tina & Jonas från Skapamer gick med på att förse mig med material i form av färg för detta projekt. Det var från Skapamer jag köpte Montana Gold sprayburkar till mitt förra projekt, och det finns varken några sprayburkar som är bättre eller en bättre butik. De har lägst priser och snabbast support. De är mitt självklara val för att ge mina byggen liv i uppmuntrande och härliga färger – fram till den dagen jag får Airbrush år 2030 En mer specifik post om detta kommer senare.
- http://www.skapamer.se/
- Skapamer på facebook: https://www.facebook.com/Skapamer

Mayhems
Kevin från Mayhems i England hoppade på tåget mitt i projektets gång och har försett mig med hela deras sortiment i form av "dyes" samt ett par flaskor clear coolant och dyes Allt detta kommer användas både denna gång, till förra projekt samt allt kommande i framtiden! Däremot finner jag filmer och bilder på internet väldigt tråkiga när det kommer till att visa färgernas naturliga färg, så jag kommer köra en lång guide med en genomgående visning på djupet utav varje "dye", o-redigerade bilder som verkligen visar hur färgerna ser ut så man inte blir besviken att det ej blir som man trott om man själv vill testa Mayhems i sin loop Är jätte glad för deras positiva framåtanda och att de vill jobba ihop med mig
- https://mayhems.co.uk/
- Mayhems på facebook: https://www.facebook.com/Mayhems2009/?fref=ts

Alla ovannämnda vet hur mycket de betyder för detta projekt och de vet hur tacksam jag är. De har alla bidragit på olika sätt. Men de har ALLA en sak GEMENSAMT! – De tror alla på ett super-häftigt projekt. De har egentligen ingen aning om vad jag kommer göra. Jag har varken skisser eller några ritningar att visa upp. Men det som gör mig så glad är att de tror på mig! Det är inte alla hundra tals prylar som kommer på posten som gör mig glad. Det är faktumet att DE tror på MIG. En 19 år gammal grabb från en liten stad i skogen. Känslan av att de största företagen i respektive bransch tror på en och är villiga att skicka saker för en hel månadslön, att någon faktiskt tror på en, någon de aldrig mött eller sett – den känslan är obeskrivlig, jag finner inga ord, det verkligen känns inombords!

Men så finns det en sak jag vill lyfta fram. angående den sponsring som står bakom detta projekt. Jag har ett par meningar jag vill säga. Jag ställer inte bara höga krav på mig själv och mina prestationer utan också när det kommer till sponsring, så är det jag som ställer krav på företagen! ALLA byggen, ALLA projekt jag gör är ENBART för min egen del och görs enbart för att stå på MITT skrivbord om inget annat sägs. ALLTING görs efter mina idéer och design. Så när det kommer till att ”få” saker från mina sponsorer så väljer jag enbart saker jag själv verkligen ”vill ha” och som jag annars hade betalat för. Jag är inte girig och har ingen brist på pengar heller för den delen. Jag ber inte om saker från mina sponsorer bara ”för sakens skull”. Utan väljer enbart ut de produkter som de gärna vill förse mig med som jag annars hade köpt ur egen plånbok.

Jag ställer också de kraven att jag arbetar under frihet. Jag tar tacksamt emot förslag, idéer osv. Men det är mitt sista ord som bestämmer och jag vill använda de produkter jag gillar utav både kvalitéts synpunkt och utseende mässigt. Bara för att ge ett exempel – jag kunde antingen ha valt fläktar från Alphacool/Phobya eftersom jag kunde ha fått dem ”gratis”, eller all vattenkylning också för den delen. Men jag väljer att gå på andra produkter, i detta fall Noiseblockerfläktar eftersom det är just dem jag fastnat för p.g.a utseendet. Vattenkylning har jag också valt att använda mig utav ett flertal olika fabrikat eftersom jag väljer att gå med det som passar temat och min smak. Alphacool gör ej vita fittings, därför har jag valt att köpa mina egna istället för att gå med deras svarta eller silvriga bara för att det hade varit ”gratis”.

Slutsummering – de produkter ni kommer få se, det som jag fått sponsrat har jag valt specifikt för just detta bygge eftersom det är de jag fastnat för – och INTE för att jag får de serverat på silverfat.

Hoppas ni är lika glada som jag och ser fram emot att ha med er på detta äventyr Det kommer definitivt bli både spännande och roligt!

Permalänk
Medlem

@eucalyptus: kommer följas:)

Permalänk
Medlem

- http://www.aquatuning.se/
- Aquatuning på facebook: https://www.facebook.com/Aquatuning.Fanpage

Kanske vi ska inleda med ett par bilder på lite av de saker jag fått av Aquatuning?

Eddy har verkligen skickat mig en hel del

Vad har vi här då? Jo lite allt möjligt. För att göra en liten introduktion så kan jag bland annat nämna att jag kommer använda 16/10 mm glasrör. Ja, du hörde mig rätt, GLASrör Fräckt va? Har inte sett många byggen med glasrör, så detta kan ju sluta hur som….

Reservoarerna är ur den nya “Eisbecher” serien och jag fullkomligen älskar dem. Kommer definitivt köra på dessa till kommande byggen i framtiden också. De är HELT genomskinliga, både pumptopp och res. De har en sk. “waterfall effect” där inled röret ger en sprinklereffekt, en demo-video om detta kommmer i ett senare inlägg

Tanken är att endast använda ett rör som insprut, men ja, varför inte använda båda och få dubbeleffekt?

Radiatorerna 560 45XT, ja, dessa är extremt feta! Samt dessa som egentligen fyller någon sorts funktion utav hela detta projekt En 560 per loop i min tristellar + de inbyggda - vilket ger en total radiatoryta på 92 800mm^2 per loop, dvs en för CPU och en separat för GPU, hoppas det kommer räcka

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

@eucalyptus: kommer följas:)

Härligt! Du kommer få se mycket spännande

Kommer för tillfället göra ett inlägg per dag för att presentera sponsorer och deras hjälp, så nytt inlägg väntar imorgon

Permalänk
Medlem

Kör så det ryker!

Permalänk
Medlem

Gillar inte att avslöja utseende och design i förväg eller strukturen för den delen.

Men här kommer en snabb och enkel liten prototyp på hur det kommer se ut Eftersom designen kommer va mer detaljerad senare så bjuder jag på denna eftersom det kommer fler överraskningar

Även demo-video från tidigare på hur reservoaren fungerar med dubbla inlet

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Kör så det ryker!

Kör så det sprutar vatten hehehe

Permalänk
Medlem

18:00

- http://www.martmamod.de
- Martmamod på facebook https://www.facebook.com/martmamod/

Woop woop, nu ska jag visa vad jag fått från Markus ifrån Martmamod (Stempel-Hauser) i Tyskland

Han tillverkar det mesta med akrylplast och just denna kallas “sLight”. Detta kommer vara en av grundpelarna för hela mitt bygge, en stomme i “chassit”.

Den är verkligen urläcker. Den mäter 665 x 240mm - exakt som jag bad om, det är den största de någonsin gjort

När allt kommer på plats så kommer jag borra 18 hål i denna för vattenkylning att gå igenom. Kommer använda mig utav en hålsåg för de stora hålen och en “step bit drill” (vad det nu heter på svenska) för de lite mindre hålen Har ej någon pelarborr, så hoppas det går iaf.

Har sett andra byggen använda sig utav denna idé och det är verkligen något alldeles extra.

Permalänk

Följer med glädje! Kommer bli grymt sebastian!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscargrundstrom:

Följer med glädje! Kommer bli grymt sebastian!

Det hoppas vi verkligen på Känner lite tidspress då min dator läcker rätt så jäkla mycket så måste få detta klart så jag kan börja byta rören på den :/ Vill ju börja spela igen

Permalänk
Medlem

- http://www.blacknoise.com/
- Blacknoise på facebook: https://www.facebook.com/Noiseblocker-105076862915678/

Dags att presentera Noiseblockerfläktarna, NB-eloop B14-PS

De är bara gör goa!

Innan det ens var på tal om sponsorer så hade jag redan fallit för dessa fläktar. De är verkligen helt fantastiska, inte på pappret i specs då de är som alla andra high-end fläktar där ute. Men designen är verkligen enastående.

Hela fläktbladet är en enda stor del som man enkelt kan trycka av från motorfästet, inga skruvar och inga clips som på andra fläktar om man nu skulle vilja lackera antingen fläktbladet eller fläkthuset. Jag kommer dock låta de va exakt som de är, trots den aning tråkiga svarta så kommer det ge en bra brytning senare

Gummibitarna i kanterna ska nog förmodligen agera vibrationsdämpning, men på radiatorerna så hänger dessa fritt i luften och gör varken till eller från, förutom att se bra ut Tråkigt nog är de också gråa och inte krispvita :/

Ja vad ska jag säga? Jag är verkligen helt såld på dessa. Att de sen inte passar alla byggen är jag med på, definitivt. Jag kör på dem här enbart för utseende!

Det enda negativa som går att säga är de medföljande kablarna. På fläkten sitter en 5cm kontakt där man sedan får haka på förlängningssladdar i de två olika längder som följer med. Detta är positivt! Men det negativa är sleevingen som är svart :/

Nu får ni kolla själva

Permalänk
Medlem

- http://www.skapamer.se/
- Skapamer på facebook: https://www.facebook.com/Skapamer

Nu är det tid för att presentera min sista men inte minsta samarbetspartner, Skapamer.se - Tina & Jonas som mycket snällt har skickat mig en uppsättning sprayburkar från Montana Gold, hoppas på ett långt och gott samarbete ihop med dem för både detta och framtida projekt. Förutom färg också en riktigt gedigen linjal i metall som kommer till pass senare när det ska borras samt en uppsjö av svarta latexhandskar som är 10ggr bättre än vanliga engångshandskar!

Ville från början prova semi-gloss lack, men denna är helt slutsåld, så fick bli mattlack som jag använde mig utav förra gången.

Jag är allt annat än duktig med sprayburkar. Vet bara att man ska skaka burken och fyra av färgen. Men ska verkligen försöka göra ett helhjärtat försök till att bli bättre denna gång. Försöka göra det ordentligt med slipa, primer, färg, lack och vänta vänta vänta

Förra projektet blev helt i vitt med detaljer i grönt. Denna gång blir det HELT vitt. Inte någon annan nyans. Den enda färg som kommer synas är vattnet. Vill jag sedan byta färgkombination kan jag då med en schysst bakgrund köra vilken färg som helst, rosa, gul, grönt, lila, orange vatten, ja vad som helst.

Hade jag kört gröna fittings, eller blåa eller vad som helst så kan jag ej använda vilken färg som helst på vattnet. Det är noga med detaljerna!

Vill vänta med att lackera radiatorer osv. innan jag har hela konstruktionen klar. Håller dock på att lackera ett par saker till vattenkylningen, som tar tid, men som förhoppningsvis dyker upp nästa helg

Här kommer bilder

Permalänk
Medlem

Åh vad häftigt. Det här ska bli roligt att följa!

Hoppas den här slår Lövet

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Åh vad häftigt. Det här ska bli roligt att följa!

Hoppas den här slår Lövet

Tackar så mycket Storage Jar

Vi hoppas på det

Går lite segt nu, haft otur med vädret o legat lite på latsidan hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

“step bit drill”

Jag skulle säga konborr, det är iaf vad det heter för mig!

Kommer följa bygget, du redde ju ut föregående bygge fenomenalt bra. Ska bli spännande att se vart detta tar vägen!

Permalänk
Medlem

Det här blir det till att följa med stort intresse. Break a leg!

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Jag brukar säga stegborr

Ser ut som det kan bli riktigt bra detta! Följer med höga förväntningar för jag vet vad du kan leverera

Visa signatur

==CPU: I7 6700K @4.6Ghz==Mobo: Asus Maximus VIII Hero==RAM: 32Gb Corsair Vengeance Lpx==GPU: Asus strix 1080 Dc3==SSD: 1 ocz 400 m.2 @128Gb, Samsung 850 Evo @500Gb x2==PSU: EVGA Supernova G2 750+Röd/Svarta Cablemod kablar==Chassi: Phanteks Evolve ATX==Kylare: BeQuiet Dark Rock Pro 3==

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobberman:

Jag skulle säga konborr, det är iaf vad det heter för mig!

Kommer följa bygget, du redde ju ut föregående bygge fenomenalt bra. Ska bli spännande att se vart detta tar vägen!

Skrivet av Baalex:

Det här blir det till att följa med stort intresse. Break a leg!

Skrivet av Zy77en:

Jag brukar säga stegborr

Ser ut som det kan bli riktigt bra detta! Följer med höga förväntningar för jag vet vad du kan leverera

Åhhhh, tackar så mycket för era styrkekramar <3 <3 <3 Fantastiskt roligt att höra!

Hoppas på att få visa något nytt nu i veckan.

....Väntar fortfarande på att den lokala firman ska ringa o säga "delarna är klara", men de har ej ringt...

Permalänk
Entusiast

Se där ja... då var du igång då

Ska bli skoj att se vad du åstadkommer!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Se där ja... då var du igång då

Ska bli skoj att se vad du åstadkommer!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det som nu komma bli

Vi får väl se Roger

Permalänk
Medlem

Ja, det är höst, mänga dagar som passerar utan några uppdateringar.

Förstår att det är som att läsa en bok där det bara ges en förhandstitt på handlingen utan fortsättning

Här kommer iaf alla “flow meters” jag kommer använda mig utav, 16 st total vill säga.

Cylindrarna var i ett hemskt skick när jag fick dem, så har skrapat bort gammal färg och lackerat om dem med Montana Gold Pure White samt tillhörande lack. Samt putsat dem.

Det var inte enkelt kan jag säga!! Har fått göra om dem flera gånger om och det blev en process på 3-4 veckor att få 16 kapslar (2 på varje) färdiga, kan enbart köra 2 åt gången där jag lackerar på en ställning utomhus
Försöker göra det ordentligt, färg > slipa med fint sandpapper (p800 vanligtvis) färg > slipa > lack.

Slog iväg en pling till min kontaktperson Johan hos Blomberg & Stensson i Katrineholm som hjälper till med att skära ut, o de har haft semester under sommaren samt en trasig maskin senaste veckorna, så han skulle försöka få delarna klara nästa vecka.

Annars är det inte så mycket just nu. Ni får gärna dela med er om det händer något roligt? Ja, jag ska vara ärlig, är ganska deppig i höstmörkret, först gick telefon i backen och man kan ej springa runt o leta pokemons. Dessutom läcker min dator vatten och behöver åtgärdas men det kommer ske efter att detta projekt är klart. Så alla uppdateringar sker på en MBP -som är mindre roligt kan jag lova.

Ha de bra tills vi hörs igen!

Permalänk
Medlem

Fredag, mm, skönt.

Samtidigt som kylan och mörkret ligger ute kunde jag tidigare idag hämta ut delarna jag behöver för att kunna komma vidare med projektet *äntligen*

Jag har fått hjälp av Blomberg & Stensson i Katrineholm med detta. Det hela har ni kanske förstått blivit fördröjt med veckor, månader…

Sen när jag hämtade ut delarna var mer än hälften bara att skrota då personen som kört vattengräsen ej haft plywood under akrylplasten när denna körts, så i princip allt är förstört… Kan ju tillägga att det var någon ersättare för ordinarie.

De stora grejerna fungerar dock fint, men allt småplock måste göras om, suck Den där Evonikplasten från Tyskland var mig då inte billig på Bauhaus!

Men stommen är det viktigaste i nuläget så man kommer framåt, eller hur?

Ber direkt om ursäkt för bilderna, var ivrig att komma igång och har verkligen lyckats fylla HELA garaget med prylar så inte ens något ställe att fota på när mörkret lagt sig och regnet piskar mot fönstret.

Det hela består av två 4mm aluminiumbitar och en 5mm akrylbit.

Och ja, de är då inte små… nästan 57 cm bred hahah ojoj här behövs nytt skrivbord!!

Börjar med att markera vart det ska borras. Har till skillnad från många andra inte tillgång till några glamorösa maskiner eller verktyg. Så här används hederlig tejp och linjal och en gnutta ögonmått hehe Ja, en pelarborr hade suttit fint, men ja, det har ja ingen!

Borrmaskinen är till o med lånad från morfar, vilket jag rekommenderar andra som vill börja bygga. Fråga vänner eller släkt om de har verktyg att låna ut ifall ni själva vill borra och skruva

Fortsättning? Ja den kommer en annan gång, en annan dag. Kanske i helgen?

Men för att inte lämna mina vänner helt tomhänta så tänkte jag, motvilligt, dela med mig av kontrollpanelen, hjärtat som kommer styra hela maskineriet.

Det är 19mm push-buttons, de svarta till höger med vit led ring kommer ifrån Phobya och är vad jag vet de enda som gör de i svart, tror det fanns något på Ebay också. Engineknappen fick jag leta i veckor efter och dyr som satan var den också! Men ack så häftigt!!

Hade förmodligen valt knappar i silver idag, silver och vitt är förbaskat snyggt ihop, men tycker det silvriga blir för mycket eftersom fläktarna är svarta och vita. Silver och svart går inte!

Och ja, sen har vi godbiten

En prototyp på hela “motorn”, ganska maffig om jag får säga det själv. Hoppas på att hålla ned vikten en aning, hoppas på att kunna flytta den utan släpkärra hahahahah

Trevlig helg kamrater! Efter detta blir det pokemon för hela slanten, snart lvl 28

Permalänk
Entusiast

Stiligt! Ska du köra tubing genom hålen på sidorna där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Stiligt! Ska du köra tubing genom hålen på sidorna där?

Nåt sånt, ja

Desto mer rör desto bättre

Permalänk
Medlem

En kort liten uppdatering nu

Är betydligt mer att göra än vad jag tänkt mig, och definitivt svårare. Att bara borra är inte särskilt enkelt eftersom allting måste passa :/

"Fötterna" eller vad man ska kalla det till Alphacool Eisbecher reservoarerna är för höga, och eftersom de har noll monteringsmöjligheter så får man helt enkelt ta och borra sina egna hål. Vilket jag tycker de definitivt kan göra bättre och förse sina användare med fler valmöjligheter.

Sagt och gjort så borrades det, blev rakt enligt vattenpasset, men sen om bordet lutar vet man ju aldrig

Dessutom en exklusiv förhandstitt på vattenkylningen, flow meters vill säga, usch, fy sjutton vad det där lät som en billig reklamsåpa på tv....
Tilläggas bör att detta klipp var filmat lite väl i hasten för att visa en kompis och inte alls tänkt att postas i någon bygglogg, därav den urusla kvalitén!

Godnatt!

Permalänk
Entusiast

Mycket vackert vännen! Keep it up

Permalänk
Medlem

Gud va snyggt det ser ut och synd med det läckorna på din nuvarande dator, hur kommer det sig att den läcker så mycket? Ajja, lycka till med detta projektet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Mycket vackert vännen! Keep it up

Thanks Roger Lycka till med din vattenkylning nu Vi ligger på typ samma nivå när det gäller att kapa rör och koppla anslutningar hehe, båda helt novis Böja rör kan jag, men att böja och kapa och sedan få det att passa in emellan anslutningarna blir en utmaning...

Skrivet av Loleo:

Gud va snyggt det ser ut och synd med det läckorna på din nuvarande dator, hur kommer det sig att den läcker så mycket? Ajja, lycka till med detta projektet!

Hihihi Väldigt roligt att höra Loleo!!! Kommer bjuda på en del nytt snart, förmodligen till helgen. Håller på o borrar och borrar, varje hål tar en evighet :/

Ang. läckorna, det är allt pga av det där dumma "UV-limmet" som används ihop med Monsoon anslutningarna... Det där limmet är skräp rent ut sagt. Kommer aldrig använda det igen. Fått nya kopplingar från Monsoon, deras nya EV2 modell som fungerar som en vanlig "compression fitting" - med O-ringar som tätat och trycker åt dvs. Dock inga Monsoongrejer till detta bygge, valt att köra anslutningar från Kina den här gången

Tack ännu en gång!

Permalänk
Medlem

Jag finner det dags för en liten uppdatering här Ingen riktigt byggsession, men ändå en liten update på hur det står till (tummen upp).

Det borras något så in i kaklet! Borrmaskinen bokstavligen talat går i ett. Just nu börjar det dock jämna ut sig efter 20+ borrade hål hehe

Kom på igår också att jag vill ändra designen lite så beställt nya grejer som tyvärr kommer dröja ett par veckor, men jag jobbar på för det

Ja, bilderna kan tala för sig själva, lite halvsann story, ni kan räkna med en fortsättning!

De första två bilderna är ifrån 60mm hålsågen som gjordes för att reservoarerna ska kunna få plats.

Sedan har jag borrat och filat i en timme för att få ett i min åsikt fint hål för en liten strömsladd till nätadaptern på andra sidan, en 12V DC 10A som kommer ha mer än tillräckligt krut för att kunna strömförsörja hela projektet

Efter att ha suttit och finlirat på det där ovala hålet slog det mig vilket handarbete det egentligen ligger bakom alla detaljer. Snacka om “hemma-pyssel” eller vad synonymen är för allt craftmanship… **Nej nu kom jag på. Det är att efter sånt här, när man spenderat tid, svett och tårar för att göra något med simpla enkla verktyg som man verkligen kan känna sig stolt! Det är du som har gjort det, ingen annan, du har lagt din energi, kunskap och färdigheter på att åstadkomma något som du med handen på hjärtat stolt kan säga att du har gjort. Ingen kan någonsin ta bort den känslan! Det är möjligt att göra saker utan avancerade CNC-maskiner där enbart programmering och siffror behövs. Här är det simpla, enkla verktyg och dina fingerfärdigheter som lägger grunden till vad som är möjligt att komma bli!

Sen skruvades ett par klossar på plats för att hålla adaptern på plats

Mer borrning…

Och sen till det stadie projektet står i dagsläget

Vill passa på att återigen tacka Markus från Martmamod / Stempel-Hauser i Tyskland för sin “sLight” som han gjort åt mig. Efter att nästan ha borrat halva akrylplasten och en repa här & där så kan man se vilken fantastisk kvalité det är bakom han arbete. Allt från passform till akrylplasten - båda håller en skyhög kvalité - och jag kan lova att detta hade jag verkligen inte kunnat åstadkomma på egen hand - även om jag haft en beskrivning!

I samma veva även tacka Aquatuning för allt förtroende och allt de skickat mig för att underlätta mitt projekt
“Alphacool Eisplateau” - anti-statisk matta som jag använder som underlag. Den är verkligen kanon på alla sätt och vis. Otroligt stor och mjuk, perfekt för att bygga på och med säkerhet veta att man inte skadar några delar, förutom de som åker under borrmaskinen såklart

Slut för denna gång

Permalänk
Medlem

Förstår att ni undrar vart man tagit vägen, jag undrar också…

Men, I AM BACK!

Har en del överraskningar på G, inom ett par dagar, eller timmar Håll ögonen öppna!

För denna update så, ja, jag låter bilderna tala för sig, och denna gången menar jag det!!

Ska bara tillägga att det är förbaskat roligt att arbeta i trä Det är så mjukt, enkelt och fantastiskt roligt!
Verktyget för att göra utfräsningar är Biltemas “mini slip”, fungerar ypperligt bra med tanke på prislappen! Inte direkt bästa verktyget för metall. Men för trä och plast så skär det som Becelsmör!

Oh, va kul att du lade märke till min nya watermark, vad tycks? Tyckte den förra blev lite skev, så försökte hålla denna lite mindre, lite mer stilrent