Hindra en router att byta mellan nät

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Eksjö
Registrerad
Feb 2016

Hindra en router att byta mellan nät

Hej.

Som rubriken säger.
Kan man hindra en webbkontakt (internet-router i vägguttaget) att byta till ett annat nät när den redan HAR ett fungerande nät?

För den jä*len byter nät i alla lägen, dåliga tillfällen med... varesej om man spelar genom internet, cam:ar, eller bara är på internet, så bryter den 10-15sek för att söka ett annat nät och koppla upp sig på det.
Om bryts vid internet kan jag inte återgå till den sidan jag var på vid tillfället, för då hoppar den till webbkontaktens IP-nummer, ÄVEN att internet fungerar. Då måste jag starta om hela internet webbläsaren. Skitirriterande!!!

Jag måste ligga precis mitt emellan 2 st nät, för så ofta den betyder så vill jag bara hacka sönder skiten...
Är som att om det kommer ett annat nät som är liiiiiiite bättre så bryter han, och kopplar upp sig på det nätet..

Fast jag vet inte om den bara bryter, söker nät, och kopplar upp sig på SAMMA nät igen, det vet jag iofs inte.
För jag vet inte 100 hur grejerna fungerar...

MEN, jag skulle veta OM man kan koppla om den eller nått, så att de behåller SAMMA NÄT, helatiden, även att ett annat nät blir lite bättre än det man har, så byter den INTE!!!
Och den ENDA chansen att byta nät, är att man måste starta om produkten.

Går sådant fixa???
För den gör mig så förbannad....

Tack på förhand.
/Mats

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Exakt vad är det du menar ? Jag tror inte din router byter mellan olika nät men det hade varit bra om du skriver vad det är för modell och menar du egentligen att du har nått wifi problem ?

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av thesweboy:

Fast jag vet inte om den bara bryter, söker nät, och kopplar upp sig på SAMMA nät igen, det vet jag iofs inte.
För jag vet inte 100 hur grejerna fungerar...

Antingen så kopplar din dator upp sig mot andra trådlösa nät automatiskt, eller så tappar du trådlös anslutning helt så den måste koppla upp sig igen vilket kanske är mest troligt.

Detta har egentligen ingenting med din router att göra eller att den använder olika nät.

Har du trådlösa problem så kanske det är dags att köpa en access punkt, dra en kabel och sätta den närmre din dator, eller iaf felsöka och kolla hur det ser ut på kanal belastningen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2015

Prova att ta bort eller "glömma" de andra näten omkring dig i inställningarna?

Status: Active ●

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Nov 2002

Det där låter som tres router man sätter direkt i en vanlig elkontakt så kopplar den upp sig mot mobilt internet och delar sedan ut det via wifi, de har två olika modeller.

Åtminstone på den ena E5575 kan man göra så här:
https://www.tre.se/Documents/Kundservice/mobilt-bredband/huaw...

Det man ska göra är att låsa den till manuellt läge.

Den andra E8258 verkar det vara värre med, då det inte står något om låsa nät på Tres supportsida.
Men det kan vara möjligt att samma metod fungerar på den.

Går den inte att låsa är det rätt hopplöst läge då den kommer fortsätta att hoppa runt mellan masterna för det är det som händer när man ligger emellan.

Helst skulle man vilja se möjlighet att låsa på specifik mast, men den möjligheten brukar i princip aldrig finnas.
Men har du en E5575 är det värt att prova att låsa på nät och sätta den i manuellt sökläge.

Ev kan den andra E8250 också ha funktionen fast det inte står utskrivet på supportsidan så kolla i admin inställningarna om du har den.

Skulle det råka vara motsvarande pryl från någon annan än Tre så leta efter motsvarande funktion i admin inställningarna där också

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Vad är det för typ av nät den byter mellan? Trådlöst? 3g?

Vad har du för router?
Vad har du för ISP?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Eksjö
Registrerad
Feb 2016

Först, måste ursäkta mig, jag är dålig på förklara på vad jag vill... Och när jag har sagt "nät", då har jag menat "master" istället.
Enligt Tre kan inte ens denna produkt/företag byta mellan nät, utan bara kör på Tre's nät helatin.

Min router är av (tillverkaren) "Huawei", eller "3Webbkontakt-3A8A". En 3G router.
Med ett "3Maxfart 100GB" (dock aldrig över 1Mbit/sek).
Tydligen är avtalet gjort för både 3G och 4G näts användning. Men använder bara 3G då routern bara klarar av det.
Jag kan göra någon avundsjuk genom säga att jag bara betalar 199kr/mån för detta.
Jag fick ett megapris för 3år sedan, samt även ett 50% rabatt avdrag/mån, i all evighet.
Något som iaf kostar 6-700kr/mån numera vanligtvis

Glömde säga att då routern bryter minst 2ggr/h så är det jävligt irriterande... så det bryter inte bara 3-4ggr/dagen inte.. utan här bryts internet ofta....

mrqaffe
Nej, du har rätt, jag menade byte mellan "master", jag sa fel då jag sa byte mellan "nät".
Det är inget fel på wi-fi'n, då även om INTERNET försvinner, så är fortfarande datorn uppkopplad till routern. Kan gå in på "Nätverk" i utforskaren även om internet är nere.

VexedRelic
Datorn är inställd på att bara köra på mitt nät, samt att datorn inte kan koppla upp sig själv på andra nät på egen hand.
Internet försvinner, men inte uppkopplingen till routern, så det är inte fel på wi-fi'n.
Är jag inne på routerns IP "hemsida" så ser jag att den bryter från internet, och kopplar upp sig igen.

rj45
Tyvärr går inte det göra så på en router. Men jag förstår att du menade på datorn, p.g.a. förra inläggets innehåll

Airborne
Japp, som jag sa, en internet-router i vägguttaget. Och ja det är mobilt bredband (trodde det sa sig självt, men kanske hade fel, ursäkta).
Har en äldre modell, är en 3A8A.. men denna har åxå manuellt läge. Men det fungerar inte, kom inte ihåg om internet aldrig ville kopplas på då det kopplades av direkt, eller om det kopplade ifrån sig själv efter 5min jämt. Vet bara att automatik fungerar "bäst".
JA!!! PRECIS, det är EXAKT den funktionen jag vill ha, en låsning till en specifik mast (dock sa jag "nät" i första inlägget, men jag menade master).
Ja, denna är ju som sagt 3år gammal (minst), hos mig iaf. Och en annan produkt som har denna funktionen att låsa till specifik mast vill jag ha. ELLER någon som har en MJUK överväxling mellan byten mellan master så routern inte bryter av internet, visst 0.5sek är otroligt acceptabelt om det fanns!! Precis som ett telefonsamtal, ett telefonsamtal bryts inte när det byter mast, man bara pratar på som vanligt ju!!!!

jocke92
Den kan INTE byta mellan nät, Tre använder BARA sitt egna nät.
Tre trodde att förmodligen så bor jag mellan 2st master.
Routerna klarar bara 3G.
Jag vet inte vad "ISP" är för någonting.....

Så vet någon en annan produkt som har en mjuk växling/överföring mellan olika master så skulle jag vilja köpa den, i förrgår. Och har den 4G så är det ett plus!
Då det enligt endel här så verkar det som om min väggkontakt router är omöjlig att låsa så som jag vill kunna göra....

Jag blir så förbannad på denna produkt... att jag bara vill ta och köpa mig en "shredder-maskin" till att slänga ner min router i och bara stå där och gap-flabba tills jag börjar gråta av allt skrattande av att se routern slitas i småbitar och bli till smått skräp utspritt över golvet!!!!
*Moa-hahahaha*

/Doktor-mugg

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det kanske går att byta modell så man kan använda en riktantenn som pekar på en viss mast så routern bara får ett alternativ.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Eksjö
Registrerad
Feb 2016
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske går att byta modell så man kan använda en riktantenn som pekar på en viss mast så routern bara får ett alternativ.

Jasså... du tror det skulle kunna fungera?? med riktantenn alltså. tja, hrm.. känns som den kommer lutar mest åt den ena masten, men tror inte att riktningsantennen som riktas bort från den andra masten, inte hindrar routern att komma in på den andre masten ändå...

Det känns nästan så... om inte någon med livserfarenheter kan skriva
Vet en riktningsantenn hjälper till bättre, starkare kontakt.. men frågan är ändå om det kan funka.. hade annars varit en lösning.

Någon som har några bra mobila bredbands routrar som ni kan skriva ner här så jag kan köpa/prova en sådan med??

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av thesweboy:

Jasså... du tror det skulle kunna fungera?? med riktantenn alltså. tja, hrm.. känns som den kommer lutar mest åt den ena masten, men tror inte att riktningsantennen som riktas bort från den andra masten, inte hindrar routern att komma in på den andre masten ändå...

Det känns nästan så... om inte någon med livserfarenheter kan skriva
Vet en riktningsantenn hjälper till bättre, starkare kontakt.. men frågan är ändå om det kan funka.. hade annars varit en lösning.

Någon som har några bra mobila bredbands routrar som ni kan skriva ner här så jag kan köpa/prova en sådan med??

Det går att uppnå så kraftig dämpning av signalen i fel riktning att det blir närmast omöjligt att plocka upp signaler därifrån men antennen och kraven på att den verkligen pekar åt rätt håll kan göra det otympligt.
Det går att tillverka ganska enkla antenner som i praktiken håller riktnigningen inom nån grad och är i det närmaste okänsliga när vinkeln avviker mer än så och en extrem antenn (typ radioteleskop) håller riktningen inom nån hundradels grad.
Det finns ett par ganska billiga antenner på Kjell, tex 30-32 graders öppning för 4G https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/mobilt-bredband/ant...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Nov 2002

Den länkade antennen från kjell o Company:

https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/mobilt-bredband/ant...

Den antennen är för höga 4G banden dvs tätortsbanden 1710-2700 MHz och ej för glesbyggds 4G som kör låga banden 700-900Mhz så kolla vad som funkar där du bor. Är det mindre stad eller landsbygd brukar det oftast vara låga banden där räckvidden är längre.

Om det är låga bandet som används blir antennen större (i princip liknande TV-antenn fast smalare) om den ska ge bra förstärkning och riktverkan.

https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/mobilt-bredband/ant...

Eller denna:

http://www.lohelectronics.se/poynting-riktantenn-11dbi-sma-me...

Bor man i villa fungerar det säkert att sätta upp, men i hyreshus kan det vara svårare att få lov att hiva upp en sådan eller två ( två kan ge mer hastighet om de kör mimo )på taket. Ska man köra två behövs ett sådant fäste för att vinkla dem om man inte gör någon egen lösning:

http://www.lohelectronics.se/kommunikation/mobilt-bredband-17...

Man behöver också en router med externa antenningångar för att koppla in yttre antenner och beroende på router ev antennadapters om kontakterna inte passar rakt av.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2016
Skrivet av thesweboy:

Först, måste ursäkta mig, jag är dålig på förklara på vad jag vill... Och när jag har sagt "nät", då har jag menat "master" istället.
Enligt Tre kan inte ens denna produkt/företag byta mellan nät, utan bara kör på Tre's nät helatin.

Min router är av (tillverkaren) "Huawei", eller "3Webbkontakt-3A8A". En 3G router.
Med ett "3Maxfart 100GB" (dock aldrig över 1Mbit/sek).
Tydligen är avtalet gjort för både 3G och 4G näts användning. Men använder bara 3G då routern bara klarar av det.
Jag kan göra någon avundsjuk genom säga att jag bara betalar 199kr/mån för detta.
Jag fick ett megapris för 3år sedan, samt även ett 50% rabatt avdrag/mån, i all evighet.
Något som iaf kostar 6-700kr/mån numera vanligtvis

Glömde säga att då routern bryter minst 2ggr/h så är det jävligt irriterande... så det bryter inte bara 3-4ggr/dagen inte.. utan här bryts internet ofta....

mrqaffe
Nej, du har rätt, jag menade byte mellan "master", jag sa fel då jag sa byte mellan "nät".
Det är inget fel på wi-fi'n, då även om INTERNET försvinner, så är fortfarande datorn uppkopplad till routern. Kan gå in på "Nätverk" i utforskaren även om internet är nere.

VexedRelic
Datorn är inställd på att bara köra på mitt nät, samt att datorn inte kan koppla upp sig själv på andra nät på egen hand.
Internet försvinner, men inte uppkopplingen till routern, så det är inte fel på wi-fi'n.
Är jag inne på routerns IP "hemsida" så ser jag att den bryter från internet, och kopplar upp sig igen.

rj45
Tyvärr går inte det göra så på en router. Men jag förstår att du menade på datorn, p.g.a. förra inläggets innehåll

Airborne
Japp, som jag sa, en internet-router i vägguttaget. Och ja det är mobilt bredband (trodde det sa sig självt, men kanske hade fel, ursäkta).
Har en äldre modell, är en 3A8A.. men denna har åxå manuellt läge. Men det fungerar inte, kom inte ihåg om internet aldrig ville kopplas på då det kopplades av direkt, eller om det kopplade ifrån sig själv efter 5min jämt. Vet bara att automatik fungerar "bäst".
JA!!! PRECIS, det är EXAKT den funktionen jag vill ha, en låsning till en specifik mast (dock sa jag "nät" i första inlägget, men jag menade master).
Ja, denna är ju som sagt 3år gammal (minst), hos mig iaf. Och en annan produkt som har denna funktionen att låsa till specifik mast vill jag ha. ELLER någon som har en MJUK överväxling mellan byten mellan master så routern inte bryter av internet, visst 0.5sek är otroligt acceptabelt om det fanns!! Precis som ett telefonsamtal, ett telefonsamtal bryts inte när det byter mast, man bara pratar på som vanligt ju!!!!

jocke92
Den kan INTE byta mellan nät, Tre använder BARA sitt egna nät.
Tre trodde att förmodligen så bor jag mellan 2st master.
Routerna klarar bara 3G.
Jag vet inte vad "ISP" är för någonting.....

Så vet någon en annan produkt som har en mjuk växling/överföring mellan olika master så skulle jag vilja köpa den, i förrgår. Och har den 4G så är det ett plus!
Då det enligt endel här så verkar det som om min väggkontakt router är omöjlig att låsa så som jag vill kunna göra....

Jag blir så förbannad på denna produkt... att jag bara vill ta och köpa mig en "shredder-maskin" till att slänga ner min router i och bara stå där och gap-flabba tills jag börjar gråta av allt skrattande av att se routern slitas i småbitar och bli till smått skräp utspritt över golvet!!!!
*Moa-hahahaha*

/Doktor-mugg

vet inte om de är bakfyllan eller 3h sömn eller både och men fnissar ihjäl mig på kontoret när jag läste din sista text hahahaha

trevlig helg på dig och hoppas det löser sig

i5 3470 - GTX 1060 6GB - 8gb DDR3 - 480 GB SSD - VG248QE

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Eksjö
Registrerad
Feb 2016
Skrivet av alexander_1986:

vet inte om de är bakfyllan eller 3h sömn eller både och men fnissar ihjäl mig på kontoret när jag läste din sista text hahahaha

trevlig helg på dig och hoppas det löser sig

Ja du är ju en trevlig en som skrattar åt en som har Aspergers...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Eksjö
Registrerad
Feb 2016

Jag slängde den där väggkontakten åt helvete och köpte mig en "ASUS 4G AC-55U" router/modem.
eller utan bindestreck AC55U...

Och nu funkar det UTAN avbrott överhuvudtaget. Alltid kontakt med internet, det är helt otroligt!!
1900kr kostade det för att det skulle lösa sig.
Men det var det värt för att få en router/modem som kan koppla på sig en annan mast utan att bryta internet-kontakten.
Fantastisko!

Enda nackdelen är när man gör en ändring i routerns system, så tar det 5min att spara... även om ändringen bara är en struntsak...
Hade en D-link för 6år sedan, tog 5-10 sekunder att spara en ändring på den.. hemskt vad saker går utför då...

Glömt säga det, men tack för all hjälp med detta ärende.
Men nu är det löst!
Tack-å-hej, leverpastej

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

Har också en ASUS 4G AC55U på landet och hade hemska problem med den i början.
Det visade sig att den började på 3G och sedan när den skulle byta till 4G så hängde den sig.

Men efter att låst den till på 4G så är den stabil.

Klient: Intel I7 3820 | ASUS P9X79 Pro | 64GB 1600MHz | Corsair HX 850W | Gigabyte 980 | HAF 922 | Corsair Force 120G | Seagate XT 2TB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Eksjö
Registrerad
Feb 2016
Skrivet av Prelatur:

Har också en ASUS 4G AC55U på landet och hade hemska problem med den i början.
Det visade sig att den började på 3G och sedan när den skulle byta till 4G så hängde den sig.

Men efter att låst den till på 4G så är den stabil.

Jo DET kan jag acceptera, att gå mellan 3G till 4G, och tvärt om, när man totalbyter nät-inställningar.. känns narturligt att tappa kontakten till att ge ut internet DÅ.. är ju som att när man byter kassette-band, man måste stänga av, byta kassette, för att kunna starta igen (det där var en liknelse för er som är födda FÖRRA millenniet, hahaha). Samma som VHS-band åxå..
Men INTE mellan master!!!
Om du nu inte menade att med "hänger sig" som att routern låste sig... då var det bra jag låste den till 4G från första början

Ja den är bra den när det går låsa saker sådär.