CPU:n på konstant 100%

Permalänk
Medlem

CPU:n på konstant 100%

Hej!
Innan jag kallblodigt mördar min dator tänkte jag kolla om någon av er vet vad som är fel & hur man åtgärdar det.
Jag kör Vista & plötsligt ligger cpu:n & tuggar på 100% konstant. Har kollat efter virus & gjort en systemåterställning men inget hjälper.
När jag kör Process Explorer får jag upp följande (se bild):

Vad betyder det jag ser & hur fixar jag det?

Tack på förhand!

Visa signatur

För fem år sedan hade det varit omöjligt för en privatperson, hur mycket han än ansträngde sig, att lyckas bli stämd av samtliga de stora skivbolagen.
- Amazon.coms grundare Jeff Bezos

Permalänk
Medlem

Möjligt det är windows update som ställer till det. Kolla i resursövervakaren, fliken processor och sedan tjänster. Sen sorterar du efter cpu. Har själv haft detta problemet på min htpc med win7.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stalo:

Hej!
Innan jag kallblodigt mördar min dator tänkte jag kolla om någon av er vet vad som är fel & hur man åtgärdar det.
Jag kör Vista & plötsligt ligger cpu:n & tuggar på 100% konstant. Har kollat efter virus & gjort en systemåterställning men inget hjälper.
När jag kör Process Explorer får jag upp följande (se bild):

http://forumbilder.se/FAOVO/procexp.jpg?width=150

Vad betyder det jag ser & hur fixar jag det?

Tack på förhand!

Tror att windows update inte fungerar som det ska.
Jag hade en bekants laptop med Win 7 som vägrade hitta uppdateringar och den låg och drog runt 50% CPU hela tiden. Efter flera dagars googlande och även ominstallation fick jag aldrig bukt med problemet. Till slut tröttnade jag och installerade Linux Mint på den.

Prova att stoppa windows update, kör cmd som admin och skriv: net stop "windows update"

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

@nawidek:
Tack för hjälpen! Resursövervakaren säger följande:

Visa signatur

För fem år sedan hade det varit omöjligt för en privatperson, hur mycket han än ansträngde sig, att lyckas bli stämd av samtliga de stora skivbolagen.
- Amazon.coms grundare Jeff Bezos

Permalänk
Medlem

@Lembritt:
Tack för tipset! Inte för att jag vet hur man gör det du beskrev men jag ska testa!

Visa signatur

För fem år sedan hade det varit omöjligt för en privatperson, hur mycket han än ansträngde sig, att lyckas bli stämd av samtliga de stora skivbolagen.
- Amazon.coms grundare Jeff Bezos

Permalänk
Medlem

@Stalo: kolla i fliken under som heter Tjänster istället så ser du vilken tjänst inuti svchost som strular.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem

Tackar för hjälpen!
Inget verkar funka så jag formaterar hela jäkla skiten istället.
Burn baby burn!

Visa signatur

För fem år sedan hade det varit omöjligt för en privatperson, hur mycket han än ansträngde sig, att lyckas bli stämd av samtliga de stora skivbolagen.
- Amazon.coms grundare Jeff Bezos

Permalänk
Medlem

@Stalo: Såg du inte vilken tjänst det var som bråkade? För mig försvann problemet efter man sökt efter uppdateringar i windows update. (utan att installera någon uppdatering)

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att det är Windows update som bråkar. I Windows 7 finns en uppdatering som löser det. Vet inte om det finns i vista. Gå in bland tjänster och stoppa Windows update-tjänsten

Permalänk
Medlem

Tur att jag tittade in här igen.
Formateringen har fått vänta. Jag testade en "fullständig systemåterställning till fabriksinställningarna" & trodde att det funkade, men nä...

Orkar någon av er i detalj (tänk att ni förklarar till ett lite efterblivet småbarn) förklara hur man permanent stänger av Windows update-tjänsten?

Visa signatur

För fem år sedan hade det varit omöjligt för en privatperson, hur mycket han än ansträngde sig, att lyckas bli stämd av samtliga de stora skivbolagen.
- Amazon.coms grundare Jeff Bezos

Permalänk
Medlem

Installera windows7/10, win win...

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

@Maho: Tyvärr har jag bara en Windows 8, så tänkte installera den i brist på annat.
Men, det är tydligen inte bara att stoppa in skivan & köra utan nu måste jag försöka förstå hur man formaterar & installerar oxå...

Visa signatur

För fem år sedan hade det varit omöjligt för en privatperson, hur mycket han än ansträngde sig, att lyckas bli stämd av samtliga de stora skivbolagen.
- Amazon.coms grundare Jeff Bezos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stalo:

@Maho: Tyvärr har jag bara en Windows 8, så tänkte installera den i brist på annat.
Men, det är tydligen inte bara att stoppa in skivan & köra utan nu måste jag försöka förstå hur man formaterar & installerar oxå...

Starta från skivan, följ instruktionerna, välj "Custom", ta bort alla partitioner, markera den tomma disken, tryck på nästa, klar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Har testat det men tyvärr funkar det inte. Så här står det när jag försöker:
"Windows 8.1-installationen kan endast startas från Windows 7. Det finns inte stöd för att installera Windows 8.1 på enheter som kör Windows XP eller Windows Vista. Mer information finns på http://go.microsoft.com/fwlink/p/?LinkId=313602."

Visa signatur

För fem år sedan hade det varit omöjligt för en privatperson, hur mycket han än ansträngde sig, att lyckas bli stämd av samtliga de stora skivbolagen.
- Amazon.coms grundare Jeff Bezos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stalo:

@LemonIllusion: Har testat det men tyvärr funkar det inte. Så här står det när jag försöker:
"Windows 8.1-installationen kan endast startas från Windows 7. Det finns inte stöd för att installera Windows 8.1 på enheter som kör Windows XP eller Windows Vista. Mer information finns på http://go.microsoft.com/fwlink/p/?LinkId=313602."

Du måste boota från skivan. Stäng av datorn och ställ in CD-enhet som första bootenhet i BIOS eller använd boot override-funktion om det finns.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Aha, tackar! Ska läsa på om det. Annars så verkar problemet nästan vara fixat. När jag skriver "net stop wuauserv" så är det frid & fröjd...tills jag startar om datorn. Hittade att man kunde stänga av det permanent med kommandot "C:\>sc config wuauserv start= disabled [SC] ChangeServiceConfig SUCCESS" men det kommandot accepterade inte min dator. :/
Kan du något annat knep?

Visa signatur

För fem år sedan hade det varit omöjligt för en privatperson, hur mycket han än ansträngde sig, att lyckas bli stämd av samtliga de stora skivbolagen.
- Amazon.coms grundare Jeff Bezos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stalo:

@LemonIllusion: Aha, tackar! Ska läsa på om det. Annars så verkar problemet nästan vara fixat. När jag skriver "net stop wuauserv" så är det frid & fröjd...tills jag startar om datorn. Hittade att man kunde stänga av det permanent med kommandot "C:\>sc config wuauserv start= disabled [SC] ChangeServiceConfig SUCCESS" men det kommandot accepterade inte min dator. :/
Kan du något annat knep?

Vad fick du för felmeddelande? Kommandot du ska använda är sc config wuauserv start= disabled, varken mer eller mindre.

Det går att stänga av i registret också. Starta registereditorn (Win+R, regedit) och navigera dig till HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Svchost. Dubbelklicka på netsvcs och ta bort hela raden wuauserv. Stäng regedit och starta om datorn för säkerhets skull. Vill du aktivera Windows Update igen kan du lägga till den raden i listan igen.

Sedan kanske det inte är säkerhetsmässigt jättesmart att inaktivera Windows update, men det kanske är en risk du är villig att ta.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Stalo:

@LemonIllusion: Aha, tackar! Ska läsa på om det. Annars så verkar problemet nästan vara fixat. När jag skriver "net stop wuauserv" så är det frid & fröjd...tills jag startar om datorn. Hittade att man kunde stänga av det permanent med kommandot "C:\>sc config wuauserv start= disabled [SC] ChangeServiceConfig SUCCESS" men det kommandot accepterade inte min dator. :/
Kan du något annat knep?

Halloj. Du måste starta command prompt elevated state.. dvs tryck start, skriv CMD. Höger klicka på cmd och välj run as administrator.

Skriv sedan
sc stop wuauserv (stoppar tjänsten)

config wuauserv start= disabled (disablar tjänsten)

Observera att det är ett mellanslag efter = tecknet.

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha! Nu verkar Windows Update vara permanent avstängd & CPU:n ligger & myser på några få procent.
Jag antar att ni som är mer haj på det här skulle formatera om & installera en nyare Windows istället för att lösa problemet såhär, & det kanske jag gör så småningom.
Men, vad är riskerna med att ha wuauserv avstängt? Är det bara att jag inte automatiskt kommer få Windowsuppdateringar? AVG & Malwarebytes kan jag ju uppdatera manuellt lite då & då antar jag.

Visa signatur

För fem år sedan hade det varit omöjligt för en privatperson, hur mycket han än ansträngde sig, att lyckas bli stämd av samtliga de stora skivbolagen.
- Amazon.coms grundare Jeff Bezos

Permalänk
Skrivet av Stalo:

Tack ska ni ha! Nu verkar Windows Update vara permanent avstängd & CPU:n ligger & myser på några få procent.
Jag antar att ni som är mer haj på det här skulle formatera om & installera en nyare Windows istället för att lösa problemet såhär, & det kanske jag gör så småningom.
Men, vad är riskerna med att ha wuauserv avstängt? Är det bara att jag inte automatiskt kommer få Windowsuppdateringar? AVG & Malwarebytes kan jag ju uppdatera manuellt lite då & då antar jag.

Du får inte kritiska uppdateringar vilket inte är att rekommendera. Mitt hetaste tips är att backa upp viktiga filer och göra en clean install av Windows 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@mikegnorp: Hmm, ja det är väl kanske det enda rätta att göra ändå. Synd nu när datorn äntligen fungerar fint... Tack för rådet!

Visa signatur

För fem år sedan hade det varit omöjligt för en privatperson, hur mycket han än ansträngde sig, att lyckas bli stämd av samtliga de stora skivbolagen.
- Amazon.coms grundare Jeff Bezos