Apple kommer inte med nåt spännande i år?

Permalänk
Medlem

Apple kommer inte med nåt spännande i år?

Höjdare inom Apple säljer av sina aktier och företaget har sin årliga presentation om några veckor. Väcker onekligen tankar. Varför tror ni de säljer?

http://artikel.di.se/artiklar/2016/8/19/toppchefer-storsaljer...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv

Vi har två kommunister till presidentkandidater i Usa där båda pratar om att ta tillbaka jobb från bl.a. Apple till usa genom protektionism. Annars har det inte hänt så mycket hos Apple de senaste åren och deras storhetstid känns förbi.

Permalänk
Medlem

Mobilmarkaden går allt sämre, den känns väl rätt mättad och iphone 7 står inför dörren.
Om det är bra eller dåligt, ja, vem vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vi har två kommunister till presidentkandidater i Usa där båda pratar om att ta tillbaka jobb från bl.a. Apple till usa genom protektionism. Annars har det inte hänt så mycket hos Apple de senaste åren och deras storhetstid känns förbi.

Ah, glömde presidentvalet. Jo det kan nog spela in såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

De tror väl att Apple har peakat nu. Lite högre DPI och någon mer Mpixel på kameran är ju lagom intressant på marknaden. Kanske börjar det märkas att Steve inte är med oss längre.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd

Apple är så 2009..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bardbard:

De tror väl att Apple har peakat nu. Lite högre DPI och någon mer Mpixel på kameran är ju lagom intressant på marknaden. Kanske börjar det märkas att Steve inte är med oss längre.

Folket har fattat...varför betala för mer när man får mindre? (Specifikationsvis)

90% av en Iphones pris är trots allt...det avbitna äpplet man betalar för.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Folket har fattat...varför betala för mer när man får mindre? (Specifikationsvis)

90% av en Iphones pris är trots allt...det avbitna äpplet man betalar för.

Ja och Android har ju kommit ikapp IOS och till och med blivit bättre. För att inte tala om hårdvaran, kan ju köpa kina telefoner för 1200kr som känns lika välbyggda som iphone nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Folket har fattat...varför betala för mer när man får mindre? (Specifikationsvis)

90% av en Iphones pris är trots allt...det avbitna äpplet man betalar för.

Dock så är senaste iphones med i top av prestanda tester. Så dem är ju duktiga att få ut prestanda ur sina cpu:er. Men är ju såklart lättare att optimera mjukvara med hårdvara om man endast har en handfull av varianter som det ska fungera med.

Men håller med att dem tappat det som var "wow" för ett par år sen. Hade Steve Jobs levt än hade det nog sett mer lovande ut.
Årets "wow" telefon för mig är Samsung s7/s7 edge. och av ryktena att döma kommer det vara det även efter iphone 7 har kommit till handeln.

Men hoppas dem inte dör ut för mycket det är alltid bra med iallafall två stora spelare (mjukvara).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@TubularBoy: Slår inte varje ny iPhone-modell säljrekord? Jag tycker det känns som att det är det jag läst varje år iallafall.
Nu har jag inte några direkta källor utan bara mitt väldigt dåliga minne.

Men detta är väl bra, eller?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja och Android har ju kommit ikapp IOS och till och med blivit bättre. För att inte tala om hårdvaran, kan ju köpa kina telefoner för 1200kr som känns lika välbyggda som iphone nuförtiden.

Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

Dock så är senaste iphones med i top av prestanda tester. Så dem är ju duktiga att få ut prestanda ur sina cpu:er. Men är ju såklart lättare att optimera mjukvara med hårdvara om man endast har en handfull av varianter som det ska fungera med.

Men håller med att dem tappat det som var "wow" för ett par år sen. Hade Steve Jobs levt än hade det nog sett mer lovande ut.
Årets "wow" telefon för mig är Samsung s7/s7 edge. och av ryktena att döma kommer det vara det även efter iphone 7 har kommit till handeln.

Men hoppas dem inte dör ut för mycket det är alltid bra med iallafall två stora spelare (mjukvara).

Många är så inbitna i ekosystemet att det blir svårt att komma därifrån...

Visa signatur

Burken: Intel Core i7 4790K, EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+, Gigabyte Z97 HD3 (Rev 2.0), EVGA SuperNOVA 750G2, Samsung 830 Pro Series 128GB, Samsung 850 EVO 500GB, 2TB WD Black, Fractal Design Define R5 Titanium, Noctua NH-U9S.
Mina redskap: BenQ 24-tums XL2411T, Dell U2412M, Razer Mamba Tournament Edition, Razer BlackWidow Chroma,
Luren: iPhone 5S 32GB

Permalänk
Medlem

Det har väl inte kommit något spännande från Apple sen iPad lanserades 2010? Rehash, rehash, rehash.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Alltså, ni som säger att iPhone inte är snabb eller att den inte presterar för pengarna man betalar, vart har ni fått den informationen? Var läser ni det? Den är nästan alltid snabbare än alla konkurrenter vid release.

Där har ni bara några exempel på tester och då tar vi inte ens in thermal throttling som ett argument, något många av de stora telefontillverkarna har problem med idag.

Tycka vad man vill om operativsystem, funktioner och telefonen generellt men att sitta och ljuga för att få fram sin poäng är lite onödigt.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@TubularBoy: Slår inte varje ny iPhone-modell säljrekord? Jag tycker det känns som att det är det jag läst varje år iallafall.
Nu har jag inte några direkta källor utan bara mitt väldigt dåliga minne.

Men detta är väl bra, eller?

Jo men de tappar mark mot android har jag sett i en mätning som jag inte kan komma på vart jag läst just nu.
Senaste försäljning på iphone var rapporten swec hänvisade till.

http://www.sweclockers.com/nyhet/22443-apple-passerar-en-milj...

Själv känner jag att de har inte hänt så supermycket roliga nyheter på iphonefronten sedan 4/4s kom ut. Lite förbättringar på skärm/kamera är väl rent generellt på alla mobiler. (Har haft 4S, 5S och nu 6S som jobbelurar.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Alltså, ni som säger att iPhone inte är snabb eller att den inte presterar för pengarna man betalar, vart har ni fått den informationen?

Känns som att många hakar upp sig på antal kärnor, GHz och inte tänker på faktisk prestanda. Sedan är det väldigt populärt att prata skit om just iPhone. Med tanke på hur bra iOS presterar med lägre specad hårdvara, så borde istället kritiken riktas mot Android och Windows Mobile.

Själv kör jag blandat med Linux (Android/LibreELEC), Apple (OS X, iOS) samt Microsoft (Windows/Windows Mobile 8.1). De som ligger sämst till i min bok är helt klart Microsoft.

I år hoppas jag på att Apple släpper en iMac med grymt grafikkort! Ser annars även fram emot Mac OS Sierra.

http://buyersguide.macrumors.com/#Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det har väl inte kommit något spännande från Apple sen iPad lanserades 2010? Rehash, rehash, rehash.

Tycker deras macbook (den passivt kylda) är lite fräck även om den är på tok för dyr och slö.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Känns som att många hakar upp sig på antal kärnor, GHz och inte tänker på faktisk prestanda. Sedan är det väldigt populärt att prata skit om just iPhone. Med tanke på hur bra iOS presterar med lägre specad hårdvara, så borde istället kritiken riktas mot Android och Windows Mobile.

Själv kör jag blandat med Linux (Android/LibreELEC), Apple (OS X, iOS) samt Microsoft (Windows/Windows Mobile 8.1). De som ligger sämst till i min bok är helt klart Microsoft.

I år hoppas jag på att Apple släpper en iMac med grymt grafikkort! Ser annars även fram emot Mac OS Sierra.

http://buyersguide.macrumors.com/#Mac

Nu kan jag bara säga mina erfarenheter å inte hur det är generellt. Men min Ipad 2 var snabb som fan med iOS7.. Lite långsammare med iOS8 och nu seg som sirap med iOS9..

Håller inte heller med om MS. Nu med win10 så är både highend (950/950xl) snabba som fan och em budget lur som 650 är bra mycket snabbare än både ifåns och androider i deras budgetmodeller.

Detta är bara mina egna åsikter så som jag upplevt det.
Sen om man pratar benchmarks så kanske det är en annan femma. Men hur jag upplever dt när jag navigerar runt i OS är det så jag känner.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Avstängd

Ni som snackar om iPhones prestanda, prestandan må vara bra, men deras prestanda per krona är katastrofal om man jämför med Android. Finns en del kinesiska mobiler som kommer iPhone jävligt nära i prestanda och kostar halva priset eller mindre.

Visa signatur

Asus Rampage VI Formula, Intel i7 4770k 3,5 ghz, EvGA Geforce GTX 980 Ti, OCZ Vertex4 512 gb, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 gb.

Permalänk
Medlem

Själv hoppas jag på en ny iPhone Air presenteras i september. Frugan snor alltid min nuvarand air 1

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Men min Ipad 2 var snabb som fan med iOS7.. Lite långsammare med iOS8 och nu seg som sirap med iOS9..

Min iPad 2 16GB är fortfarande snabb som en oljad iller under iOS 9.3.4, medan min sambos iPad 2 32GB med iOS 9.3.4 är seg som sirap. Troligtvis blev något fel i uppdateringen ifrån iOS 4 till iOS 9.x (vilket har gjort smått omöjligt av Apple, så 4.x saknar stöd för OTA). Tror även det kan bero på den agressiva synkningen till iCloud, vilken jag har avaktiverad.

Windows 10 Mobile lär vara hur snabbt som helst i menyerna, men utan intressanta appar, så känns deras lurar inte så aktuella. Se bara hur Microsoft nu tar död på Skype för Windows Phone 7/8/8.1 (och släcker tjänsten 2017 för dessa).

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Höjdare inom Apple säljer av sina aktier och företaget har sin årliga presentation om några veckor. Väcker onekligen tankar. Varför tror ni de säljer?

http://artikel.di.se/artiklar/2016/8/19/toppchefer-storsaljer...

Jag tror det handlar om att Apple's 3-4 senaste telefoner mest kommit med Androidplagiat och inte varit revolutionerande på det sätt deras tidigare släpp var. Det känns som att det är Samsung som sätter standarden nu och då är det väl dumt att ha kvar Apple-aktier antagligen. Jag vet inte. Min gissning är lika god som någon annans.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror det handlar om att Apple's 3-4 senaste telefoner mest kommit med Androidplagiat och inte varit revolutionerande på det sätt deras tidigare släpp var. Det känns som att det är Samsung som sätter standarden nu och då är det väl dumt att ha kvar Apple-aktier antagligen. Jag vet inte. Min gissning är lika god som någon annans.

Eller så behöver de cash till lite mat, det tror jag

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Höjdare inom Apple säljer av sina aktier och företaget har sin årliga presentation om några veckor. Väcker onekligen tankar. Varför tror ni de säljer?

http://artikel.di.se/artiklar/2016/8/19/toppchefer-storsaljer...

Apple förväntas släppa den största uppgradering på Macbook Pro på flera år, om jag vill minnas rätt.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Apple förväntas släppa den största uppgradering på Macbook Pro på flera år, om jag vill minnas rätt.

128gb nvme+i5-6200u för 23000kr

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Man kan ju tänka på att det är ganska små summor de här herrarna har sålt för.
De kanske ska köpa ett hus eller något?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Apple har tyvärr fastnat lite i utvecklingen sen Jobs försvann. Jag gillar deras telefoner då jag måste säga att de lyckats med att få till mjukvaran väldigt enkel och smidig.
Skulle kanske inte själv ha betalat det höga priset för telefonen dock men jag har haft tur och få dessa som företagstelefoner hela tiden. Har kört 4:an, 5:an och nu 6S.
Inte någon större skillnad mer än skärm och kamera och att de är klart snabbare.
Tyvärr lever Apple på att efter tre uppgraderingar så blir telefonen som sirap och man måste köpa en ny.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så ska den nya Macbook pro få Touch ID, dock bara ett rykte som jag har snappat upp nånstans.

Men nåt som Apple borde satsa lite mer på är Mac pro som inte har fått en uppgradering sen 2013.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Dom tappar ju marknadsandelar till Android, såg på Swedroid att det sjunkit med ytterligare1,5% eller nåt.
Förvånar mig dock inte om aktien andelarna stiger efter att 7 och eventuella nya Watch lanserats.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Alla som säger att Apple är så satans dyr. Jag tycker alla flaggskeppstelefoner ligger på ungefär samma.
Kolla bara på denna länk där iphone och samsung ligger bredvid varandra. Det är ju samma pris?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3499390,3314857,3314858

Men jag kan hålla med om att inget direkt spännande har hänt med apples telefoner på senaste..
De får ta och shapea upp sig lite till 7:an om de ska ha något att hämta hos entusiaster i framtiden.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |