Litet fläktlöst system baserat på Intel Nuc 5425

Permalänk

Litet fläktlöst system baserat på Intel Nuc 5425

Målsättningen var att göra ett så litet system som möjligt, och att inte använda fläktar för kylning.

Det hade varit möjligt att specialbeställa aluminkomponent med flänsar, men då detta troligen hade blivit betydligt dyrare valde jag att i stället att med hjälp av standardiserade aluminiumdelar konstruera ett system som förutom själva chassit använder en "skorsten" för att erhålla tillräcklig kylning.

Moderkortet är ett Intel Nuc 5425, med en integrerad processor av typen I5-4250@1.3 GHz (komponenterna har några år på nacken).

Dimensionerna på lådan är: (tvärsnitt) 14x6 cm, och höjden är 15 cm (och detta är alltså ett aluminiumrör av standarddimension - vilket kan köpas hos vilken metallhandlare som helst).

Kanalen skapas med hjälp av en aluminiumplatta som - vilket kan ses från bilderna - monteras mot rörets insida.

I systemet sitter också en optisk enhet (eftersom den är vertikalt monterad används typen "slot-in"). Dessvärre fungerar denna inte, då jag under monteringsarbetet råkade förstöra kontakten på moderkortet.

Frånsett den optiska enheten fungerar allt enligt plan, och jag har aldrig haft några värmerelaterade problem (eller andra heller för den delen).

Besök galleriet här

Permalänk
Avstängd

Kul projekt, gillar looken på det också.
Bra jobbat!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Kul projekt, gillar looken på det också.
Bra jobbat!

Tack! Hade tänkt eloxera aluminiumdetaljerna, och komplettera med något slags galler på toppen. Men det kommer troligen inte att hända (förlorade lite energi när jag upptäckte att anslutningen till bluray-spelaren var trasig). Men hursomhelt kul att kylningen fungerade som tänkt.