Permalänk
Medlem

Chassifläktar

Hej!

Jag undrar hur man bäst ska balansera antal ut ich in fläktar i chassit, bör man ha fler intake eller fler outtake?

Permalänk
Hedersmedlem

För det mesta vill du ha fler intag. Då får du ett övertryck i chassit som gör att damm och så vidare inte tar sig in lika lätt.

Permalänk

Tjenare!

Man vill helst ha lika mycket in som ut för att förhindra virvlar i chassit. Går det inte att ha lika mycket så är det bättre med flera utblås än inblås för att motverka dammsamlingar i chassit.

(Detta gäller dock endast om alla intag har dammfilter, även de som inte har fläktar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicToaster:

Tjenare!

Man vill helst ha lika mycket in som ut för att förhindra virvlar i chassit. Går det inte att ha lika mycket så är det bättre med flera utblås än inblås för att motverka dammsamlingar i chassit.

Ju fler utblås du har, ju mer damm får du. Hur tänkte du där?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EpicToaster:

bättre med flera utblås än inblås för att motverka dammsamlingar i chassit

Fast nej, med fler utblås än inblås får du ett undertryck i chassit som gör att damm kommer sugas in genom alla öppningr och skarvar i chassit.

Permalänk

@Jaegrlicious: Har du fler inblås än utblås så kommer detta skapa dammsamlingar. Har du fler utblås så samlas inte dammet på samma sätt utan de mesta blåses ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EpicToaster:

@Jaegrlicious: Har du fler inblås än utblås så kommer detta skapa dammsamlingar. Har du fler utblås så samlas inte dammet på samma sätt utan de mesta blåses ut.

Du tänker helt fel. Vadå dammsamlingar? Utblåsen blåser inte ut damm, de blåser ut varmluft. Dammet som dras in på grund av undertrycket och sätter sig på komponenterna kommer inte flytta på sig för det.

Permalänk

@Andreaz1: Får du inte ut luften lika snabbt som du tar in den så kommer dammet lägga sig. Fler utsug förhindrar att dammet lägger sig från första början. Det enda sättet du kan få ett så stort negativt tryck så att datorn drar in damm från springor är ifall du skulle kört med 4 industrifläktar på maxvarv.

Permalänk

När man har negativt tryck måste man dock tänka på att alla fläktplatser som inte har en fläkt anses som ett intag och behöver fläktfilter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempso:

Hej!

Jag undrar hur man bäst ska balansera antal ut ich in fläktar i chassit, bör man ha fler intake eller fler outtake?

2 saker att tänka på:

  • Dammfilter

  • Övertryck, dvs fler in än ut

Om du har fler in än ut så får du kontroll över vart luften kommer in i chassit, har du då dammfilter på samtliga inblås så stoppar du det mesta av dammet.

Har du som någon här föreslår, fler ut än in så sugs luft in från alla skarvar och hål i chassit, där kommer dammet ta sig in lättare. En viss del av dammet åker ut igen (som han också säger), men mycket kommer över tiden fastna i GPU och CPU kylaren, och då blir det jobbigt att hålla rent.

Men Övertryck vs Undertryck gör ingen skillnad i temperatur direkt. Man kan argumentera för att övertryck ger lägre temperatur längre då CPU och GPU kylaren håller sig dammfria längre.

Viktigaste är att har minst en in i främre delen och en ut vid CPUn ungefär. Sen kan man lägga till fler in fläktar för att ha övertryck. Ännu fler fläktar gör det möjligt att få samma flöde med lägre rpm och därav tystare chassi.

Jag har 3st Nocuta 140mm in (2 fram och en i botten, samtliga med filter). Sedan har jag en Noctua 140mm ut vid CPUn. Datorn blir aldrig märkvärdigt varm och är knäpptyst då jag har alla fläktar på 400rpm, även de 2 noctuafläktarna på cpun Aldrig behövt ta bort damm som "lagt sig i chassit" eftersom inget damm tar sig in

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk

Bra att ha lite mer insug än utblås, men att inte gå bananas.

Övertryck är väl att föredra. Säg gärna vad för chassi du har så man kan komma med förslag på hur du ska lösa fläktplaceringen. VAR fläktarna sitter i förhållande till dina komponenter är också viktigt!

Man bör även tänka på att fläktar som suger in luft bör ha dammfilter. Ett filter gör, förutom att minska dammet i lådan, att det inte kommer in lika mycket luft.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

För mig har det inte spelat någon roll om jag har övertryck eller undertryck i lådan. Det blir lika mycket damm oavsett.
Har helst undertryck för att skyffla ut varmluften.

Bästa tipset för att få så lite damm i datorn som möjligt är att hålla rent runtomkring.
Hjälper också mycket att inte ställa datorn direkt på golvet.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EpicToaster:

När man har negativt tryck måste man dock tänka på att alla fläktplatser som inte har en fläkt anses som ett intag och behöver fläktfilter.

Exakt. Du har inte fläktfilter över alla hål och springer som finns i chassit. Med ett övertryck så tar sig dammet bara in genom platser som förmodligen är täckta med filter eftersom det är där chassit är designat att ta in luft.

Permalänk
Medlem

@ehallq: Tack! Just nu har jag 2 140mm corsair med filter fram, 2 140mm ut bak och i botten(också med filter) och en in i botten. Jag har Corsairs carbide 600c vilket är upp och ner om du undrar över de konstiga fläkt placeringarna.

Permalänk
Medlem

Jösses..

Över/undertryck kommer inte påverka hur damm rör sig -inne i datorn- men som ehallq mf skrev. Ett övertryck kommer ge dig kontroll över vilken luft som kommer in.

Komplimenterar du med luftfilter så får du mindre damm men iom att filter minskar luftflödet så kanske du behöver fler in än ut.

Sen är det ju dumt att mäta det i exakt antal också.. en stor kan ju ge mer drag än två små

Permalänk

Bla bla bla. Mycket tjaffs i tråden. Kanske beror på olika åsikter.. Men det där med chassifläktar är väl en smaksak hur man vill ha det. Själv använder jag mig utav 4 st. IN (5 med PSU fläkten inräknad) fläktar och 2 st. UT fläktar i mina konfigurationer. Det fungerar bra. Datorerna står på ett skrivbord så det blir inte så dammigt. Tror också generellt på att det är bra att skapa ett övertryck i chassit. Damm kommer ju in hursomhelst. Men partiklar har en tendens till att falla neråt medan värme har en tendens till att stiga uppåt.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU