Steam krävde ej engångskod för att logga in på konto - varför?

Permalänk

Steam krävde ej engångskod för att logga in på konto - varför?

Yo!

Installerade Steam på min nya dator men när jag skulle logga in så bad ej Steam om den engångskod som ska skickas till det e-postkonto som är knutet till Steam-kontot. Den loggade in direkt utan någon förfrågan om kod.
Så, jag undrar bara varför den inte gjorde det? Provade brorsans konto och då skickade den en engångskod till hans e-post, som man var tvungen att använda för att kunna logga in.

Tacksam för svar!
/Krig

Permalänk
Medlem

Byt lösenord, genast.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Krigarvarg: Kontrollera att 2-stegs verifiering är aktiverat!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kontrollera dina inställningar för Steam Guard.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Är det en helt fräsch installation eller har du kopierat över filer/flyttat disk från din gamla burk?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Bytte lösenord just.

Hur kontrollerar jag 2-stegs verifiering?

Vad exakt för inställningar för Steam Guard ska jag kolla?

Det är en fräsch installation.

Permalänk
Medlem

dessa

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Står bara "Du har inte några andra enheter som auktoriserats av Steam Guard."

Permalänk
Medlem

Har för mig att grundinställningarna är så att om man loggar in till steam från ett nytt IP nummer så skickas det ut kod, så det kan nog vare helt riktigt att det inte triggas 2 stegs bara för att datorn nä ny, oftast kopplar man datorn till en router som har samma IP som förut.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Har för mig att grundinställningarna är så att om man loggar in till steam från ett nytt IP nummer så skickas det ut kod, så det kan nog vare helt riktigt att det inte triggas 2 stegs bara för att datorn nä ny, oftast kopplar man datorn till en router som har samma IP som förut.

låter rimligt.
Jag fick dock 2-vägs aktiverad när jag startade steam på min andra dator.
Båda är kopplade till samma router genom samma switch.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

@MaxieTheHatter: Ny intern IP och olika macadresser.

Jag brukar få skriva in koden varje gång jag signat ut däremot så tror inte det är där skon klämmer.