Permalänk
Medlem

Hur blir man duktig på överklockning?

Elmor slår frekvensrekord med Core i7-6950X
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1439734-elmor-slar-frek...

Vad är det som gör en person duktigare än nästa på att överklocka? I artikeln står att processorerna är handplockade och det kan man ju förstå. Men vad är det som gör Elmor en bättre överklockare än andra? Behöver dom gör specifika bios-versioner eller använder dom sig utav exakt samma grejer som oss andra? På grafikkort använder dom väl ett eget bios men det antar jag är mest för att få upp spänningsgränsen och powerlimit.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, skulle också vilja veta. ^^

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Inaktiv

It's all about the money.

Skämt men mycket pengar bör man ha så man har råd men en lekstuga, sedan är det bara att läsa på lite och det blir som att vissa kan trimma bilmotorer bättre än andra. Alltså sätt er in hur mackapärerna fungerar, ska man bli bäst så kostar det pengar.
Även om man gör allt själv så är tiden man la ner bortfall i faktuering som man annars skulle göra, vilket leder till att jag är tveksam till att även de bästa ger sig själv på att hacka bios, cpu microcode etc. (två veckors sådant arbete ungefär likamed 80 000kr i faktueringsbortfall)

Permalänk
Medlem

Tid, pengar och bra infrastruktur (aka lekstuga)?

Permalänk
Medlem

Vad som gör en duktigt är nog oxå hur mkt man vågar testa sig fram, dom kommer ju på olika Voltmods osv vilket gör att dom kan pressa hårdvaran ännu mera, samt att dom verkligen vågar pressa utan att vara rädd för att det skall gå sönder.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Precis.. kunde jag paja cpu efter cpu och ha tillgång till det som behövs, då skulle jag kommit bra mkt högre än nu

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd