Fläkt frågor, 3-pin till 4-pin, hur gör man det bra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
255.255.255.0
Registrerad
Okt 2008

Fläkt frågor, 3-pin till 4-pin, hur gör man det bra?

Sitter med en väns dator och ska koppla in lite nya fläktar åt honom. Han hade inköpt 2st corsairs SP120 fläktar med vit led (3pin) samt 2st AF120 med vita leds (3pin).
SP120 fläktarna ville han ha på sin h70 eller vad det var, som sitter i fronten, och AF120 fläktarna ville han ha, en under själva radiatorn och en i taket. Han vill ju att dem ska kyla bra men samtidigt inte låta allt för jävla mycket liksom

hur ska man koppla in dessa i ett ITX kort som bara har 2 utgång för 4pins cpu/CHA fläktar? ska jag köra en 2x-splitter med volt reducern(På de två SP120 fläktarna.) som brukar följa med corsairs fläktar till denna cpu ingång på moderkortet? Skulle det funka?

Och sedan köra de andra två AF120 fläktarna på molex splitter(molex-3x3pins) och ha volt reducern där med?

Vad hade ni gjort? Eller ska jag vänta, koppla in dem och se hur dem låter först? eller är dom kända för att låta som fan?

Han har ett litet gammalt chassi med ett relativt nytt ASUS Z170I PRO GAMING kort i sig...

EDIt: http://www.maxgaming.se/kablar/bitfenix/molex-till-3x-3-pin-7...
Denna för AF fläktarna kanske? och en förlängning till cpu ingången med 2st 3pins på?

Tack på förhand!

MVH / p0k

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2015

Angående 3-pin i 4-pinsuttag så finns det bara ett sätt att koppla in den på, det sitter en liten plastplatta som inte tillåter att du sätter de tre på fel tre pins. Kan inte gå särskilt fel. Ibland kan du sänka hastigheten på en fläkt via BIOS eller speedfan även om det inte är en PWM-fläkt men de beter sig lite skumt om du ska ner för långsamt. Mina t.ex. stänger av sig under 40%.

Personligen hade jag kört hela skiten på Molex istället om det ändå bara är två stycken, om jag hade en Molex-konvertör som låg. Men det är mer för att slippa thaia med splitterkabeln och obehaglig kabeldragning från moderkort till chassifläkt som inte alltid går att dra på ett vettigt sätt. Chassifläktar vill jag ändå helst ha på konstant hastighet men det är väl en smaksak det med.

MSI X99A SLI Krait Edition - 5820k - EVGA GTX1080 FTW - 32GB Corsair Vengeance LPX 2400Mhz CL12 - Corsair RM750x - Dark Rock Pro 3 - Noctua-hottat Fractal R5 - Mionix Naos 7000 - Razer Tartarus Chroma RGB - Logitech K810

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
255.255.255.0
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Masyve:

https://i.gyazo.com/5090b8b6636b57b378c24f2938f51cbf.png

Angående 3-pin i 4-pinsuttag så finns det bara ett sätt att koppla in den på, det sitter en liten plastplatta som inte tillåter att du sätter de tre på fel tre pins. Kan inte gå särskilt fel. Ibland kan du sänka hastigheten på en fläkt via BIOS eller speedfan även om det inte är en PWM-fläkt men de beter sig lite skumt om du ska ner för långsamt. Mina t.ex. stänger av sig under 40%.

Personligen hade jag kört hela skiten på Molex istället om det ändå bara är två stycken, om jag hade en Molex-konvertör som låg. Men det är mer för att slippa thaia med splitterkabeln och obehaglig kabeldragning från moderkort till chassifläkt som inte alltid går att dra på ett vettigt sätt. Chassifläktar vill jag ändå helst ha på konstant hastighet men det är väl en smaksak det med.

Om 3pin går in i en 4pin utan volt reducer går den väl på 12V och max rotation eller har jag förstått fel?

Har ju en molex till 3st 3pins liggandes, så dom skulle ju kunna ta båda cpu fläktarna och den andra front fläkten, och sedan skulle man kunna köra den på toppen in i moderkortet? Men då kommer de tre förstnämda gå på 7V, går det bra nog för att kyla ner och så tror du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

4 pins Pwm har frekvens styrning
3 pins har DC styrning
dom flesta moderkort som har PWM klara av 3 pins men då i DC styrning som ger högre last än pwm .

PWM har fördelen att vara mer exakt i varvtal och strömsnål
Fler fördelar med PWM man kan lätt med PWM splitter kan ha flera fläktar utan att lasta ner huvud uttaget

Låda Phobya UltraBig Watercase V.1 M-kort ASROCK X99 Taichi CPU i7 5930K Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm radiatorer Minne4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik 2 x MSI GTX 1070 8GB Sea Hawk EK X HB-SLI AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm BenQ 32'' BL3200PT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2015

@p0k: På mitt nuvarande moderkort kan jag sänka DC-fläktars hastighet på PWM-uttag, på mitt förra kunde jag sänka också. I polarns burk kan jag inte sänka och i min NAS-dator kan jag inte sänka. Det är inte lika exakt som PWM och går inte lika lågt däremot, och automatiserade funktioner som kurvor osv. fungerar självklart inte.

Edit: Och det Jygge sa.

MSI X99A SLI Krait Edition - 5820k - EVGA GTX1080 FTW - 32GB Corsair Vengeance LPX 2400Mhz CL12 - Corsair RM750x - Dark Rock Pro 3 - Noctua-hottat Fractal R5 - Mionix Naos 7000 - Razer Tartarus Chroma RGB - Logitech K810